Terug
Gepubliceerd op 27/01/2020

2020_CBS_00640 - Selectieleidraad GAC_2019_00938 - Raamovereenkomst voor het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten, met stockbeheer - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00640 - Selectieleidraad GAC_2019_00938 - Raamovereenkomst voor het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten, met stockbeheer - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_00640 - Selectieleidraad GAC_2019_00938 - Raamovereenkomst voor het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten, met stockbeheer - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

Procedure

De aanbestedende overheid motiveert de keuze van procedure (mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking) als volgt: deze opdracht is complex en zeer specifiek van aard en omvang met betrekking tot de leveringen van het bijhorende stockbeheer. Bovendien wenst de aanbestedende overheid maximaal in te zetten op circulaire economie. Hierdoor is het aangewezen om te kunnen onderhandelen teneinde de dienstverlening optimaal te kunnen afstemmen met de behoefte van de aanbestedende overheid. Op die manier kan de juiste en economisch meest gunstige opdrachtnemer geselecteerd worden.

Selectieleidraad

De inschrijver dient een minimale totale omzet van 1.000.000 euro op basis van de laatst gepubliceerde jaarrekening, te kunnen voorleggen.

De kandidaat inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten, waarvan 2 referenties betrekking hebben op het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten, elk met een waarde van minimaal 100.000 euro exclusief BTW, en 1 referentie met betrekking tot het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten met kastensysteem, met een waarde van minimaal 50.000 euro exclusief BTW. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Verschillende stedelijke bedrijfseenheden en entiteiten binnen de groep stad Antwerpen hebben nood aan kantoor- en facilitaire materialen om hun dagelijkse taken uit te voeren.
De huidige raamovereenkomst (GAC_2015_3550) voor het leveren van kantoorbenodigdheden loopt nog tot 20 september 2020.

Om de continuïteit van de leveringen van kantoorbenodigdheden en nevenproducten te verzekeren, wenst de stad Antwerpen hiervoor een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.
Naast de aankoop van goederen op afroep, zal er voor een aantal locaties ook voorzien worden in een kastensysteem, waarbij de opdrachtnemer periodiek de voorraad zal opvolgen (stockbeheer) en aanvullen indien nodig.

Algemene financiƫle opmerkingen

Verschillende stedelijke bedrijfseenheden en entiteiten van de groep stad Antwerpen zullen afnemen op deze raamovereenkomst. Het is daarom niet mogelijk om alle boekingsadressen op te nemen in de financiële tabel.

Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040108 - Reguliere werking stadsbeheer algemeen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad GAC_2019_00938 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten, met kastensysteem goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling  wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten, met stockbeheer   budgetplaats: divers
budgetpositie: 6141
functiegebied: divers
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: divers
budgetperiode: 2000
met orderbons
Raamovereenkomst voor het leveren van kantoorbenodigdheden en nevenproducten, met stockbeheer   budgetplaats: divers
budgetpositie: 6141
functiegebied: divers
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: divers
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad
met orderbons

Bijlagen

  • 00938_20200109_selectieleidraad.pdf