Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020071974 |
Gegevens van de aanvrager: | stad Antwerpen (Stadsbeheer-Groen en Begraafplaatsen) met als contactadres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Plantin en Moretuslei 343 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 24 sectie A nr. 320/2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren van de inkomzone van het sportcentrum Plantin Moretus |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15/07/2020: vergunning (2002636) aanpassingswerken Vlarem-wetgeving;
- 20/09/2004: vergunning (180#3204) voor het vernieuwen en moderniseren omgevingsaanleg zwembad;
- 16/06/2016: milieuvergunning klasse 2 (304796) voor een sportcomplex met zwembad - verandering door wijziging en uitbreiding.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: openbare sporthal met zwembad;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- conform laatste vergunning.
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging;
- interne verbouwingswerken;
- vervangen schrijnwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 15 juli 2020 | 30 juli 2020 | Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 15 juli 2020 | 27 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
INFRABEL | 15 juli 2020 | 17 juli 2020 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 15 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 15 juli 2020 | 23 juli 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen | 15 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Toegankelijkheid
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van artikels 20, 22, 25, 28 en 31 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
Ter hoogte van de noordwestelijke gevel worden aan de dienstingang een nieuwe trap en helling voorzien. De hoogte van de optredens van de trap bedraagt circa 19,3cm. Dit is meer dan de maximaal toegelaten 18cm volgens artikel 20 van de verordening toegankelijkheid. Aangezien de trap ook dienst zal doen als vluchtweg en bijgevolg publiek toegankelijk is, dient deze uitgevoerd te worden conform de bepalingen van artikel 20, dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning. De hoogte van de optredens mag maximaal 18cm bedragen. Daarnaast dient de trap te worden voorzien van trapleuningen aan beide zijden. Ter hoogte van het bordes dient de trapleuning door te lopen. Ook voor het begin en aan het einde van de trap moet de trapleuning minstens 40cm horizontaal verderlopen. Waar de leuning in het ijle stopt, moet ze worden afgerond naar de grond.
De toegangsdeur naar de vergaderzaal (0.0.4) heeft geen vrije doorgangsbreedte van minimaal 90cm waardoor deze in strijd is met artikel 22 van de verordening toegankelijkheid. Alle deuropeningen waarop de verordening van toepassing is dienen 105 cm breed en 2,09m hoog te zijn zodat na afwerking een vrije doorgangsbreedte van 90cm gegarandeerd kan worden. Het verbreden van de doorgang tot minimaal 90cm wordt daarom opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
Daarnaast worden de deuren naar het aangepaste toilet en de vergaderzaal (0.0.1) niet uitgevoerd conform de bepalingen van artikel 25 van de verordening toegankelijkheid. Dit artikel stelt dat naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte moet worden gezorgd van minimaal 50cm. Om het gebruiksgemak te waarborgen wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat de vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast de krukzijde van de bovenvermelde deuren minimaal 50cm dient te bedragen.
Er werden in voorliggende aanvraag geen detailplannen aangeleverd van het onthaalmeubel waardoor het niet duidelijk is of er een verlaagde zone werd geïntegreerd met een maximale hoogte van 80cm conform artikel 28 van de verordening toegankelijkheid. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat het onthaalmeubel dient te worden voorzien van een verlaagd gedeelte met een maximale hoogte van 80cm, de opening dient minstens 70cm hoog, 90cm breed en 60cm diep te zijn.
Conform artikel 31 van de verordening toegankelijkheid dient er in een aangepast toilet een vrije transferzone van minstens 90cm breed te worden voorzien tussen de toiletpot en de wastafel. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag. Met betrekking tot gebruiksgemak kan niet worden afgeweken van dit voorschrift. Het voorzien van een vrije transferzone met een minimale breedte van 90cm wordt dan ook opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
Functionele inpasbaarheid
In voorliggende aanvraag wordt de bestaande conciërgewoning met garage, grenzend aan de onthaalruimte van het sportcentrum, omgevormd tot een aantal vergaderzalen en bureauruimtes. De dienst stadsmarketing / business en innovatie heeft geen bezwaar tegen de geplande werken bijgevolg kan het supprimeren van de woonfunctie vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig beoordeeld worden.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De geplande werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume van het sportcentrum. Door het verdwijnen van de woonfunctie en het inrichten van de vrijgekomen ruimte met administratieve functies wordt de onthaalruimte van het sportcentrum vergroot hetgeen het ruimtegebruik en gebruikscomfort van de onthaalzone ten goede komt.
Visueel-vormelijke elementen
In voorliggende aanvraag wordt het bestaande buitenschrijnwerk ter hoogte van de onthaalzone vervangen door nieuw aluminium buitenschrijnwerk. De bestaande garagepoort in de Noord-Oostgevel wordt vervangen door een raamgeheel in aluminium. Het is onduidelijk in welke kleur het nieuwe buitenschrijnwerk wordt voorzien. Omdat het belangrijk is dat de gevels van het sportcentrum een harmonieus geheel blijven vormen, wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat het nieuwe aluminium buitenschrijnwerk dient uitgevoerd te worden in dezelfde kleur als het bestaande buitenschrijnwerk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de onthaalzone van het sportcentrum aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de trap aan de dienstingang aan de noordwestelijke gevel dient uitgevoerd te worden met optredens van maximaal 18cm en een trapleuning aan beide zijden conform artikel 20 van de verordening inzake toegankelijkheid;
3. de toegangsdeur naar de vergaderzaal (0.0.4) dient een minimale doorgangsbreedte te hebben van 90cm conform artikel 22 van de verordening inzake toegankelijkheid;
4. naast krukzijde van de deuren van het aangepaste toilet en de vergaderzaal (0.0.1) dient een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minimaal 50cm voorzien te worden conform artikel 25 van de verordening inzake toegankelijkheid;
5. het onthaalmeubel dient te worden voorzien van een verlaagd gedeelte met een maximale hoogte van 80cm. De opening dient minimaal 70cm hoog, 90cm breed en 60cm diep te zijn conform artikel 28 van de verordening inzake toegankelijkheid;
6. er dient in het aangepaste toilet een vrije transferzone van minimaal 90cm breed te worden voorzien tussen de toiletpot en de wastafel conform artikel 31 van de verordening inzake toegankelijkheid.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 15 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 september 2020 |
Verslag GOA | 27 augustus 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de trap aan de dienstingang aan de noordwestelijke gevel dient uitgevoerd te worden met optredens van maximaal 18cm en een trapleuning aan beide zijden conform artikel 20 van de verordening inzake toegankelijkheid;
3. de toegangsdeur naar de vergaderzaal (0.0.4) dient een minimale doorgangsbreedte te hebben van 90cm conform artikel 22 van de verordening inzake toegankelijkheid;
4. naast krukzijde van de deuren van het aangepaste toilet en de vergaderzaal (0.0.1) dient een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minimaal 50cm voorzien te worden conform artikel 25 van de verordening inzake toegankelijkheid;
5. het onthaalmeubel dient te worden voorzien van een verlaagd gedeelte met een maximale hoogte van 80cm. De opening dient minimaal 70cm hoog, 90cm breed en 60cm diep te zijn conform artikel 28 van de verordening inzake toegankelijkheid;
6. er dient in het aangepaste toilet een vrije transferzone van minimaal 90cm breed te worden voorzien tussen de toiletpot en de wastafel conform artikel 31 van de verordening inzake toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.