Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Perceel 1
De kandidaat dient aan te tonen dat hij beschikt over een team met de passende technische bekwaamheid (kennis en ervaring) voor het uitvoeren van de opdracht.
1. Minimale kennis van het team:
2. Minimale ervaring van het team:
Het team (1 of meerdere teamleden) toont zijn ervaring aan door het vermelden van minstens 3 referentieopdrachten in het cv van het betreffende lid, die gaan over het overtuigen, adviseren en begeleiden van particulieren bij (ingrijpende) energetische renovatiewerken en bij voorkeur met een combinatie van meerdere maatregelen en die zijn uitgevoerd in de afgelopen 3 jaar.
Perceel 2
De kandidaat dient aan te tonen dat hij beschikt over de passende technische bekwaamheid (kennis en ervaring) voor het uitvoeren van de opdracht.
In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.
In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
De particuliere woningmarkt is verantwoordelijke voor 30% van de totale CO2-uitstoot op het grondgebied van de stad Antwerpen. Om de klimaatdoelstellingen te halen moet de jaarlijkse renovatiegraad van woningen gevoelig stijgen en moeten deze woningen ook meer doorgedreven gerenoveerd worden. Ingrijpende energetische renovaties zijn technisch complex en vereisen de nodige expertise. Door samen te werken met externe renovatiebegeleiders voor de technisch gespecialiseerde begeleiding, kunnen we de combinatie maken van het versnellen van de energierenovaties en het verhogen van het ambitieniveau van deze renovaties.
Om deze renovatiebegeleiding uit te voeren, wenst de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (Ecohuis) een raamovereenkomst af te sluiten, bestaande uit twee percelen met een pool van dienstverleners per perceel:
Voor particulieren houdt de begeleiding in dat woningen (zowel eengezinswoningen als kleine appartementsgebouwen) energiezuinig gemaakt worden.
Het energieadvies aan scholen kan gaan over het optimaliseren van de regeling van de verwarming, en het treffen van kleine maatregelen zoals het correct instellen van thermostatische kranen, het isoleren van leidingen en het plaatsen van deurpompen en radiatorfolie. Het correct afstellen van de verwarmingsinstallatie is een van de maatregelen met het grootste effect op het energieverbruik (volgens het Vlaams Klimaatpact voor het Onderwijs) .
De diversiteit en complexiteit van de doelgroep (o.a. kwetsbare groepen), maakt het noodzakelijk om met de inschrijvers te onderhandelen over hun plan van aanpak voor de uitvoering van de opdracht.
Het opbouwen van een vertrouwensband met de doelgroep vergroot de kans op het realiseren van energiebesparende maatregelen. Om die kans te vergroten, voorziet het Ecohuis ook een opstarttraject voor de deelnemers aan de pool, o.a. gericht op de communicatie met de doelgroepen. Beide elementen kosten echter tijd en daarom wordt voorgesteld om de raamovereenkomst voor de duur van 5 jaar af te sluiten.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen mededingingsprocedure met onderhandeling GAC_2019_00989 uit te schrijven.
Het college keurt selectieleidraad GAC_2019_00989 voor het afsluiten van een raamovereenkomst pool dienstverleners voor renovatiebegeleiding goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling (met Europese bekendmaking) wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst pool dienstverleners voor renovatiebegeleiding |
|
budgetplaats:5152500000 |
met orderbons |