Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019145017 |
Gegevens van de aanvrager: |
Marc en Lesley Lievens - Verdonck met als adres Elisabethlaan 116 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Lodewijk De Koninckstraat 40 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 23sectie C nr. 220S4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/03/1997: vergunning (961#10537) voor het uitvoeren van verbouwingswerken.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning;
- 3 bouwlagen met een plat dak;
- het gelijkvloers heeft een bouwdiepte tot 13 m;
- de eerste verdieping heeft een erker in de voorgevel.
Huidige toestand
- eengezinswoning met 5 slaapkamers;
- 3 bouwlagen met een plat dak;
- het gelijkvloers heeft een bouwdiepte tot 13,40 m;
- de eerste verdieping heeft een erker in de voorgevel.
Gewenste toestand
- eengezinswoning met 4 slaapkamers;
- 3 bouwlagen met een plat dak;
- het gelijkvloers heeft een bouwdiepte tot 12,73 m;
- de voor- en achtergevel worden gerenoveerd;
- de erker in de voorgevel wordt vervangen door een raam;
- de inkomhal en garage worden met elkaar verbonden.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van een kleine aanbouw op het gelijkvloers;
- wijzigen van de indeling van de woning;
- wijzigen van de voorgevel en verwijderen van de erker op de eerste verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 december 2019 |
23 december 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Bouwcode:
- artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
De decoratieve elementen boven en onder de ramen worden verwijderd. De details boven de ramen (sluitsteen) zijn in zeer slechte staat. Om de vervlakking van het gevelbeeld tegen te gaan dient de detaillering onder de ramen behouden te blijven. Dit wordt in voorwaarden opgelegd. De details boven de ramen (sluitstenen) kunnen verwijderd worden, naast het verwijderen van de erker, indien de eenvoudige details onder de ramen, die diepte geven, behouden blijven.
- artikel 52 Toegankelijkheid van de functie:
De toegang tot de circulatieruimte en de circulatieruimte op zich moeten kwalitatief zijn. Het is niet de bedoeling dat de woning slechts via een andere woning of via gemeenschappelijke ruimten zoals garages, washokken, bergingen etc. toegankelijk is. Dit wordt beschouwd als nadelig voor de leefkwaliteit van een woning en is daarom niet toegestaan.
Door de inkomdeur circa 30 centimeter naar links te voorzien, kan de wand (eventueel met deur) behouden worden tussen de garage en inkomhal. Hierbij kan ook de wand links van de inkomhal met 30 centimeter naar links verschoven te worden.
Dit heeft als gevolg dat het geheel van de poort en inkom vergroot wordt tot 3,3 meter breedte, wat een lichte afwijking geeft op de bouwcode (artikel 12). Dit verbeterd echter de leesbaarheid van de inkom in de voorgevel, op voorwaarde dat de deur niet wordt uitgewerkt in één geheel met de poort, wat ook een positief effect heeft voor de parkeerplaatsen op het openbaardomein, én verbeterd de interne leefbaarheid van de woning.
Visueel-vormelijke elementen
De gelijkvloerse achtergevel wordt opnieuw lichtgrijs bepleisterd. Achteraan de leefruimte wordt een breed schuifraam voorzien en achteraan de keuken wordt de raamopening verkleint. Het nieuwe buitenschrijnwerk wordt voorzien in donkergrijs aluminium en er wordt bovenaan het gelijkvloers een dakrand voorzien in zink. Gelet op de stedelijke context is dit aanvaardbaar. De achtergevel van de bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd.
De volledige voorgevel wordt wit geschilderd, met uitzondering van de natuurstenen plint. De detaillering van de plint in simili, het uitspringende gevelvlak links en de kroonlijst blijven behouden. De bovenliggende verdiepingen worden voorzien in wit geschilderde pleister.
De uitspringende geveldelen onder de ramen dienen behouden te blijven. De erker wordt vervangen door een nieuw raam conform het haastgelegen raam. Omwille van de samenhang met de overige delen van de gevel, dient ook bij deze raamopening dit uitspringend geveldeel toegevoegd worden, conform het naastgelegen raam. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.
Het schrijnwerk van alle ramen wordt gewijzigd naar donkergrijs aluminium met gewijzigde indeling. Dit is inpasbaar in het straatbeeld. De materialisatie van de poort met inkom werd onvoldoende verduidelijkt. In voorwaarden wordt gesteld dit te voorzien in donkergrijs aluminium conform het overige voorgevelschrijnwerk.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het pand betreft een eengezinswoning met 3 bouwlagen onder een plat dak. De volume-wijzingen blijven beperkt tot het verwijderen van de erker en het wijzigen van de gelijkvloerse uitbouw. De kleine gelijkvloerse uitbouw wordt breder (van circa 3,2 meter naar circa 5,7 meter) en minder diep (van 60 centimeter naar 15 centimeter) voorzien. Dit is aanvaardbaar.
De gelijkvloerse circulatieruimtes worden maximaal gesupprimeerd om meer ruimte te geven aan de leefruimtes. Zoals bovenaan bij de ‘beoordeling van de afwijkingen van de voorschriften’ werd beschreven, dient de inkomhal met 30 centimeter naar links verplaatst te worden, zodat er een wand (met deur) voorzien kan worden tussen de garage en de inkomhal. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.
De gelijkvloerse leefruimtes worden maximaal met elkaar verbonden en in de achtergevel wordt een breed raam voorzien, wat de ideale daglichttoetreding ten goede komt. Dit word positief geadviseerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Het achterste deel van de garage wordt bij de keuken gevoegd. Dit gedeelte was echter te smal om op een kwalitatieve wijze een autostalplaats te voorzien. Het gedeelte vooraan de garage wordt niet verkleint. Dit is aanvaardbaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de uitstekende delen van de gevel onder de ramen te behouden;
2. onder het nieuwe voorgevelraam, ter hoogte van de oorspronkelijke erker, een uitstekend deel te voorzien, conform de overige ramen;
3. tussen de garage en inkomhal de wand te behouden en te voorzien van een deur;
4. de opening voor de garagepoort met inkomdeur met 30 centimeter naar links te vergroten;
5. de inkomdeur visueel niet uit te werken als één geheel met de poort
6. de garagepoort en inkomdeur in donkergrijs aluminium te voorzien, conform het overige schrijnwerk;
7. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
21 november 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 december 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
10 februari 2020 |
Verslag GOA |
20 januari 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de uitstekende delen van de gevel onder de ramen te behouden;
2. onder het nieuwe voorgevelraam, ter hoogte van de oorspronkelijke erker, een uitstekend deel te voorzien, conform de overige ramen;
3. tussen de garage en inkomhal de wand te behouden en te voorzien van een deur;
4. de opening voor de garagepoort met inkomdeur met 30 centimeter naar links te vergroten;
5. de inkomdeur visueel niet uit te werken als één geheel met de poort
6. de garagepoort en inkomdeur in donkergrijs aluminium te voorzien, conform het overige schrijnwerk;
7. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.