Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020029782 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA ARCADT, de heer Erik Koeklenberg, de heer Jeroen De Cadt, NV REGATTA-L.O. en BVBA ROKUFIN met als (contact)adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | CV Fluvius System Operator met als contactadres Bomastraat 11 te 9000 Gent |
Ligging van het project: | Aalscholverlaan zonder nummer (zn) en Hugues C. Pernathlaan zn te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nr. 204K23 |
Inrichtingsnummer: | 20200305-0008 (Aalscholverlaan Regatta-Azur Antwerpen L.O.) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van 2 gebouwen met 38 appartementen met voorzieningen, ondergrondse parking, buitenaanleg en het exploiteren van 2 transformatoren voor een distributiecabine |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- braakliggend terrein.
Huidige toestand
- braakliggend terrein.
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van 2 gebouwen;
- voorzien van een zuidelijk volume (AZUR 1) van 7 bouwlagen en een teruggetrokken bouwlaag onder plat dak;
- voorzien van een noordelijk volume (AZUR 2) van 3 bouwlagen onder plat dak;
- aanleggen van een publieke binnenhof boven een ondergrondse parking;
- afwerken van de gevels in wit/lichtgrijs metselwerk en donkergrijs aluminium schrijnwerk.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
Het project omvat het exploiteren van twee hoogspanningscabines.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | 2 x 630 kVA |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 3 april 2020 | 14 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 3 april 2020 | 24 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 3 april 2020 | 15 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS | 3 april 2020 | 14 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 3 april 2020 | 25 mei 2020 | Ongunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 30 juli 2020 | 1 augustus 2020 | Geen bezwaar |
Vlaamse Milieumaatschappij | 3 april 2020 | 6 april 2020 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 3 april 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 3 april 2020 | 20 mei 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 3 april 2020 | 9 april 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 3 april 2020 | 20 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 3 april 2020 | 9 april 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 3 april 2020 | 26 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ ruimte (inzake SOK) | 3 april 2020 | 3 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Galgenweel Oost, goedgekeurd op 9 augustus 2012.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde bestemming ga (bestemmingszone rand blancefloerlaan), zone voor wonen w (bestemmingszone wijk), zone voor park pa (bestemmingszone galgenweelpark), zone voor park pc (bestemmingszone park midden), zone voor openbare wegenis ow, zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok), zone voor wonen en groen w/gra (bestemmingszone parkrand west), zone voor wonen en groen w/grb (bestemmingszone parkrand oost), zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok) en zone voor wonen en gemeenschapsvoorzieningen w/gm (bestemmingszone parkrand midden).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 20 augustus 2019 (ID: 12086).
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften en bijgevolg functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het project betreft de ontwikkeling van het middendeel van de rand aan het park van Regatta. Twee rechthoekige volumes worden verbonden door een publieke binnenhof boven een ondergrondse parking. Het park loopt, conform de voorschriften van het BPA, tussen de volumes richting de achterliggende ontwikkeling. Hierdoor komen de twee volumes los van elkaar in het park te staan. Het volume tegen het park bestaat uit 7 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag.
Het volume dat aansluit op de wijk is lager en bestaat uit 3 bouwlagen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
Een gridstructuur in beton omwikkelt de bakstenen volumes en structureert het geheel waarbij de afstand tussen metselwerkgevels en betonnen grid per gevel varieert en terrassen en loggia’s omvat. De hoofdvolumes worden voorgesteld in witte baksteen, het grid in lichte beton en het schrijnwerk in zwart aluminium. Borstweringen worden voorzien in glas.
Voorliggende aanvraag werd voorafgaandelijk drie keer voorgelegd aan de welstandscommissie. Na een voorwaardelijk gunstig advies op 10 mei 2019 en een gunstig advies op 6 september 2019 werden de plannen aangepast aan de opmerkingen van de welstandscommissie en nog een laatste keer voorgelegd op 6 december 2019. De welstandscommissie apprecieert het project en de wijze van gevelopbouw. Hoewel de welstandscommissie voor de uitvoering van de balustrades de voorkeur geeft aan een uitvoering in spijlenwerk of een andere oplossing met een materiaal dat niet reflecteert, konden zij omwille van het stedenbouwkundig ensemble, nl. paviljoenen in het park, akkoord gaan met de voorgestelde glazen borstweringen. De aanvraag kan bijgevolg naar welstand gunstig beoordeeld worden.
Archeologische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone met een oppervlakte boven 3.000 m² (ca. 40 ha) en een ingreep boven 1.000 m² (ca. 1.565 m²) Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door RAAP op 20/08/2019 en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 10/09/2019. Het bijhorende programma van maatregelen beval geen vervolgonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/12086). Er is een correct verband tussen aangevraagde ingrepen en deze vermeld in de archeologienota. Eventuele vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). Dit wordt in de voorwaarden van de vergunning opgenomen.
Groen-aspecten
De groendienst geeft een gunstig advies:
"De constructie van de wetlands moet technisch zodanig uitgevoerd worden dat zij het beoogde doel ook daadwerkelijk bereiken. Verder moet geïnvesteerd worden in correcte ondergrondse groeiomstandigheden voor de nieuwe groenaanplant."
Dit advies wordt overgenomen als voorwaarde van de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er worden ruime twee- en drieslaapkamerappartementen voorzien. De gemiddelde netto-vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 114 m². Dit woonaanbod met een onderlinge variëteit aan planschikking en –grootte wordt gunstig beoordeeld.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst stadsontwikkeling / ontwerp en uitvoering /ontwerpers. Zij geven een voorwaardelijk gunstig advies;
“Het aansluiten aan openbaar domein moet bekeken worden met de ontwerpers en uitvoerders openbaar domein. Dit is al goedgekeurd en dient aangepast te worden in samenspraak.
Er zal vooraf hydraulisch advies opgevraagd dienen te worden bij de rioleringsbeheerder Stad Antwerpen.”
Dit wordt opgenomen als voorwaarde van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 54 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw.
Het BPA legt boven- en ondergrenzen op aan het aantal te realiseren bestemmingsparkings.
Voor wonen wordt de vork relatief ruim genomen: tussen 0,8 en 1,2 parkings per woongelegenheid.
Volgens de geldende afspraken wordt gestreefd naar een parkeernorm van 1,2 voor woningen. Dit resulteert in een behoefte aan 46 parkeerplaatsen voor 38 appartementen. Voor reca is in het BPA een parkeernorm van maximum 1/30 m² en minimum 1/40 m² opgenomen. Volgens deze normen ligt de parkeerbehoefte tussen 8 en 11 plaatsen. Er worden 10 plaatsen voorzien voor deze functie.
De werkelijke parkeerbehoefte is 54 (46 + 8 = 54). |
De plannen voorzien in 56 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Hiervan zijn er 46 voor wonen, en 10 voor horeca voorzien. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 56. Dit aantal is toereikend. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen:
Voor de woningen en horeca moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.
Voor Azur 1 moeten 102 (54 + 48 = 102) fietsenstallingen voorzien worden:
- 18 appartementen met 2 slaapkamers: 18 x 3 = 54
- 12 appartementen met 3 slaapkamers: 12 x 4 = 48
Deze worden ingericht in de ondergrondse parking.
Voor Azur 2 moeten 37 (12 + 16 + 2 + 7) fietsenstallingen voorzien worden:
- 4 appartementen met 2 slaapkamers: 4 x 3 = 12
- 4 appartementen met 3 slaapkamers: 4 x 4 = 16
- personeel reca: 334.48 m² x 0.6/100 m² = 2
- bezoekers reca: 334.48 x 2/100 m² = (afgerond) 7
Er wordt een fietsenberging voor 26 fietsen ingericht in de ondergrondse parking, terwijl er een behoefte is van 30 fietsstalplaatsen (appartementen + personeel reca). Als voorwaarde van de vergunning wordt daarom opgelegd om 4 bijkomende fietsstalplaatsen te voorzien in de kelder.
De fietsenstallingen voor bezoekers worden op het maaiveld voorzien.
De ondergrondse fietsenstallingen zijn bereikbaar via een aparte helling naast de helling voor auto’s.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig. Naar aanleiding van bemerkingen van het agentschap Natuur en Bos werd door de exploitant op 28 juli jl. een bemalingsstudie aangeleverd. In dit stadium wordt nog geen grondwateronttrekking aangevraagd. De grondwaterwinning zal nog onderwerp moeten uitmaken van een later in te dienen en te beoordelen omgevingsproject.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Indien deze voorwaarden een impact hebben op de welstand van het gebouw dienen zij voor uitvoering opnieuw ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de kwaliteitskamer architectuur;
2. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Proximus moeten worden nagekomen;
3. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten worden nagekomen:
4. eventuele archeologische vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);
5. het aansluiten aan het openbaar domein moet bekeken worden met de stedelijke dienst openbaar domein;
6. er moet vooraf hydraulisch advies opgevraagd worden bij de rioleringsbeheerder van stad Antwerpen;
7. in de fietsenberging voor AZUR 2 moeten, conform artikel 29 van de bouwcode, minimum 30 fietsen gestald kunnen worden;
8. de constructie van de wetlands moet technisch zodanig uitgevoerd worden dat zij het beoogde doel ook daadwerkelijk bereiken;
9. er moet geïnvesteerd worden in correcte ondergrondse groeiomstandigheden voor de nieuwe groenaanplant;
10. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. | 2 x 630 kVA |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 3 april 2020 |
Start openbaar onderzoek | 6 mei 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 4 juni 2020 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 30 juli 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 september 2020 |
Verslag GOA | 13 augustus 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel en Bieke Geypens |
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
6 mei 2020 | 4 juni 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Indien deze voorwaarden een impact hebben op de welstand van het gebouw dienen zij voor uitvoering opnieuw ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de kwaliteitskamer architectuur;
2. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Proximus moeten worden nagekomen;
3. de voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moeten worden nagekomen:
4. eventuele archeologische vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);
5. het aansluiten aan het openbaar domein moet bekeken worden met de stedelijke dienst openbaar domein;
6. er moet vooraf hydraulisch advies opgevraagd worden bij de rioleringsbeheerder van stad Antwerpen;
7. in de fietsenberging voor AZUR 2 moeten, conform artikel 29 van de bouwcode, minimum 30 fietsen gestald kunnen worden;
8. de constructie van de wetlands moet technisch zodanig uitgevoerd worden dat zij het beoogde doel ook daadwerkelijk bereiken;
9. er moet geïnvesteerd worden in correcte ondergrondse groeiomstandigheden voor de nieuwe groenaanplant;
10. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/KP/2020/G.00200.A5.0006 zijn van toepassing.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 2 x 630 kVA |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 4 september 2020 voor onbepaalde duur.