Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020087033 |
Gegevens van de aanvrager: | Brecht Derycke met als adres Lievensveld 7 te 9600 Ronse en Evi Van Ginhoven met als adres Pastoor Goetschalckxstraat 14 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Pastoor Goetschalckxstraat 14 te 2180 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 34 sectie E nr. 48Z4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van nieuwe veranda |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/01/1992: vergunning (872#2578) voor het verbouwen van een woning.
Vergunde/geacht vergunde toestand
- eengezinswoning met 3 slaapkamers, in gesloten bebouwing, van 2 bouwlagen onder zadeldak met achteraan een aanbouw en een overkapping van 1 bouwlaag onder plat dak;
Huidige toestand
- conform vergunde toestand maar met extra houten terrasoverkapping tegen achtergevel.
Gewenste toestand
- conform huidige toestand maar waarbij overkapping tegen achtergevel vervangen wordt door een veranda.
Inhoud van de aanvraag
- slopen bestaande overkapping achteraan;
- bouwen nieuwe veranda;
- ophogen scheidsmuur aan linkerzijde.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
elk niet gebouwdeel dient qua volumetrie, zowel in hoogte als in diepte, in overeenstemming te zijn met wat hiervoor doorgaans wordt gehanteerd in zijn onmiddellijke omgeving. De nieuwe bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlaag overschrijdt de doorgaans gehanteerde maatvoering van 17 m;
elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. Deze opening dient direct uit te monden in de open lucht. Door het plaatsen van een afgesloten veranda in plaats van een open overkapping krijgt de bestaande keuken geen rechtstreekse toegang tot de buitenlucht meer;
nieuwe scheidingsmuren dienen te worden uitgevoerd in een massief en niet-geperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18 m. Het is uit de aangeleverde tekeningen niet op te maken of het te verhogen deel van de scheidingsmuur aan dit artikel voldoet.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen gegronde reden om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet louter een beperkte uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging daarvan in een voldoende ontwikkeld woongebied is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De nieuwe volumetrie van de woning in kwestie is grotendeels aanvaardbaar, zeker inzake de bouwhoogte, dewelke zich beperkt tot een ruimtelijk aanvaardbare hoogte van gemiddeld minder dan 3 m. Echter is er qua bouwdiepte sprake van een overschrijding van de doorgaans gehanteerde maximale maatvoering van 17 m, dewelke zonder meer als bovenmaat wordt aangewend in het geval van perceelsbrede gebouwdelen bij rijbebouwing (zoals hier het geval is), dit om een minimum aan lichtinval en leefkwaliteit te kunnen garanderen (ook in acht nemend dat het dichtmaken van lichtkoepels en dergelijke, die een verbeterde lichtinval zouden garanderen, doorgaans niet vergunningsplichtig is). Er zal dan ook in voorwaarden worden opgenomen om deze maat zonder meer te respecteren en de bouwdiepte aan te passen.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De geplande werken vinden geheel plaats aan de achterzijde van het gebouw en zijn bijgevolg niet zichtbaar vanop het openbaar domein. Desalniettemin is de gekozen materialisatie, grijsgroen schrijn- en plaatwerk, aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en is het bijkomend visueel geïntegreerd in zijn gebouwde omgeving.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook zonder meer gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het op te hogen deel van de scheidsmuur dient te worden uitgevoerd in een massief en ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 18 cm, om aldus te voldoen aan artikel 34 van de Antwerpse bouwcode;
2. de totale bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlaag dient beperkt te worden tot exact 17 m;
3. het schrijnwerkgeheel tussen de keuken en de nieuwe veranda dient in zijn totaliteit te worden verwijderd, dit aangezien er wegens de afscheiding tussen keuken en bureauruimte onvoldoende sprake kan zijn van een degelijke verluchting langsheen de voorzijde;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 juli 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 28 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 september 2020 |
Verslag GOA | 4 september 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd binnen de looptermijn van de bevraging 1 digitaal bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:
1. Eis tot uniformiteit: de bestaande delen van de te verhogen scheidsmuur zijn heden zowel qua uitzicht (zichtmetselwerk in halfsteens verband met inliggend voegwerk) als qua constructief uitgangspunt (2 afzonderlijke muren die onderling werden verbonden door middel van wapening) gelijkvormig. Het is dan ook passend de geplande verhoging voor beide aspecten op dezelfde manier uit te voeren.
Beoordeling:
Buiten het feit dat de geldende richtlijnen louter opleggen dat vermelde verhoging in een massief materiaal met een minimale dikte van 18 cm dient te worden uitgevoerd (hetgeen niet eenduidig op te maken is uit de tekeningen en bijgevolg zal worden meegenomen in de eindvoorwaarden), kunnen aan vermeld gebouwdeel geen bijkomende stedenbouwkundige voorwaarden worden opgelegd, dit aangezien bijvoorbeeld een wijziging in materialisatie ervan zonder meer niet vergunningsplichtig is; dergelijke maakt eerder deel uit van een burgerrechtelijke overeenkomst tussen de buren in kwestie. Verder is het uitvoeren van de werken volgens de regels der kunst de verantwoordelijkheid van de (aangestelde) uitvoerder en maakt laatstgenoemde geen onderwerp uit van enige vorm van stedenbouwkundige of ruimtelijke beoordeling.
Het bezwaarschrift is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het op te hogen deel van de scheidsmuur dient te worden uitgevoerd in een massief en ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 18 cm, om aldus te voldoen aan artikel 34 van de Antwerpse bouwcode;
2. de totale bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlaag dient beperkt te worden tot exact 17 m;
3. het schrijnwerkgeheel tussen de keuken en de nieuwe veranda dient in zijn totaliteit te worden verwijderd, dit aangezien er wegens de afscheiding tussen keuken en bureauruimte onvoldoende sprake kan zijn van een degelijke verluchting langsheen de voorzijde;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.