Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020072137 |
Gegevens van de aanvrager: | Franciscus Nicolaas Borst met als adres Maurice Dupuislaan 9 te 9000 Gent |
Ligging van het project: | Schouwvegerstraat 29 te 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 19 sectie B nr. 427H |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/02/2020: weigering (201921) voor het verkavelen van een perceel grond in één kavel voor woningbouw;
- 01/08/2019: vergunning (2019250) voor het bouwen van een eengezinswoning tussen de huisnummers 29 en 31;
- 20/08/2004: vergunning (804#439) voor het uitbreiden van de woning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume: halfopen bebouwing van één bouwlaag onder zadeldak met vooraan 2 dakkapellen;
- gevelafwerking: wit pleisterwerk met grijs houten buitenschrijnwerk;
- inrichting: gelijkvloerse leefruimten met 1 slaapkamer, zolder op verdieping.
Huidige toestand
- bouwvolume: gewijzigde dakvorm achteraan;
- gevelafwerking:
- inrichting: bureel op het gelijkvloers en geen slaapkamer ingetekend.
Gewenste toestand
- functie: ongewijzigd;
- bouwvolume: gewijzigde/opgetrokken dakvorm achteraan conform bestaande toestand;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van de voorgevel;
- het wijzigen van de dakvorm;
- het doorvoeren van constructieve werken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’).
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de slaapkamers op de eerste verdieping hebben geen minimale vrije hoogte van 2,60m;
de raamopeningen achteraan in de uitbouw op de bovenste verdieping zijn kleiner dan 1 m².
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’).
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen).
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’).
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Er wordt tijdens de beoordeling van de voorliggende aanvraag opgemerkt dat er verschillen zijn tussen de ingediende laatst vergunde toestand en de effectieve laatst vergunde toestand (20/08/2004). De ingediende laatst vergunde plannen wijken op volgende zaken af tegenover de effectieve laatst vergunde toestand: de voorgevel en de zijgevel van de achterbouw werden anders ingetekend, de koepels van de uitbouw zijn anders ingetekend, op het gelijkvloers is de bijkeuken en de slaapkamer vervangen door een berging en bureel, de trap in de woonkamer is aangepast, de dakkapellen zijn anders ingetekend, een dakraam ontbreekt, een raam in de zijgevel op de zolder werd verplaatst,… De ingediende laatst vergunde toestand kan bijgevolg niet als correct worden beschouwd. De aanvraag wordt beoordeeld op de effectieve laatst vergunde toestand (20/08/2004). Deze werd toegevoegd aan het dossier met vermelding ‘2004’ in de naamgeving.
Functionele inpasbaarheid
Op datum van 07/02/2020 werd het dossier 201921 geweigerd voor het verkavelen van een perceelgrond in twee kavels: een bebouwd restperceel (lot 1) en een te bebouwen lot 2 met een oppervlakte van 1.446 m². De aanvraag heeft betrekking tot het bebouwde restperceel (lot 1 in de geweigerde verkavelingsaanvraag) dat al voor de verkavelingsaanvraag was bebouwd met een eengezinswoning. Deze eengezinswoning wordt door de voorliggende aanvraag verbouwd, wat toelaatbaar is.
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Schouwvegerstraat.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De voorliggende aanvraag omvat een regularisatie van de wijzigingen. De eengezinswoning wordt uitgebreid door een dakkapel te voorzien aan de achterzijde van het zadeldak. De twee vergunde dakkapellen aan de voorzijde worden weggehaald en vervangen door dakramen. Verder wijzigt de aanvraag niet inzake het bouwvolume. De gewenste aanpassingen aan het bouwvolume zijn niet storend en kunnen vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden toegelaten.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wijzigt door de twee dakkapellen te verwijderen en de raamindeling te wijzigen. In de zijgevel wordt een raam verplaatst en het raam in de achterbouw vergroot. In de achterbouw worden 4 nieuwe ramen toegevoegd: drie ramen in de dakkapel en 1 extra raam in de achtergevel. De ramen in de achtergevel worden ook aangepast in grootte. De voorgevel en een deel van de zijgevel worden voorzien van wit pleisterwerk. De achterbouw en dakkapel worden voorzien van horizontale beplanking in hout of kunststof met een grijze kleur.
Dit materiaal sluit aan bij de zijgevel van de linkerbuur en is bijgevolg aanvaardbaar. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien van houten ramen in grijze kleur en het dak wordt in antraciet afgewerkt. Inzake de visuele en vormelijke elementen zijn de gewenste materialen aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De ramen in de achterbouw op de bovenste bouwlaag zijn slechts 0,71 m² groot. Deze raamopening zijn te klein en strijdig met artikel 24 van de bouwcode. Om de verblijfskwaliteit van de twee slaapkamers onder het dak te garanderen wordt opgelegd om de twee ramen aan de achterzijde van de slaapkamers minimaal 1 m² groot uit te voeren. Het middelste raam (0,34 m²) is niet verbonden met de verblijfruimtes en kan bijgevolg behouden blijven.
De dakkapel achteraan in het zadeldak wordt tot tegen de linkse perceelsgrens voorzien. Volgens artikel 15 van de bouwcode dienen alle uitsprongen, zoals de dakkapel, op ten minste 60 cm van de perceelsgrens te worden ingeplant. De dakkapel tot tegen de bestaande scheidingsmuur veroorzaakt echter door zijn vormgeving geen schade, storende effecten of hinder tegenover de linkerbuur, waardoor kan worden afgeweken van dit artikel van de bouwcode.
De bovenste bouwlaag is vergund als twee aparte zolderruimtes. Op het gelijkvloers is een slaapkamer aan de voorzijde aanwezig. De aanvrager wenst om de slaapkamer en de achterliggende bijkeuken om te vormen naar een bureel aan de voorzijde en een berging aan de achterzijde. Deze wijziging is aanvaardbaar.
Het plan van de bovenste bouwlaag in huidige aanvraag vermeldt ook deze twee zolderkamers. Echter spreekt de verantwoordingsnota deze vermelding tegen en worden er op de bovenste bouwlaag twee slaapkamers voorzien. Bij de beoordeling van de voorliggende aanvraag wordt de verantwoordingsnota gevolgd aangezien er anders geen slaapkamers meer zijn in het pand (de gelijkvloerse slaapkamer wordt gewijzigd naar bureel).
Echter voldoen de twee slaapkamers op de bovenste bouwlaag dan niet aan artikel 21 van de bouwcode wegens een lagere vrije hoogte dan 2,60 m. De aanvrager vraagt hiervoor een afwijking aan. Volgens de aanvrager is bij het behoud van de bestaande nok het niet mogelijk om een hogere vrije hoogte te voorzien. Voldoen aan artikel 21 zou betekenen dat de nok met enkele centimeters verhoogt dient te worden. Deze werken zijn niet in verhouding met de voorziene werken in de voorliggende aanvraag. Bovendien is de maximale hoogte in de slaapkamers tussen 2,52 m en 2,67 m, waarbij het gemiddelde ligt op 2,59 cm. Deze beperkte afwijking kan bijgevolg worden aanvaard. Wel dienen de slaapkamers te voldoen aan artikel 24 inzake raamopeningen, om zo de kwaliteit van de slaapkamers te garanderen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de twee ramen achteraan die verbonden zijn met de slaapkamers in de uitbouw van de bovenste bouwlaag dienen minimaal 1m² groot te zijn, conform artikel 24 van de bouwcode;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 13 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 september 2020 |
Verslag GOA | 20 augustus 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de twee ramen achteraan die verbonden zijn met de slaapkamers in de uitbouw van de bovenste bouwlaag dienen minimaal 1m² groot te zijn, conform artikel 24 van de bouwcode;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.