Tijdens de eerste golf werden de noodopdrachten grotendeels bemand door medewerkers die - als gevolg van de genomen maatregelen - in dienstvrijstelling werden geplaatst. Dat is echter niet langer het geval. Er zijn op dit moment zo goed als geen medewerkers in dienstvrijstelling. De Stad kiest om maximaal de essentiële en reguliere dienstverlening open te houden en maximaal in te zetten op thuiswerk waar mogelijk.
Daarom is het noodzakelijk voor de invulling van de noodopdrachten dat capaciteit wordt vrijgemaakt binnen bestaande diensten en projecten. Daarnaast wil de Stad een pool van medewerkers voorzien die kunnen worden ingezet voor (toekomstige) noodopdrachten.
Elke bedrijfseenheid bracht in beeld welke diensten, processen of projecten - bij voorkeur structureel - kunnen worden stilgelegd of getemporiseerd. De tijdshorizon is momenteel t.e.m. december 2020 maar afhankelijk van de evolutie van de pandemie zal dit per kwartaal worden bekeken.
De bijlage bij dit besluit bevat een nota met het overzicht van vrij te maken VTE.
Op 7 augustus 2020 nam het college kennis van de inzet van personeelsleden van stad en OCMW Antwerpen, jobstudenten en vrijwilligers om de werking van de triageposten en de contact trace centers op het grondgebied van de stad Antwerpen te ondersteunen.
Om het hoofd te bieden aan de tweede golf aan corona-besmettingen die de stad Antwerpen de voorbije weken trof, werden - net als in het voorjaar - een aantal noodopdrachten opgestart. Het gaat onder meer over het (her)opstarten van triagecentra, callcenter, tracingcenter en de oprichting van een ‘testdorp’ om in korte tijd een groot aantal testen te kunnen uitvoeren.
Gezien de schaal van de pandemie kunnen we er vanuit gaan dat deze - en eventuele toekomstige - noodopdrachten alvast tot eind december zullen nodig zijn. De stedelijke administratie wil zich hierop voorbereiden door een gedragen schakelplan voor te leggen dat bepaalt hoe de invulling van de huidige (en toekomstige) noodopdrachten kan gegarandeerd worden.
Het college keurt het schakelplan voor inzet van medewerkers van Stad en OCMW in functie van noodopdrachten goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
P&O/ business partners | Doorgeven concrete namen van medewerkers aan P&O/selectiecentrum, op basis van het schakelplan zoals goedgekeurd door het managementteam |
P&O/team data en P&O/selectiecentrum | Voorzien in een tool en/of overzicht waarin medewerkers die in aanmerking komen voor het uitvoeren van een noodopdracht kunnen worden geregistreerd en ingeroosterd. |