Terug2020_CBS_00766 - Omgevingsvergunning - OMV_2019137182. D'Herbouvillekaai 80. District Antwerpen - Goedkeuring

Gepubliceerd op 03/02/2020
college van burgemeester en schepenen
vr 31/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00766 - Omgevingsvergunning - OMV_2019137182. D'Herbouvillekaai 80. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_00766 - Omgevingsvergunning - OMV_2019137182. D'Herbouvillekaai 80. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019137182

Gegevens van de aanvrager:

Bieke Hillen namens de heer Dirk Theuns met als adres Kleine Horendonk 9 te 2910 Essen en NV IKO Nv met als contactadres D’Herbouvillekaai 80 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

D'Herbouvillekaai 80 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9sectie I nr. 2887/6 H

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de hoofdfunctie van helihaven naar belevingscentrum (diensten)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/12/2005: vergunning (20051579) voor het slopen van een magazijn en het uitbreiden van een magazijn en labo;

-          05/06/2009: vergunning (20091620) voor het uitbreiden van een bestaande werkplaats;

-          17/07/2009: milieuvergunning (2009277) mededeling kleine verandering klasse 2 helihaven;

-          10/09/2015: milieuvergunning (2002662)  voor een helihaven;

-          10/09/2015: milieuvergunning (2014630)  voor de overname van de milieuvergunningen met respectievelijke kenmerken AN2002/662 (MLAV1/02/409 - Helimo nv (oud)) en AN2009/277 (Concordimo nv).

Vergunde en huidige toestand

-          bedrijvenzone met 5 vaste constructies op de site gelegen langs de D’Herbouvillekaai;

-          betreft het gebouw grenzend aan de kaaimuur met referentie I2887h-6.

Gewenste toestand

-          wijzigen van de functie van helicenter naar experience center;

-          gevelwijzigingen:

  • de poort en deuren worden geschilderd in een rode kleur;
  • intern wordt op de gelijkvloerse- en de eerste verdieping de indeling gewijzigd in functie van het belevingscentrum;
  • tegen de voorgevel wordt het logo met opschrift ‘IKO, experience center’ geplaatst met een hoogte van 1.82m en een breedte van 3.66m;
  • aan de zijgevel wordt op de tweede verdieping het raam vervangen door een deur en voorzien van een buitentrap;
  • in de achtergevel wordt een extra deuropening voorzien.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de hoofdfunctie van helihaven naar belevingscentrum (diensten).

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

2 december 2019

24 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg nv

2 december 2019

23 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

2 december 2019

9 december 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

2 december 2019

9 december 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

2 december 2019

5 december 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: specifiek regionaal bedrijventerrein met watergebonden karakter.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 Niveauverschillen:

niveauverschillen tot en met 18cm moeten , zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot twee cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot twee cm bij een overgang tussen binnen en buitenruimtes.  De dorpels aan de toegangsdeuren zijn +/- 6cm en moeten voorzien worden van een helling;

  • artikel 19 Hellingspercentage:

het hellingspercentage bedraagt hoogstens: tien procent bij niveauverschillen tot 10cm, of in geval van buitenruimtes bij niveauverschillen van 2 tot en met 10cm;

  • artikel 27 Parkeerplaatsen:

als een constructie beschikt over één tot en met honderd parkeerplaatsen, moet minstens één parkeerplaats, een niet voorbehouden, maar wel aangepast zijn voor andersvaliden.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

er worden niet voldoende fietsstal- en fietsparkeerplaatsen voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

-          artikel 18 Niveauverschillen en artikel 19 Hellingspercentage:

Er is een niveauverschil van 5cm tussen het vloerpeil van de ontvangstruimte en het peil van de aangrenzende buitenruimte.  Dit niveauverschil dient conform artikels 18 en 19 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid overbrugd te worden met een helling van maximaal 10%.  Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning;

-          artikel 27 Parkeerplaatsen:

Als een constructie beschikt over één tot en met honderd eigen parkeerplaatsen, moet minstens zes procent van het totale aantal parkeerplaatsen en minstens één parkeerplaats een aangepaste parkeerplaats zijn.  Vanaf vijf tot en met honderd eigen parkeerplaatsen, moeten de aangepaste parkeerplaatsen ook voorbehouden parkeerplaatsen zijn.  Op het terrein dient minstens 1 aangepaste en voorbehouden parkeerplaats te worden voorzien, dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.  Deze parkeerplaats dient zich zo dicht mogelijk bij de ingang van het gebouw te bevinden.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen;

De afwijkingen op artikel 29 van de bouwcode worden besproken onder de paragraaf mobiliteitsimpact.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een helicenter tot een dakschool waar dagcursussen zullen worden gegeven die aannemers en architecten kennis bijbrengen over de producten van IKO nv.  Het gebouw bevindt zich te midden van het bedrijventerrein van IKO nv dat nog twee andere kantoorgebouwen en drie magazijnen omvat.  De nieuwe functie van het pand is in harmonie met de kenmerkende industriële functies van het bedrijventerrein en van de andere gebouwen in de d’Herbouvillekaai.  Er wordt geoordeeld dat noch de draagkracht van het pand noch van de omgeving wordt overschreden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Parkeerbehoefte:

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.  Op de ingediende plannen werden de autoparkeerplaatsen niet ingetekend conform artikel 30 van de bouwcode.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 14 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op functiewijziging van industriepand (helicenter) naar belevingscentrum.  Het gebouw wordt ingericht als een dakschool waar aannemers en architecten de producten van IKO NV kunnen leren kennen aan de hand van een cursus die overdag zal plaatsvinden.  De reeds gecreëerde kantoorruimtes in het voormalige helicenter worden omgevormd tot ontvangstruimtes, een kantoor voor het interne personeel en een vergaderruimte. De cursus zal plaats bieden voor een 17-tal personen. Wat maakt dat het gebouw, met inbegrip van 3 personeelsleden, zal bezet worden door maximaal 20 personen.

Mensen die hier een opleiding komen volgen komen niet noodzakelijk uit de buurt. Het percentage dat met de wagen komt zal dus eerder hoog zijn omdat de site niet echt goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Als we ervan uit gaan dat 70% met de wagen komt dan moeten er 14 parkeerplaatsen voorzien worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 14.

 

De plannen voorzien in 14 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het is niet duidelijk hoeveel parkeerplaatsen er zijn op eigen terrein maar op basis van het inplantingsplan zou er voldoende plaats moeten zijn om minstens 14 parkeerplaatsen in te richten.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 14.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 14 – 14  = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

Fietsvoorzieningen:

In voorliggende aanvraag worden geen fietsstal- of fietsparkeerplaatsen voorzien, dit is niet conform artikel 29 van de bouwcode.  Voor het personeel moeten er 2 fietsstalplaatsen voorzien worden, deze moeten overdekt en afsluitbaar zijn.  Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor de vergunning.

  

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken beperken zich voornamelijk binnen het bestaande en vergunde volume.  De enige ingreep buiten het bestaande volume is de toevoeging van een buitentrap aan de noordelijke gevel in functie van brandveiligheid.  Hierdoor kan geoordeeld worden dat zowel de schaal als het ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

In functie van brandveiligheid worden twee nieuwe gevelopeningen voorzien in het gebouw: een vluchtdeur in de oostelijke gevel en een vluchtdeur die toegang geeft tot de buitentrap op de eerste verdieping in de noordelijk georiënteerde gevel. 
De gevels van het industriegebouw zijn opgetrokken in lichtkleurige metaalplaten.  In voorliggende aanvraag wordt er voorzien deze opnieuw in een lichte kleur te schilderen wat gunstig te adviseren is omwille van de stedelijke opwarming.  Ook het bestaande schrijnwerk wordt opnieuw geschilderd.  De vier toegangsdeuren en de grote garagepoort worden in rood geschilderd.  Op de gevel wordt door middel van een gevelsticker het logo van IKO nv aangebracht, de grootte van het logo is in verhouding met het gebouw.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In de aanvraag is het niet duidelijk of er voor het gebouw reeds een milieuvergunning werd bekomen.  De aanvrager dient na te gaan of voor de exploitatie van het gebouw (stookinstallatie, airconditioning, lozing huishoudelijk afvalwater, warmtepompen, opslag van gevaarlijke producten ,…) een meldings- of vergunningaanvraag voor ingedeelde inrichting of activiteiten noodzakelijk is.  Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor de vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de dakschool aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

  

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het niveauverschil tussen het vloerpeil van de ontvangstruimte en de aangrenzende buitenruimte dient overbrugd te worden met een helling van maximaal 10%;

3.      er moeten 2 fietsstalplaatsen voorzien worden, deze moeten overdekt en afsluitbaar zijn;

4.      er dient minstens 1 aangepaste en voorbehouden parkeerplaats te worden voorzien;

5.      de aanvrager dient na te gaan of voor de exploitatie van het gebouw (stookinstallatie, airconditioning, lozing huishoudelijk afvalwater, warmtepompen, opslag van gevaarlijke producten ,…) een meldings- of vergunningaanvraag voor ingedeelde inrichting of activiteiten noodzakelijk is.

 

Lastvoorwaarden

De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

2 december 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

31 januari 2020

Verslag GOA

20 januari 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het niveauverschil tussen het vloerpeil van de ontvangstruimte en de aangrenzende buitenruimte dient overbrugd te worden met een helling van maximaal 10%;

3.      er moeten 2 fietsstalplaatsen voorzien worden, deze moeten overdekt en afsluitbaar zijn;

4.      er dient minstens 1 aangepaste en voorbehouden parkeerplaats te worden voorzien;

5.      de aanvrager dient na te gaan of voor de exploitatie van het gebouw (stookinstallatie, airconditioning, lozing huishoudelijk afvalwater, warmtepompen, opslag van gevaarlijke producten ,…) een meldings- of vergunningaanvraag voor ingedeelde inrichting of activiteiten noodzakelijk is.

 

Lastvoorwaarden

De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.