Terug
Gepubliceerd op 03/02/2020

2020_CBS_00535 - Omgevingsvergunning - OMV_2019139634. Paardenmarkt 14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 31/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00535 - Omgevingsvergunning - OMV_2019139634. Paardenmarkt 14. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_00535 - Omgevingsvergunning - OMV_2019139634. Paardenmarkt 14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019139634

Gegevens van de aanvrager:

de heer Siegbert Verhulst met als adres Paardenmarkt 14 bus 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Paardenmarkt 14 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2sectie B nr. 528A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een gebouw met een extra daklaag

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/09/1946: vergunning (18#21642) voor een gevelverandering;

-          11/02/1939: vergunning (18#11836) voor gevel- en binnenverandering;

-          07/05/1937: vergunning (18#7655) voor gevel- en binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          hoekpand van 3 bouwlagen onder schuin dak;

-          het gelijkvloers is volledig bebouwd en ingericht met een winkel vooraan met achterliggend bureel en magazijn;

-          bovenliggende eengezinswoning met aparte ingang langs de zijkant.

Huidige toestand

-          autonoom functionerend gelijkvloers met handelszaak en inkom aan voorgevel;

-          op de verdiepingen 2 appartementen met toegang via zijstraat;

-          het schuin dak werd niet uitgevoerd.  

Gewenste toestand

-          uitbreiden van het pand met een extra daklaag.

 

Inhoud van de aanvraag

-          de bovenste woonunit krijgt een extra verdieping onder een plat groendak en wordt een duplex;

-          de nieuwe daklaag is achteraan teruggetrokken in functie van een terras;

-          het terras wordt achteraan afgesloten door een constructie van zwarte, stalen profielen;

-          de nieuwe gevels worden afgewerkt in gele paremensteen met donkergrijs buitenschrijnwerk;

-          de nieuw gevormde duplex met 1 slaapkamer bezit een netto-vloeroppervlakte van 113m².

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 december 2019

24 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

6 december 2019

23 december 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

6 december 2019

17 december 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

6 december 2019

8 januari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.             

 

Functionele inpasbaarheid

De Paardenmarkt wordt gekenmerkt door handelshuizen en woningen in gesloten bebouwing. De beoogde functie blijft ongewijzigd en is inpasbaar in de omgeving.Het pand heeft op de gelijkvloerse verdieping een commerciële functie. Deze heeft een netto-oppervlakte van ongeveer 153 m2. Bijgevolg kan de gelijkvloerse handelsruimte met magazijn als een aparte hoofdfunctie van de woonfunctie worden beschouwd.


Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding

Het aantal wooneenheden wijzigt van 1 naar 2

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat niet is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed maar zeer waardevol is, zoals blijkt uit het advies van de dienst monumentenzorg. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Fietsvoorzieningen:

Voor het bijkomend appartement met 1 slaapkamer moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden.

Deze werden niet voorzien.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorgestelde optopping is qua volume aanvaardbaar deze uitbreiding heeft tot doel de leefkwaliteit van de bovenste woonentiteit, zoals vermeld in de beschrijvende nota, te verbeteren. 

Visueel-vormelijke elementen

De vormgeving van de nieuwe bouwlaag refereert naar de onderliggende bouwlagen door het gebruik van een gelijkaardige parementsteen en gelijkaardige groottes van raamopeningen. De huidige zware kroonlijst wordt gesupprimeerd en vervangen door een zwart stalen profiel. De overgang van oud naar nieuw wordt hierdoor vervaagd. De nieuwe kroonlijst articuleert zich door een band met uitstekende kopse parementsteen dewelke in de zijgevel wordt doorgetrokken. Alle gevelwijzigingen worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het winkelpand aan de Paardenmarkt nummer 14 verkreeg zijn huidige modernistische uitzicht na een gevelverbouwing in 1946. De winkelpui dateert uit 1937-1939 en werd integraal behouden bij de naoorlogse verbouwing. Binnenin het pand is een veel oudere historische 16de-eeuwse structuur bewaard, van de kelder met tongewelven tot de oorspronkelijken balklagen van moer- en kinderbalken, de spantbenen van de dakkap en de bijhorende ankers in de zij- en achtergevels.

Het pand heeft een beeldbepalende waarde voor de Paardenmarkt, en de historische kern is waardevol. De verhoudingen en aanwezige erfgoedelementen van het pand laten nog toe om een lange geschiedenis af te lezen.

 

Het ontwerp werd voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg en voldoet wat betreft de optopping aan de meegegeven randvoorwaarde. De uitsparing voor de verbinding (trap) van de bovenste verdieping met de nieuwe uitbreiding moet zo beperkt mogelijk gehouden worden en dient tussen de spantbenen van de oorspronkelijke dakkap gepositioneerd zodat de spantbenen integraal bewaard kunnen blijven.

Deze opmerkingen zullen als voorwaarden worden gekoppeld aan de vergunning.

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde voorwaarden

1. De uitsparing voor de verbinding van de bovenste verdieping met de nieuwe uitbreiding moet zo beperkt mogelijk worden gehouden;

2. De spantbenen van de oorspronkelijke dakkap dienen integraal bewaard te blijven.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

6 december 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 februari 2020

Verslag GOA

16 januari 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De uitsparing voor de verbinding van de bovenste verdieping met de nieuwe uitbreiding moet zo beperkt mogelijk worden gehouden;

2. De spantbenen van de oorspronkelijke dakkap dienen integraal bewaard te blijven.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.