Terug
Gepubliceerd op 27/01/2020

2020_CBS_00551 - Omgevingsvergunning - OMV_2019143523. Ernest Van Dijckkaai 11-12, Suikerrui 2 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00551 - Omgevingsvergunning - OMV_2019143523. Ernest Van Dijckkaai 11-12, Suikerrui 2 . District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_00551 - Omgevingsvergunning - OMV_2019143523. Ernest Van Dijckkaai 11-12, Suikerrui 2 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019143523

Gegevens van de aanvrager:

de heer Marc Vanderheyden met als adres Ernest Van Dijckkaai 11 bus 5 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Ernest Van Dijckkaai 11-12, Suikerrui 2 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4sectie D nrs. 7P en 7R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

voorzien van een interne lift voor het bovenste appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          20/05/2005: vergunning (545#47) voor het verbinden van twee appartementen, plaatsen van een dakterras en een groendak en creëren van een toegang tot het terras en het groendak.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          duplex-appartement Ernest Van Dijckkaai verbonden met appartement Suikerrui 4° verdieping;

-          terras met groendak van 61 m² ter hoogte van het pand Suikerrui 2 toegankelijk via binnentrap appartement Suikerrui;

-          de vloerpas van het dakterras ligt 19,07 m boven de pas van het aangrenzende maaiveld;

-          borstwering in de vorm van een balustrade onder 45° van de kroonlijst.

 

Huidige toestand

 

-          duplex-appartement;

-          terras met waterpartij en verhoogd terras ter hoogte van het pand Suikerrui 2 toegankelijk via binnentrap;

-          de vloerpas van het dakterras ligt 19,66 m boven de pas van het aangrenzende maaiveld;

-          groene haag rondom terraszone.

 

Gewenste toestand

 

-          duplex-appartement;

-          terras met waterpartij en verhoogd terras ter hoogte van het pand Suikerrui 2 toegankelijk via een trap en een interne lift;

-          de vloerpas van het dakterras ligt 19,66 m boven de pas van het aangrenzende maaiveld;

-          groene haag rondom terraszone en een borstwering in de vorm van een glazen balustrade op gevellijn.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiding van het dakvolume in functie van het plaatsen van een interne lift;

-          uitbreiding voorzien in een natuurkleurige aluminium gevelbeplating;

-          plaatsen van een glazen balustrade op de gevellijn en met een hoogte van 0,90 meter t.o.v. de kroonlijst;

-          regularisatie van wijzigingen van aanleg dakterras en plaatsing groene haag ten opzichte van de laatst vergunde toestand.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 december 2019

30 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

12 december 2019

15 januari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag heeft geen impact op de functionele inpasbarheid van het pand.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag omvat onder meer de uitbreiding van het dakvolume door toevoeging van een liftconstructie. Het nieuwe volume wordt geplaatst in de hoek van de traphal en de bestaande zijgevel. De uitbreiding is beperkt en ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

 

Gezien de ligging van het pand in een gebied met culturele, historische en esthetische waarde, in de onmiddellijke nabijheid van verschillende beschermde monumenten en op de zichtas van de als Unesco-werelderfgoed opgenomen kathedraal, dient de impact van de wijzigingen op de erfgoedwaarde van de omgeving worden afgetoetst.

 

Ten opzichte van de laatst vergunning van het dakterras werden verschillende wijzigingen doorgevoerd. De vloerpas van het terras werd verhoogd en er werd een groene haag geplaatst over de volledige omtrek van de dakverdieping. Deze bestaande groene haag laat zich lezen als een nieuwe bekroning boven de oorspronkelijke kroonlijst, wat atypisch is binnen deze stedelijke en uiterst historisch waardevolle context.


Op de snede staat echter een haag opgetekend met kleinere afmetingen (90cm hoog) dan de huidige haag, op 90cm van de dakrand en onder een hoek van 45° vanop de gevellijn. Dergelijke opstelling is een stuk minder zichtbaar vanop het openbaar domein, waardoor de impact op de uitzonderlijke erfgoedwaarde van deze locatie beperkt is. Deze haag is dan ook aanvaardbaar als terrasafsluiting.


Het pand, gelegen op de hoek Suikerrui en Scheldekaaien, vormt samen met het Hansahuis (overzijde Suikerrui) een poortgebouw tot het historisch centrum van de stad en ligt in de rechtstreekse zichtas van de kathedraal. De locatie is dus zeer beeldbepalend, waardoor er hoge eisen worden gesteld aan een zorgvuldige en kwalitatieve uitwerking.

 

In functie van het onderhoud van deze haag, wenst de aanvrager een glazen scherm te plaatsen op de gevellijn. Niettegenstaande een glazen balustrade transparant is vanop het terras (van binnen naar buiten), zal dit paneel gesloten ogen vanop het openbaar domein. Het ophogen van de dakrand met een paneel resulteert in een zeer heterogene dakbekroning boven de kroonlijst en een verstoring van de beeldwaarde van het pand.

 

Elke gevel moet een harmonische en logische constructieve opbouw hebben, met inbegrip van een zuivere gevelbekroning. Vanuit ruimtelijk oogpunt is er geen bezwaar tegen de inrichting van het platte dak als daktuin,  mits dit niet storend wordt voor de beeldkwaliteit.

Rekening houdende met het bovenstaande, wordt geen gunstig advies verleend voor de plaatsing van een glazen scherm op de gevellijn. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en hinderaspecten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.    de haag wordt uitgevoerd zoals opgetekend op plan BA_1813VDK_S_N_05_snedeBB tuinaanlegNT;

3.   na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

 

4.      geen vergunning wordt verleend voor de gewenste glazen balustrade als afscheiding van het dakterras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

12 december 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 februari 2020

Verslag GOA

17 januari 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.    de haag wordt uitgevoerd zoals opgetekend op plan BA_1813VDK_S_N_05_snedeBB tuinaanlegNT

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

 

4.      geen vergunning wordt verleend voor de gewenste glazen balustrade als afscheiding van het dakterras.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.