Terug
Gepubliceerd op 14/09/2020

2020_CBS_07561 - Bestek GAC_2020_01321. Physical distancing wearables - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07561 - Bestek GAC_2020_01321. Physical distancing wearables - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_07561 - Bestek GAC_2020_01321. Physical distancing wearables - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 

  1. visie en plan van aanpak op een totaal van 60 punten;
  2. prijs op een totaal van 40 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 139.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de covid-19 pandemie, is het uiterst belangrijk dat er voldoende fysieke afstand  kan bewaard blijven tussen personen.  Ingevolge social distancing regels is de heropstart of het werken op bouwwerven niet altijd evident. Het is zeer moeilijk voor arbeiders om deze social distancing regels op te volgen tijdens hun werkzaamheden.  Oplossingen zoals strikt gebruik mondkapjes en dergelijke meer, zijn niet altijd of overal werkbaar.  Het is in het grootste belang voor de economie, werkgelegenheid en de verschillende bouwprojecten in de stad Antwerpen in het bijzonder dat deze werven onverminderd en zonder enige vertraging kunnen verder gezet worden. Om op een veilige manier te kunnen werken op de bouwwerven van de stad, zullen physical distance toestellen aangeboden worden in bruikleen.

Met deze opdracht wordt een firma aangesteld die deze toestellen kan leveren en eventueel dienstverlening kan aanbieden voor de logistiek van de verdeling, beheer en onderhoud van de toestellen. 

Algemene financiële opmerkingen

De nodige middelen worden rechtstreeks op het compensatiefonds verbruikt. Middelen die niet worden aangewend voor het vooropgesteld doel, vloeien terug naar het compensatiefonds.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS04 - Financiën
2SBS0401 - Financiële administratie
2SBS040108 - Adviesverlening en ondersteuning
2SBS040108PA5725 - Compensatiefonds Corona

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt  bestek GAC_2020_01321 voor "Contract physical distancing wearables" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Contract physical distancing wearables


budgetplaats: 5170100000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2SBS040108PA5725
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080111
budgetperiode: 2000

volgt later


Bijlagen

  • 01321_20200824_bestek.pdf
  • 01321_Inventaris.xlsx