Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019137203 |
Gegevens van de aanvrager: |
Mattias en Nathalie Spaepen - Loos met als adres Ferdinand Verbiestlaan 12 te 2650 Edegem |
Ligging van het project: |
Dennenlaan 13 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 12sectie M nr. 63M2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/02/1962: vergunning (18#43525) voor het verbouwen van een eengezinswoning.
Vergunde toestand
- vrijstaande eengezinswoning van 2 bouwlagen onder de kroonlijst en 2 bouwlagen in het schilddak met dakkapellen;
- de bruto-vloeropp. bedraagt ± 528 m²;
- de opp. van de gelijkvloerse verdieping van het hoofdvolume bedraagt ongeveer 124 m² en heeft een bouwdiepte van 13,62 m;
- aan de rechter kant op de gelijkvloerse verdieping, aansluitend met het hoofdvolume, bevindt zich een aanbouw van 1 bouwlaag onder een zadel- en plat dak met een bruto opp. van 37,5 m²;
- de eerste verdieping heeft een bruto opp. van 124 m²;
- de tweede verdieping onder het schilddak heeft een bruto opp. van 115 m²;
- het buitenschrijnwerk bestaat uit witte houten profielen met fijne raamverdelingen.
Gewenste toestand
- slopen van aanbouw tegen de zijgevel en van de erker aan de achtergevel;
- bouwen van een uitbreiding van 2 bouwlagen hoog langs de rechter zij- en achtergevel met:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van een eengezinswoning op de gelijkvloerse- en eerste verdieping;
- nieuwe voor- , zij- en achtergevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
dit artikel is van toepassing voor alle delen van de constructie. Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. De nieuwe glazenuitbouw van twee bouwlagen is qua schaal en materiaalkeuze niet afgestemd op de architectuur in de conventie Della Faille;
het veranderen van buitenschrijnwerk mag de historische beeldwaarde van de gevels niet verstoren door zijn materiaalgebruik, maatvoering en/of indeling.
De grote raamvlakken, de raamindeling, de kleurstelling en het plaatsen van lattenwerk voor de ramen verstoren de beeldwaarde van het pand;
Het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is. Het plaatsen van lattenwerk voor de ramen kan dit contact in het gedrang brengen;
het nieuwe dak heeft een oppervlakte van ongeveer 54 m² en wordt voorzien als groendak, maar dient te worden voorzien van een buffervolume van minimaal 35L/m²;
Niet overdekte terrassen grenzend aan een tuin of andere onverharde bodem dienen aangelegd te worden in een helling van 1 à 2%, om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren;
de afvoerleidingen van de privé-riolering dienen met een dusdanige helling aangelegd te worden dat ze zelfreinigend zijn. De hellingen van de RWA ontbreken op de plannen;
de vloeidiepte van de huisaansluitingen op de perceelsgrens mag niet meer bedragen dan 0,80 meter onder het straatniveau. De passen van de RWA ontbreken op de plannen;
er zijn geen gegevens beschikbaar op de ingediende plannen van de huidige en/of nieuwe septische put. Bij het vernieuwen van de septische put dient deze een inhoud te hebben van 2000l.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
artikel 43 Septische putten:
Er zijn geen gegevens beschikbaar op de ingediende plannen van de huidige en/of nieuwe septische put. Indien er een vergunning zou worden afgeleverd, zou er in voorwaarden worden opgelegd om bij het vernieuwen van de septische put, deze te voorzien met een inhoud van 2000l.
Functionele inpasbaarheid
De straat en de wijk worden gekenmerkt door vrijstaande eengezinswoningen. De eengezinswoning is bijgevolg functioneel inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De bestaande woning respecteert de afstanden tot de perceelgrenzen en blijft binnen de toegelaten bouwdiepte zoals omschreven in de Conventie Della Faille.
Het ontwerp is echter in strijd met artikel 6 van de bouwcode dat stelt dat zowel het hoofdgebouw
als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd dienen te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
Het bestaande volume van de eengezinswoning is reeds één van de hoogste in de omgeving. Dit hoge volume in combinatie met de gewenste volume uitbreiding van de woning over 2 bouwlagen maakt dat de schaal van de woning en het perceel overschreden wordt.
Visueel-vormelijke elementen
Het veranderen van het buitenschrijnwerk mag de historische beeldwaarde van de gevels niet verstoren door zijn materiaalgebruik, maatvoering en/of indeling.
De grote raamvlakken, de raamindeling en de kleurstelling doet de klassieke vormentaal van de woning volledig teniet.
Tevens werd het project ter advies voorgelegd aan de Welstandscommissie. Het advies luidt als volgt:
Het project betreft de verbouwing van een vrijstaande woning gelegen in de Dennenlaan in de Della Faillewijk. De lagere zijbouw met zadeldak wordt gesloopt en vervangen door een dubbelhoge aanbouw. De voorgevel krijgt een meer verticale geleding met dubbelhoge overhoekse raamopeningen aan beide zijden en centraal een brede inkomzone.
Dezelfde verticale geleding wordt doorgezet in de zijgevels en de achtergevel krijgt een meer transparante uitwerking dubbelhoog in glas.
Het bestaande gevelmateriaal blijft behouden of wordt gerecupereerd. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in donker hout in plaats van het oorspronkelijke wit. De dakranden krijgen een afwerking in aluminium.
De nieuwe ingrepen (met name de raamopeningen) respecteren de schaal en het karakter van het bestaande huis op geen enkele manier. De welstandscommissie vraagt dan ook om het oorspronkelijke karakter (de materialisatie en geleding) van de woning te respecteren, waarbij deze zich volwaardig inpast in de context van de Della Faillewijk. De schaal van de nieuwe toevoegingen sluit hierbij allerminst aan (plat dak, dubbelhoge ramen, verticale geleding).
Rekening houdend met bovenstaande argumentatie kan gesteld worden dat de voorgestelde gevelafwerking in strijd is met artikel 11 van de bouwcode.
Door het supprimeren van de bestaande ramen en het plaatsen van lattenwerk voor de nieuwe ramen verdwijnt bovendien de levendige plint (bouwcode artikel 12) waardoor er geen contact meer is tussen de woning en de straat. De geveluitwerking is geheel te herbekijken met aandacht voor het oorspronkelijke karakter van de woning (schaal, materialisatie, geleding, behandeling dak) in functie van het volwaardige inpassen in de context van de Della Faillewijk.
Een aangepast ontwerp is vereist. De aanvraag dient te worden geweigerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De 2de verdieping werd onderverdeeld in 2 niveaus waarbij op het 2de niveau de slaapkamers zijn ondergebracht. De vrije hoogte bedraagt hier slechts 2,38 meter wat zeer laag is. Het is aan te bevelen om bij de renovatie van de woning, het gebruiksgenot van deze slaapkamers eveneens te verbeteren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 november 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
4 december 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 februari 2020 |
Verslag GOA |
20 januari 2020 |
naam GOA |
Christel Bogaerts |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.