Terug
Gepubliceerd op 27/01/2020

2020_CBS_00555 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2019138286. Frans Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00555 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2019138286. Frans Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_00555 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2019138286. Frans Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2019138286

Gegevens van de aanvrager:

NV Evonik Antwerpen met als contactadres Tijsmanstunnel-West ZN te 2040 Antwerpen 

Ligging van het project:

Frans Tijsmanstunnel ZN 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 18 sectie F nrs. 114R en 114N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen overkapping voor containers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-        Op 6 oktober 1994 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1994/5-94/B/0973) voor een tankpark + steiger.

-        Op 3 juli 2015 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20151250) voor het bouwen van een vrachtwagenverlading (project SALMO).
 

Bestaande toestand

Reeds ontwikkeld blokveld op een industriële site. De loods ten westen van de aanvraag wordt vergund geacht.


Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft:

-        het bouwen van een overkapping voor (lege) IBC-containers;

-        het heraanleggen van verharding;

-        het verplaatsen van een lichtmast.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de R2 en de Tijsmanstunnel West – Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Op circa 320 meter ten zuidoosten van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur. Op circa 280 meter ten zuiden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Verbinding voor fietsers.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008). Volgens dit GRUP bevindt er zich een overdruk op circa 150 meter ten zuiden van de aanvraag met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag.

Er wordt een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager vraagt een afwijking op de aspecten hergebruik en infiltratie. Aangezien er geen mogelijkheden tot recuperatie zijn, wordt er geen hemelwaterput voorzien. Daarnaast is infiltratie volgens de aanvrager niet toepasbaar wegens het behoud van de veiligheid in geval van latere hijswerkzaamheden, wegens gebrek aan plaats en te hoge grondwaterstanden en aangezien infiltreren weinig meerwaarde biedt, vermits er weinig invloed is op grondwaterkwaliteit en grondwaterreserves.

Het hemelwater wordt afgevoerd naar het algemene regenwaterafvoersysteem op het bedrijfsterrein en wordt verder afgevoerd naar het kanaaldok.

Hoewel niet duidelijk is naar welk soort hijswerkzaamheden wordt gerefereerd, is de omgeving van de bouwplaats inderdaad reeds dens bebouwd en wordt deze gekenmerkt door relatief hoge grondwaterstanden, ondanks de nabijheid van de Tijsmanstunnel. Het grondwater in deze omgeving speelt geen rol in het tegengaan van de verzilting van de polders. De gevraagde afwijkingen kunnen gunstig worden geadviseerd.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Vrij centraal gelegen in een grootschalige industriële bedrijfssite wordt op een reeds ontwikkeld blokveld een overkapping gebouwd voor de opslag van lege IBC-containers. Deze overkapping betreft een luifel die langs drie zijden open is. De luifel heeft een oppervlakte van circa 440 m² en een maximale hoogte van circa 8,3 meter.

Het vullen van de containers gebeurt in een naastliggend bestaand gebouw.

 

De luifel wordt op een nieuwe betonplaat met een oppervlakte van circa 905 m² geplaatst. Hiervoor dienen eerst de bestaande stelconplaten en asfaltverharding uitgebroken te worden. Een deel van de stelconplaten wordt hergebruikt voor de heraanleg van de verharding ten zuiden van de nieuwe betonplaat met een oppervlakte van circa 360 m².

 

Tevens dient een lichtmast die tegen de gevel van de naastliggende loods staat, verplaatst te worden over een afstand van 5 meter.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken worden uitgevoerd op een grootschalig industrieterrein temidden van allerhande industriële installaties en gebouwen en staan in functie van de bestaande bedrijvigheid. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel – vormelijke elementen

De luifel wordt opgetrokken in een staalstructuur en afgewerkt met geprofileerde metalen gevel- en dakplaten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van brandweer/risicobeheer/preventie.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

11 december 2019

Start openbaar onderzoek

16 december 2019

Einde openbaar onderzoek

14 januari 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

30 januari 2020

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 december 2019

14 januari 2020

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst  Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.