Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen roept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 november 2019 |
29 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
12 november 2019 |
14 november 2019 |
Gunstig |
Water-link (AWW) |
12 november 2019 |
3 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
12 november 2019 |
15 november 2019 |
Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud |
12 november 2019 |
20 november 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 november 2019 |
29 november 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit/ oosterweelverbinding |
12 november 2019 |
29 november 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
12 november 2019 |
28 november 2019 |
AG Vespa |
13 november 2019 |
5 december 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gedeeltelijk – de directe omgeving van de bestaande Royerssluis en aanhorigheden - gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
Het goed is gedeeltelijk - de omgeving ten oosten van de sluis - gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2009), binnen de afbakeningslijn.
Het goed is gedeeltelijk gelegen in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Droogdokkeneiland’ van de stad Antwerpen (Besluit van de deputatie van 28 november 2013), meer bepaald in de ‘zone voor gemengde functies: Groen en Centrumfuncties’ en in de deelgebieden ‘Omgeving Royerssluis’, ‘Binnendijks Park’ en ‘Maritieme site’.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van deze ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De Royerssluis is gelegen in het Zuidoosten van de haven van Antwerpen en vormt door zijn ligging als het ware een poort tussen de stad Antwerpen aan de oostzijde en havengebied aan de westzijde. De Royerssluis vormt een belangrijk knooppunt voor het wegennetwerk (uitwisseling verkeersstromen tussen E19 en het stadscentrum). Daarnaast vervult de Royerssluis als één van de 6 sluizen in de haven van Antwerpen een belangrijke functie voor het goederentransport voor zeevaart en binnenvaart in het waterwegennetwerk. Het doel van het project is om het netwerk van waterwegen en het wegennetwerk te optimaliseren om zo positieve effecten te creëren op deze verkeersnetwerken. Hieruit blijkt dat de wijzigingen (aan de gemeentewegen) ten dienst staan van het algemeen belang.
Aanleiding van het wijzigen van de gemeentewegen is het vervangen van de Royerssluis. Het wijzigen van de gemeentewegen maakt deel uit van een groter project waarbij nieuwe gewestwegen, gemeentewegen en haveninterne wegen zullen worden aangelegd en gewijzigd. De toegang tot de Antwerpse haven voor het landverkeer wordt gevormd door de Noorderlaan aan de rechterkant van de dokken en de Scheldelaan aan de linkerkant. Alle verkeer van de stad Antwerpen en van de Antwerpse ring naar de Scheldelaan moet over de Royerssluis passeren. De gerenoveerde sluis zal door de twee bruggen, die ruimer gedimensioneerd zijn dan de huidige bruggen op de sluisdeuren, beter zijn rol als scharnierpunt voor de wegverbinding kunnen vervullen. Om plaats te maken voor de nieuwe sluis, die langer en breder is dan de bestaande sluis wordt de wegenis rondom de Royerssluis gedeeltelijk afgebroken en vervangen door nieuwe wegen.
Alle wegenis die aangelegd wordt binnen de beveiligde sluisomheining valt onder nieuwe haveninterne wegenis. Verder zal in dit project enkel het nieuwe verlengstuk van de (nieuwe) Droogdokkenweg als nieuwe gemeenteweg aangeduid worden, en dit tot aan de sluisomheining. Alle wegen vanaf het noorden van dit project (Oosterweelsteenweg), over beide sluishoofden van de Royerssluis heen, tot aan Siberiabrug, zijn allen gewestwegen. Het kruispunt (en verkeerslichtenregeling) van de nieuwe Droogdokkenweg met de nieuwe Oosterweelsteenweg zal onder beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer vallen. Het sluizencomplex, inclusief bruggen, blijft in eigendom en beheer van Havenbedrijf Antwerpen.
Er worden twee nieuwe weggedeelten aangelegd die als gemeenteweg zullen fungeren:
De nieuwe rooilijnen zijn aangeduid op de nieuwe grondplannen. Door het aanleggen van voldoende brede fiets- en voetpaden wordt er voldoende rekening gehouden met de zwakke weggebruiker.
De aansluiting met de Droogdokkenweg wordt geüpgraded om aan te sluiten op de Nieuwe Droogdokkenweg in de toekomst. Dit sluit niet aan op een bestaand weggedeelte, maar dat wordt in de toekomst verbeterd. De aanvrager anticipeert op toekomstig gewenste situatie.
Het Droogdokkeneiland wordt momenteel ontsloten via de as Rijnkaai-Oosterweelsteenweg-Siberiastraat. De Droogdokkenweg vormt de ontsluitingsweg van het economisch nog actief deel van de droogdokkensite (AWN). Volgens het Masterplan Eilandje wordt de infrastructuur op het Droogdokkeneiland bepaald door de noord-zuid lijn die de kaaien met de singel moet gaan verbinden. Deze lijn wordt ter hoogte van de Royerssluis met de Siberiastraat verknoopt. Rond de Royerssluis ontstaat een belangrijke entree tot de haven vanuit het Eilandje.
De Oosterweelsteenweg doorheen het plangebied verdwijnt (het tracé komt binnen het Droogdokkenpark te liggen). De Droogdokkenweg wordt dus de enige noord-zuid-ontsluiting van het Droogdokkeneiland voor gemotoriseerd verkeer.
Het ontwerp van de gemeentewegen past binnen de doelstellingen van het Masterplan Scheldekaaien, het Masterplan Eilandje en het RUP Droogdokkenpark. De nieuwe wegenis geeft uitvoering aan de in het ontwerp voor het Droogdokkenpark geplande Droogdokkenweg. Het definitief ontwerp van het Droogdokkenpark, inclusief de Droogdokkenweg, werd door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd op 29 januari 2016.
De stad is niet bereid in te staan voor het onderhoud van de wachtershuisjes A15 en A17 en deze kunnen dan ook niet als straatmeubilair of ander object op het openbaar domein van/naast gemeentewegen worden ingeplant. Het is aangewezen dat de bouwheer hiervoor in overleg treedt met stad Antwerpen, AG VESPA en het Havenbedrijf Antwerpen.
De signalisatie en fietspadmarkeringen moeten verder worden afgestemd met stad Antwerpen.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
28 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
3 november 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
2 december 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
27 januari 2020 |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
3 november 2019 |
2 december 2019 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, maar dat handelt niet over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg. Het bezwaarschrift wordt hier dan ook niet behandeld.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: |
OMV_2019116072 |
Gegevens van de aanvrager: |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken met als adres Thonetlaan 102 bus 2 te 2050 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: |
Departement Mobiliteit en Openbare Werken met als adres Thonetlaan 102 bus 2 te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Voor het grondgebied Antwerpen: Royerssluis en omgeving, 2030 Antwerpen Voor het grondgebied Beveren: Koestraat zonder nummer, 9120 Beveren |
Kadastrale gegevens: |
sectie C nrs. 300E, 843C, afdeling 7sectie G nrs. 1329B, 1330D, 1330/2 , 1331Y, 1331Z, 1332/29 L, 1332/30 E, 1332/31 K, 1332/59 , 1332/19 B, 1332/30 F, 1332/58 , 1332/31 H, 1338/27 B, 1338/5 V, 1338/9 , 1338/25 A, 1338/12 A, 1338/14 A, 1338/11 , 1338/5 X, 1338/20 A, 1338/5 S, 1338/5 Y, 1338/22 E, 1338/5 R, 1338/7 C, 1338/13 A, 1338/5 W, 1338/23 A, 1350C, 1352/3 , 1352/22 , 1352/21 , 1352/18 , 1352/20 A, 1352/19 A, 1352/7 K, 1352/7 H, 1455/13 F, 1455/13 E, 1455G, 1455/7 C, 1455/14 , 1467/3 N, 1467/11 C, 1467/11 D, 1476, 1479/3 C, 1479/3 D, 1479Z, 1479Y, 1479/8 , 1479A2, 2416F, 2416E, 2419A, 2419D en 2419B |
Inrichtingsnummer: |
20180205-0073 (Renovatie Royerssluis Antwerpen) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
renovatie van de Royerssluis en omgeving |
Relevante voorgeschiedenis
Huidige toestand
De Royerssluis werd gebouwd in 1907 en had als (oorspronkelijke) functie een zeevaartsluis te zijn. Geleidelijk aan evolueerde ze naar een binnenvaartsluis. Ten gevolge van de schaalvergroting in de binnenvaart, is de sluis nu ook te klein geworden voor de hedendaagse binnenvaart. De sluis is tevens verouderd en in te slechte toestand om nog operationeel te zijn en te voldoen aan de huidige eisen.
De sluis valt geregeld uit waardoor zowel de scheepvaart als het wegverkeer onnodige hinder ondervindt.
Daar het belang van transport over het water verder toeneemt, dient de Royerssluis vernieuwd en vergroot te worden waardoor de bereikbaarheid van de haven en het Albertkanaal kan worden verbeterd.
Gewenste toestand
Huidige aanvraag betreft de afbraak en bouw van een nieuwe Royerssluis tot een performante binnenvaartsluis van grotere omvang dan de bestaande sluis. Tevens wordt de onmiddellijke omgeving van de Royerssluis, gelegen op de grens van het zeehavengebied met het grootstedelijk gebied Antwerpen ter hoogte van het Droogdokkeneiland, aansluitend bij het Droogdokkenpark dat in ontwikkeling is, hieraan aangepast en heraangelegd.
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen, aan de opname ervan in het openbaar domein en aan de nieuwe rooilijnen zoals voorgesteld op de bijgevoegde plannen en dit onder volgende voorwaarden: