Terug
Gepubliceerd op 14/09/2020

2020_CBS_07268 - Omgevingsvergunning - OMV_2020029782. Aalscholverlaan zonder nummer (zn) en Hugues C. Pernathlaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07268 - Omgevingsvergunning - OMV_2020029782. Aalscholverlaan zonder nummer (zn) en Hugues C. Pernathlaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_07268 - Omgevingsvergunning - OMV_2020029782. Aalscholverlaan zonder nummer (zn) en Hugues C. Pernathlaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.   de gemeentelijke projecten;

2.   andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020029782

Gegevens van de aanvrager:

BVBA ARCADT, de heer Erik Koeklenberg, de heer Jeroen De Cadt, NV REGATTA-L.O. en BVBA ROKUFIN met als (contact)adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

CV Fluvius System Operator met als contactadres Bomastraat 11 te 9000 Gent

Ligging van het project:

Aalscholverlaan zonder nummer (zn) en Hugues C. Pernathlaan zn te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 204K23

Inrichtingsnummer:

20200305-0008 (Aalscholverlaan Regatta-Azur Antwerpen L.O.)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van 2 gebouwen met 38 appartementen met voorzieningen, ondergrondse parking, buitenaanleg en het exploiteren van 2 transformatoren voor een distributiecabine

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

Vergunde/vergund geachte toestand

-     braakliggend terrein.

Huidige toestand

-     braakliggend terrein.

Gewenste toestand

-     functie: 

  • meergezinswoning met 30 woonunits (AZUR 1, zuidelijk volume);
    • 6 tweeslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 107 m²;
    • 10 tweeslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 113 m²;
    • 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 151 m²;
    • 12 drieslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 122 m²;
  • meergezinswoning met 8 woonunits en café/restaurant (AZUR 2, noordelijk volume);
    • 4 tweeslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 89 m²;
    • 4 drieslaapkamerappartementen met een netto-vloeroppervlakte van 114 m²;
  • de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 114 m².

-     bouwvolume: 

  • twee nieuwe gebouwen;
    • AZUR 1, zuidelijk volume: 
      • 7 bouwlagen en 8ste teruggetrokken laag onder plat dak;
    • AZUR 2, noordelijke volume: 
      • 3 bouwlagen onder plat dak;

-     gevelafwerking: 

  • wit/lichtgrijs metselwerk en donkergrijs aluminium schrijnwerk;

-     inrichting: 

  • publieke binnenhof boven een ondergrondse parking.

Inhoud van de aanvraag

-     bouwen van 2 gebouwen;

-     voorzien van een zuidelijk volume (AZUR 1) van 7 bouwlagen en een teruggetrokken bouwlaag onder plat dak;

  • het zuidelijk volume bestaat uit 30 woonunits;

-     voorzien van een noordelijk volume (AZUR 2) van 3 bouwlagen onder plat dak;

  • het noordelijk volume bestaat uit 8 woonunits en café/restaurant ruimte;

-     aanleggen van een publieke binnenhof boven een ondergrondse parking;

-     afwerken van de gevels in wit/lichtgrijs metselwerk en donkergrijs aluminium schrijnwerk.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat het exploiteren van twee hoogspanningscabines.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

2 x 630 kVA

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

3 april 2020

14 augustus 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

3 april 2020

24 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

3 april 2020

15 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS

3 april 2020

14 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

3 april 2020

25 mei 2020

Ongunstig

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

30 juli 2020

1 augustus 2020

Geen bezwaar

Vlaamse Milieumaatschappij

3 april 2020

6 april 2020

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

3 april 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

3 april 2020

20 mei 2020

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

3 april 2020

9 april 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

3 april 2020

20 mei 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

3 april 2020

9 april 2020

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

3 april 2020

26 mei 2020

stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK)

3 april 2020

3 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Galgenweel Oost, goedgekeurd op 9 augustus 2012.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde bestemming ga (bestemmingszone rand blancefloerlaan), zone voor wonen w (bestemmingszone wijk), zone voor park pa (bestemmingszone galgenweelpark), zone voor park pc (bestemmingszone park midden), zone voor openbare wegenis ow, zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok), zone voor wonen en groen  w/gra (bestemmingszone parkrand west), zone voor wonen en groen w/grb (bestemmingszone parkrand oost), zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok) en zone voor wonen en gemeenschapsvoorzieningen w/gm (bestemmingszone parkrand midden).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er worden voor Azur 1 4 fietsstalplaatsen te weinig voorzien. 

 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-     Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

-     Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 20 augustus 2019 (ID: 12086).
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

-     Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-     BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften en bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het project betreft de ontwikkeling van het middendeel van de rand aan het park van Regatta. Twee rechthoekige volumes worden verbonden door een publieke binnenhof boven een ondergrondse parking. Het park loopt, conform de voorschriften van het BPA, tussen de volumes richting de achterliggende ontwikkeling. Hierdoor komen de twee volumes los van elkaar in het park te staan. Het volume tegen het park bestaat uit 7 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag.

Het volume dat aansluit op de wijk is lager en bestaat uit 3 bouwlagen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld.

 

Visueel-vormelijke elementen

Een gridstructuur in beton omwikkelt de bakstenen volumes en structureert het geheel waarbij de afstand tussen metselwerkgevels en betonnen grid per gevel varieert en terrassen en loggia’s omvat. De hoofdvolumes worden voorgesteld in witte baksteen, het grid in lichte beton en het schrijnwerk in zwart aluminium. Borstweringen worden voorzien in glas.

Voorliggende aanvraag werd voorafgaandelijk drie keer voorgelegd aan de welstandscommissie. Na een voorwaardelijk gunstig advies op 10 mei 2019 en een gunstig advies op 6 september 2019  werden de plannen aangepast aan de opmerkingen van de welstandscommissie en nog een laatste keer voorgelegd op 6 december 2019. De welstandscommissie apprecieert het project en de wijze van gevelopbouw. Hoewel de welstandscommissie voor de uitvoering van de balustrades de voorkeur geeft aan een uitvoering in spijlenwerk of een andere oplossing met een materiaal dat niet reflecteert, konden zij omwille van het stedenbouwkundig ensemble, nl. paviljoenen in het park, akkoord gaan met de voorgestelde glazen borstweringen. De aanvraag kan bijgevolg naar welstand gunstig beoordeeld worden.

 

Archeologische aspecten

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone met een oppervlakte boven 3.000 m² (ca. 40 ha) en een ingreep boven 1.000 m² (ca. 1.565 m²) Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota werd ingediend door RAAP op 20/08/2019 en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 10/09/2019. Het bijhorende programma van maatregelen beval geen vervolgonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/12086). Er is een correct verband tussen aangevraagde ingrepen en deze vermeld in de archeologienota. Eventuele vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). Dit wordt in de voorwaarden van de vergunning opgenomen.

 

Groen-aspecten


De groendienst geeft een gunstig advies:

"De constructie van de wetlands moet technisch zodanig uitgevoerd worden dat zij het beoogde doel ook daadwerkelijk bereiken. Verder moet geïnvesteerd worden in correcte ondergrondse groeiomstandigheden voor de nieuwe groenaanplant."

Dit advies wordt overgenomen als voorwaarde van de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er worden ruime twee- en drieslaapkamerappartementen voorzien. De gemiddelde netto-vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 114 m². Dit woonaanbod met een onderlinge variëteit aan planschikking en –grootte wordt gunstig beoordeeld.


De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst stadsontwikkeling / ontwerp en uitvoering /ontwerpers. Zij geven een voorwaardelijk gunstig advies;

“Het aansluiten aan openbaar domein moet bekeken worden met de ontwerpers en uitvoerders openbaar domein. Dit is al goedgekeurd en dient aangepast te worden in samenspraak.

Er zal vooraf hydraulisch advies opgevraagd dienen te worden bij de rioleringsbeheerder Stad Antwerpen.”

Dit wordt opgenomen als voorwaarde van de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 54 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw.

 

Het BPA legt boven- en ondergrenzen op aan het aantal te realiseren bestemmingsparkings.

 

Voor wonen wordt de vork relatief ruim genomen: tussen 0,8 en 1,2 parkings per woongelegenheid.

 

Volgens de geldende afspraken wordt gestreefd naar een parkeernorm van 1,2 voor woningen. Dit resulteert in een behoefte aan 46 parkeerplaatsen voor 38 appartementen.

Voor reca is in het BPA een parkeernorm van maximum 1/30 m² en minimum 1/40 m² opgenomen.

Volgens deze normen ligt de parkeerbehoefte tussen 8 en 11 plaatsen. Er worden 10 plaatsen voorzien voor deze functie.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 54 (46 + 8 = 54).

De plannen voorzien in 56 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Hiervan zijn er 46 voor wonen, en 10 voor horeca voorzien. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 56.

Dit aantal is toereikend. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de woningen en horeca moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.

 

Voor Azur 1 moeten 102 (54 + 48 = 102) fietsenstallingen voorzien worden:

-     18 appartementen met 2 slaapkamers: 18 x 3 = 54

-     12 appartementen met 3 slaapkamers: 12 x 4 = 48

Deze worden ingericht in de ondergrondse parking.

 

Voor Azur 2 moeten 37 (12 + 16 + 2 + 7) fietsenstallingen voorzien worden:

-     4 appartementen met 2 slaapkamers: 4 x 3 = 12

-     4 appartementen met 3 slaapkamers: 4 x 4 = 16

-     personeel reca: 334.48 m² x 0.6/100 m² = 2

-     bezoekers reca: 334.48 x 2/100 m² = (afgerond) 7

 

Er wordt een fietsenberging voor 26 fietsen ingericht in de ondergrondse parking, terwijl er een behoefte is van 30 fietsstalplaatsen (appartementen + personeel reca). Als voorwaarde van de vergunning wordt daarom opgelegd om 4 bijkomende fietsstalplaatsen te voorzien in de kelder.

De fietsenstallingen voor bezoekers worden op het maaiveld voorzien.

 

De ondergrondse fietsenstallingen zijn bereikbaar via een aparte helling naast de helling voor auto’s.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig. Naar aanleiding van bemerkingen van het agentschap Natuur en Bos werd door de exploitant op 28 juli jl. een bemalingsstudie aangeleverd. In dit stadium wordt nog geen grondwateronttrekking aangevraagd. De grondwaterwinning zal nog onderwerp moeten uitmaken van een later in te dienen en te beoordelen omgevingsproject.


Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.


De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Indien deze voorwaarden een impact hebben op de welstand van het gebouw dienen zij voor uitvoering opnieuw ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de kwaliteitskamer architectuur;

2.   de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Proximus moeten worden nagekomen; 

3.   de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten worden nagekomen:

4.   eventuele archeologische vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

5.   het aansluiten aan het openbaar domein moet bekeken worden met de stedelijke dienst openbaar domein;

6.   er moet vooraf hydraulisch advies opgevraagd worden bij de rioleringsbeheerder van stad Antwerpen;

7.   in de fietsenberging voor AZUR 2 moeten, conform artikel 29 van de bouwcode, minimum 30 fietsen gestald kunnen worden;

8.   de constructie van de wetlands moet technisch zodanig uitgevoerd worden dat zij het beoogde doel ook daadwerkelijk bereiken;

9.   er moet geïnvesteerd worden in correcte ondergrondse groeiomstandigheden voor de nieuwe groenaanplant;

10. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

2 x 630 kVA

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 maart 2020

Volledig en ontvankelijk

3 april 2020

Start openbaar onderzoek

6 mei 2020

Einde openbaar onderzoek

4 juni 2020

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

30 juli 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 september 2020

Verslag GOA

13 augustus 2020

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Wijzigingslus

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 mei 2020

4 juni 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Indien deze voorwaarden een impact hebben op de welstand van het gebouw dienen zij voor uitvoering opnieuw ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de kwaliteitskamer architectuur;

2.   de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Proximus moeten worden nagekomen; 

3.   de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten worden nagekomen:

4.   eventuele archeologische vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

5.   het aansluiten aan het openbaar domein moet bekeken worden met de stedelijke dienst openbaar domein;

6.   er moet vooraf hydraulisch advies opgevraagd worden bij de rioleringsbeheerder van stad Antwerpen;

7.   in de fietsenberging voor AZUR 2 moeten, conform artikel 29 van de bouwcode, minimum 30 fietsen gestald kunnen worden;

8.   de constructie van de wetlands moet technisch zodanig uitgevoerd worden dat zij het beoogde doel ook daadwerkelijk bereiken;

9.   er moet geïnvesteerd worden in correcte ondergrondse groeiomstandigheden voor de nieuwe groenaanplant; 

10. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/KP/2020/G.00200.A5.0006 zijn van toepassing.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

2 x 630 kVA 

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 4 september 2020 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.