Terug
Gepubliceerd op 27/01/2020

2020_CBS_00718 - Slim naar Antwerpen en De Grote Verbinding - Marktonderzoek . Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00718 - Slim naar Antwerpen en De Grote Verbinding - Marktonderzoek . Vastlegging krediet - Goedkeuring 2020_CBS_00718 - Slim naar Antwerpen en De Grote Verbinding - Marktonderzoek . Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

In 2019 zijn er verschillende campagnegolven geweest van Slim naar Antwerpen. Zo werd er voor het derde jaar op rij campagne gevoerd over het combineren van vervoersmodi met als slogan ‘Combineren, da’s profiteren’. Daarnaast werd, ook onder de vlag van Slim naar Antwerpen, campagne gevoerd over de verstrenging van de lage-emissiezone. 

Zowel begin 2018 als begin 2019 werd er een marktonderzoek opgezet op het GfK-panel (nu Ipsos) over de campagnes van Slim naar Antwerpen met 200 respondenten per provincie en 200 respondenten in stad Antwerpen. Begin 2020 willen we opnieuw onderzoeken wat het bereik en appreciatie is van de Slim naar Antwerpen campagnes over combineren en de lage-emissiezone.  Door jaarlijks een gelijkaardige bevraging te organiseren, meten we de impact van de ‘Slim naar Antwerpen’-aanpak op korte en lange termijn en voldoen we aan de verwachtingen en eisen van de Europese Commissie in het kader van het Horizon2020-project Civitas PORTIS. 

Eind 2019 lanceerde stad Antwerpen de campagne De Grote Verbinding. Het geplande marktonderzoek voor Slim naar Antwerpen op het Ipsos-panel vormt een opportuniteit om meteen een eerste bevraging over De Grote Verbinding te integreren. Voor De Grote Verbinding meten we het bereik van de campagne, de appreciatie, het effect en de attitude van de Vlaming en Antwerpenaar ten opzichte van De Grote Verbinding, de Oosterweelverbinding en de leefbaarheidsprojecten in het kader van de overkapping van de Antwerpse Ring. 

De bevraging van beide thema's en campagnes vertrekt vanuit de doelstellingen geformuleerd in het meerjarenplan. De resultaten worden gebruikt om inzichten te verwerven in de attitudes van Vlamingen en Antwerpenaars, om de campagnes Slim naar Antwerpen en De Grote Verbinding indien nodig bij te sturen en om te rapporteren op Europees niveau in het kader van het Civitas PORTIS project.

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Op 26 september 2016 (jaarnummer 539) bekrachtigde de gemeenteraad de subsidie-overeenkomst voor Eurodesk – Deelname Horizon2020-project Civitas PORTIS. Hiermee engageert de stad zich om een aantal innovatieve maatregelen op het vlak van slimme mobiliteit uit te rollen en te evalueren. De campagnes onder de noemer Slim naar Antwerpen vallen onder de te evalueren innovatieve maatregelen. De Europese Commissie verwacht dat de stad haar eindresultaten presenteert in juni 2020.

Op 21 december 2018 (jaarnummer 11391) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het uitvoeren van veldwerk voor marktonderzoek, op basis van bestek GAC_2017_00095, aan Ipsos nv, Grote Steenweg 110, 2600 Berchem, met ondernemingsnummer 0456.823.775.

Op 15 maart 2019 (jaarnummer 2370) keurde het college de vastlegging van krediet goed voor de media van Slim naar Antwerpen in 2019.

Op 5 april 2019 (jaarnummer 3043) keurde het college de vastlegging van krediet goed voor de informatiecampagne en media voor de lage-emissiezone.

Op 3 juli 2019 (jaarnummer 5478) keurde het college de communicatiestrategie voor 'De Grote Verbinding' goed.

Op 14 augustus 2019 (jaarnummer 6714) keurde het college de vastlegging van krediet goed voor de Slim naar Antwerpen campagne combineren, da’s profiteren.

Op 4 oktober 2019 (jaarnummer 8137) keurde het college de vastlegging van krediet goed voor de lanceringscampagne van De Grote Verbinding.

Op 22 november 2019 (jaarnummer 9658) keurde het college de vastlegging van krediet goed voor de extra informatiecampagne voor de lage-emissiezone.

Algemene financiële opmerkingen

De vastlegging dient het marktonderzoek omtrent de impact van de communicatiecampagnes in het kader van Slim naar Antwerpen (combineren en lage-emissiezone) en De Grote Verbinding.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050101 - Door een geïntegreerde inzet van communicatiekanalen worden alle doelgroepen bereikt
3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0504 - Een kwaliteitsvolle infrastructuurcommunicatie is intern ontwikkeld en deze is in samenspraak met externe partners uitgevoerd
1SMB050403 - Een set van communicatiemiddelen is ontwikkeld, afgestemd op de diverse informatie- en participatiebehoeften die infrastructuurprojecten met zich meebrengen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het marktonderzoek omtrent de impact van de communicatiecampagnes in het kader van Slim naar Antwerpen (combineren en lage-emissiezone) en De Grote Verbinding goed.

Artikel 2

Het college keurt de vastlegging van 21.563,65 EUR, inclusief btw, goed voor het marktonderzoek omtrent de impact van de communicatiecampagnes in het kader van Slim naar Antwerpen (combineren en lage-emissiezone) en De Grote Verbinding. De vastlegging gebeurt voor Ipsos nv, Grote Steenweg 110 - 2600 Berchem (ondernemingsnummer: NBE0456.823.775).

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Ipsos nv

Grote Steenweg 110

2600 Berchem

Ondernemingsnummer: NBE0456.823.775

IBAN: BE39 4098 5687 6119 

21.563,65 EUR

inclusief btw

budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 613
functiegebied: 2LMS010201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2000

 4005383645