Terug
Gepubliceerd op 30/01/2020

2020_CBS_00332 - Omgevingsvergunning - OMV_2019142500. Moeshofstraat 4. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00332 - Omgevingsvergunning - OMV_2019142500. Moeshofstraat 4. District Merksem - Goedkeuring 2020_CBS_00332 - Omgevingsvergunning - OMV_2019142500. Moeshofstraat 4. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019142500

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Kim Gaevski met als adres Dorpstraat 1 te 2070 Zwijndrecht

Ligging van het project:

Moeshofstraat 4 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40sectie C nr. 126S6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een dakterras en wijzigen van de gevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          16/12/1985: vergunning (1974#2513) keuken aanbouwen;

-          18/6/1968: vergunning (1974#5834) verbouwingswerken;

-          6/9/1967: weigering (1974#5698) oprichten woning.

 

Vergunde toestand

 

-          handelswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met op het gelijkvloers een garageruimte en frituur en bovenliggend een woning.

 

Huidige toestand

 

-          handelswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met op het gelijkvloers een garageruimte en frituur en bovenliggend een woning.

 

Gewenste toestand

 

-          het plat dak boven de frituur aan de zijde van de Frans Adriaenssensstraat wordt als dakterras aangelegd;

-          op de perceelsgrens met huisnummer 2 wordt een scheidingsmuur van 2,3 m hoog opgetrokken;

-          de straatgevel van de frituur wordt vernieuwd en tot de tweede verdieping opgetrokken en voorzien van reclame in aluminium letters;

-          de nieuwe gevelmaterialen bestaan uit grijs hout, reflecterend gelaagd glas en buitenschrijnwerk in zwart, gemoffeld aluminium.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          aanleg van een dakterras en wijzigen van de gevel. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: de voorziene gevelmaterialen zijn niet in harmonie met de kenmerken van de omgeving;
  • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: het materiaalgebruik van de nieuwe gevel is weinig kwalitatief en esthetisch;
  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: de publiciteit voldoet niet aan het artikel;

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften – visueel-vormelijke elementen

 

Omwille van de strijdigheden met de stedenbouwkundige voorschriften en de goede ruimtelijke ordening wordt voorgesteld dat de aanvraag niet voor vergunning in aanmerking komt (werken aan de voorgevel, zijde Frans Adriaenssensstraat, bijhorend dakterras, zaak-gebonden publiciteit).

 

De aanvraag wijkt af van artikel 6 van de bouwcode. De voorgevel, zijde Frans Adriaenssensstraat, komt niet overeen met wat gangbaar is in de omgeving. De gevel wordt verhoogd tot ca. 5 m boven het voetpad, waardoor ook de verdeling tussen open en gesloten vlakken (raamopening en gevelwand) niet meer in harmonie is. De gevel eindigt vlak boven de raamopening van de eerste verdieping met daardoor een zekere wanverhouding tussen open en gesloten vlakken. De bekroning van de gevel ontbreekt, er wordt geen ‘fronton’ voorzien. Er ontstaat een soort van halve voorgevel die niet in verhouding staat met de voorgevel van het naastliggende pand. Dit wordt nog eens versterkt door de uitwerking van de houten latten als gevelbekleding.

Een oplossing is om op de gevel een bekroning te voorzien, een gesloten vlak aan te brengen boven de raamopening van de eerste verdieping. Hierdoor ontstaat visueel een duidelijke voorgevel.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 6 en 11 van de bouwcode. Het afwerkingsmateriaal van de voorgevel, zijde van Frans Adriaenssensstraat, wordt gewijzigd. De bestaande witte bepleistering wordt vervangen door horizontale grijze houten latten (verschillende breedte) in verschillende vlakken. De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Frans Adrieanssensstraat gekenmerkt wordt door gevels in gevelbakstenen. Houten latten zijn niet in harmonie met de omgeving en zijn weinig kwalitatief en esthetisch. De afwijking is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

Het is vanuit stedenbouwkundig oogpunt wenselijk om de gevel af te werken met steen(strips), in harmonie met de omgeving, in een horizontaal of verticaal verband, zodat een zekere gevelverdeling ontstaat.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 33 van de bouwcode. Behalve het materiaalgebruik (aluminium letters) is er geen informatie over de publiciteit. Het is niet duidelijk op welke wijze de publiciteit wordt verlicht. Publiciteit mag enkel verlicht worden met klemtoonverlichting. Losse letters of logo’s mogen inwendig verlicht worden. Tevens bevindt de publiciteit zich op minder dan 60 cm van de perceelsgrens en zijn de dimensies van de publiciteit niet in verhouding met de grootte van het gebouw.

De publiciteit zoals aangevraagd, is bijgevolg niet aanvaardbaar.

 

Samengelezen met de argumenten omtrent de gevelwerken, zou een bekroning op de voorgevel, de mogelijkheid bieden om hier de zaak-gebonden publiciteit te voorzien.

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat het bouwen van een dakterras bij een eengezinswoning. In functie van de nevenfunctie wordt de gevel aangepast. De bestaande functie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Moeshofstraat en Frans Adriaenssensstraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal – ruimtegebruik – gebruiksgenot - hinderaspecten

 

De woning bevindt zich aan de Moeshofstraat maar de aangevraagde werken worden uitgevoerd aan de achterzijde van de woning, grenzend aan de Frans Adriaenssensstraat.

 

Achteraan de woning wordt op het plat dak van de gelijkvloerse verdieping een dakterras voorzien. Het perceel is volledig volgebouwd waardoor het aanbieden van een dakterras als buitenruimte de kwaliteit van de woning verhoogt.

 

Het dakterras is voldoende groot (ca. 32 m²) en kan dus als bruikbare kwalitatieve buitenruimte beschouwd worden.

 

Om dit dakterras te realiseren wordt op de linker perceelsgrens de scheimuur verhoogd tot 2,3 m boven de vloerpas van het terras. Tevens wordt de gevel opgetrokken waardoor langs de zijde van de Frans Adriaenssensstraat ook privacy wordt geboden.

 

Het aanbieden van een dakterras op zich is stedenbouwkundig aanvaardbaar, maar doordat dit samenhangt met de van vergunning uit te sluiten werken aan de voorgevel, zijde Frans Adriaenssensstraat, kan dit niet worden gerealiseerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.


 

Standpunt college
Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, maar 

s van mening dat de vergunning kan verleend worden onder voorwaarden.
Door geen volwaardig eerste verdiep te voorzien, en bovendien geen bekroning bovenaan de gevels, is er geen sprake van een volumewerking en bovendien een gebrekkige integratie in het straatbeeld. Ook het amalgaam van materialen, lukrake openingen en variërende afwerking werkt beeldverstorend, de reclame is buiten proportie.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
- De voorgevel en scheimuur in éénzelfde type baksteen of baksteenplint uit te voeren.
- De voorgevel op te trekken enkel tot op borstweringshoogte (niv. +360) en geen glasscherm te voorzien.
- Scheimuur en borstwering te voorzien van hetzelfde type deksteen of muurkap.
- Raampartij en deur van het gelijkvloers tot één geheel te combineren en te centreren in de
voorgevel.
- De scheimuur te voorzien van een retour van minstens 60cm (in plaats van 36cm) in de
voorgevel teneinde een massieve penant te voorzien die zowel de stabiliteit verzekert als de beëindiging van de kopse scheimuur meer volume geeft.
- De reclame te voorzien binnen een fictieve rechthoek boven het raam van het gelijkvloers met dezelfde breedte als deze raampartij, 30cm boven het eigenlijke raam en 30cm onder de beëindiging van de borstwering.
- De zaakgebonden reclame uit te voeren conform artikel 33 van de bouwcode.
Dit alles volgens de aanduidingen in rood op de plannen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

25 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 januari 2020

Verslag GOA

7 januari 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De voorgevel en scheimuur in éénzelfde type baksteen of baksteenplint uit te voeren.
2. De voorgevel op te trekken enkel tot op borstweringshoogte (niv. +360) en geen glasscherm te voorzien cfr. de aanduidingen in rood op de plannen.
3. Scheimuur en borstwering te voorzien van hetzelfde type deksteen of muurkap.
4. Raampartij en deur van het gelijkvloers tot één geheel te combineren en te centreren in de voorgevel cfr. de aanduidingen in rood op de plannen.
5. De scheimuur te voorzien van een retour van minstens 60cm (in plaats van 36cm) in de voorgevel teneinde een massieve penant te voorzien die zowel de stabiliteit verzekert als de beëindiging van de kopse scheimuur meer volume geeft, cfr. de aanduidingen in rood op de plannen.
6. De reclame te voorzien binnen een fictieve rechthoek boven het raam van het gelijkvloers met dezelfde breedte als deze raampartij, 30cm boven het eigenlijke raam en 30cm onder de beëindiging van de borstwering, cfr. de aanduidingen in rood op de plannen.

7. De zaakgebonden reclame uit te voeren conform artikel 33 van de bouwcode.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.