Terug2020_CBS_10395 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020119756. Kempenstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Gepubliceerd op 21/12/2020
college van burgemeester en schepenen
vr 18/12/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10395 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020119756. Kempenstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_10395 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020119756. Kempenstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020119756

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Kempenstraat ZN te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nrs. 0, 161/5 C, 1309C5, 1309D4, 1309V4, 2403G en 2403A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van het openbaar domein aan ZNA Antwerpen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/09/2019: aktename (20192638) voor het oprichten van een bouwplaats van een residentieel project (ZNA Cadix);

-          22/02/2019: voorwaardelijke vergunning (20183619) voor het wijzigen van de gevelbekleding van glasmozaïek tegels naar geprofileerde geglazuurde en gegolfde keramische tegels;

-          20/03/2018: vergunning (20172483) voor het vervolledigen van de fiets- en voetgangersverbinding tussen Ellermansstraat en Kempenstraat inclusief onderdoorgang Noorderlaan ter hoogte van aanloophelling Hardenvoortviaduct;

-          16/03/2018: vergunning (20173365) voor het regulariseren van wijzigingen ten opzichte van de afgeleverde vergunning (20152767) voor de nieuwbouw van het ziekenhuis Spoor Noord;

-          02/03/2016: vergunning (20152767) voor de nieuwbouw van een ziekenhuis Spoor Noord, met zorgboulevard en ondergrondse parking;

-          19/12/2014: vergunning (201471674) voor het realiseren van het project Brabo 2 (Noorderlijn);

-          21/01/2016: milieuvergunning klasse 1 (301712) voor een ziekenhuis;

-          08/07/2016: milieuvergunning klasse 2 (305199) voor een bouwwerf voor de bouw van het nieuwe ZNA-ziekenhuis aan de Kempenstraat (grote bouwput en grote bemaling);

-          29/11/2018: welstandscommissie.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          inrichting:

  • verhardingen in kasseien, betonstraatstenen, asfalt;
  • beplanting.

Huidige toestand

-          inrichting:

  • verhardingen in kasseien, betonstraatstenen, asfalt;
  • beplanting.

Gewenste toestand

-          inrichting openbaar domein bij het ziekenhuis:

  • voetpaden, wandel- en fietswegen;
  • rijwegen voor de ontsluiting van de ondergrondse parkeergarage;
  • perrons voor de trambaan;
  • heraangelegde kade;
  • noodtrappenhuizen;
  • dak boven ondergrondse parkeergarage ingericht als intensief groendak;
  • wadi;
  • riolering;
  • nieuwe bomen;
  • blauwe steen van de kaaidokken wordt niet gewijzigd.

 

Inhoud van de aanvraag

-          afbreken van de bestaande verhardingen;

-          aanleg openbaar domein tussen nieuwe ZNA-ziekenhuis, Kempischdok en Asiadok:

  • voetpaden, wandel- en fietswegen;
  • rijweg voor de ondergrondse parkeergarage;
  • kades;
  • perrons voor tram;
  • groenzones;
  • riolering;
  • wadi’s.

 

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

21 oktober 2020

22 oktober 2020

Geen advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 oktober 2020

17 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

Elia Asset nv

21 oktober 2020

13 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

21 oktober 2020

21 oktober 2020

Gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

21 oktober 2020

30 oktober 2020

Gunstig

 


















Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

21 oktober 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud

21 oktober 2020

22 oktober 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 oktober 2020

27 oktober 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

21 oktober 2020

30 oktober 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

21 oktober 2020

9 november 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein-art. 7.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor publiek domein-art. 7 en zone voor water-art. 6.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Zorgsite Kempenstraat, goedgekeurd op 23 april 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor centrumfuncties-art. 1-(ce1), zone voor centrumfuncties-art. 2-(ce2) en zone voor publiek domein-art. 3-(pu1).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Stedelijk Park Spoor Noord, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor stedelijke ontwikkeling westelijke kop, zone voor stedelijk park 1, zone voor gegroepeerd parkeren, zone voor openbare wegenis 1 en zone voor openbare wegenis 2.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en het bijzonder plan van aanleg.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Visueel-vormelijke elementen

Met de geplande aanleg verbetert de beeldkwaliteit van het terrein aanzienlijk. De verblijfsruimte vergroot en er wordt meer ruimte gecreëerd voor groen. De bestaande bomen worden grotendeels bewaard en aangevuld met nieuwe bomen en beplanting.

De inrichting biedt aan omwonenden, bezoekers en fietsers een meerwaarde als verblijfs- recreatieve ruimte. Het uitzicht, de materialisatie en de inrichting zijn op schaal van de dokken en in overeenstemming met het BKP Eilandje, waar het op aansluit.

De integratie van de kleine technische installaties en de infrastructuur in het landschap kan eveneens gunstig beoordeeld worden.

 

Archeologische aspecten

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven de 3000 m² (27 518 m²) en een ingreep in de bodem boven 1000 m² (gelijk aan projectgebied). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota werd ingediend door ABO, waarvan aktename door het agentschap Onroerend Erfgoed op 04/10/2017. Het bijhorende programma van maatregelen beval geen vervolgonderzoek en gaf het terrein vrij (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/4863). 

 

De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde hiervan steeds komen inschatten. Dit dient opgenomen te worden als voorwaarde van de vergunning.

 

Aspecten m.b.t. groen

De stedelijke dienst stadsbeheer / groen en begraafplaatsen merkt op dat het ontwerp van de daktuin een intensief onderhoud zal nodig hebben om het beeldkwaliteit van een A-locatie te kunnen behouden. Op de daktuin is er 50 cm substraat voorzien met een drainagesysteem wat in gemiddelde weersomstandigheden een goed systeem is om water vertraagd af te voeren. Echter is dit niet voldoende om de steeds vaker voorkomende droogtes tegen te gaan. Zeker tijdens de eerste jaren moet er daarom ook watergift worden voorzien of moet er een regenwatersysteem worden voorzien om in droogtes water te geven. Boven de inrit van de parking zal volgens de plannen Wisteria groeien. Om dit te onderhouden zal er gewerkt moeten worden met een hoogtewerker. Tijdens deze werken zal de parking geblokkeerd worden. 

In de voorwaarden van de vergunning dient bijgevolg te worden opgenomen dat er, om droogte tegen te gaan, een watergiftsysteem moet voorzien worden op de daktuin.

Daarnaast dient de doorgang voor onderhoudsdienst naar Park Spoor Noord gegarandeerd te blijven.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Milieu-aspecten

Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie gevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. Er is dan ook geen bezwaar om de vergunning vanuit dit oogpunt te verlenen. Waarschijnlijk zullen de IIOA’s die van toepassing zijn op de werf, apart door de aannemer gemeld of aangevraagd worden.

Voor het aanleggen van de riolering binnen het projectgebied van deze aanvraag zal mogelijks een bronbemaling noodzakelijk zijn om de werken in den droge te kunnen uitvoeren. De exploitant wordt erop gewezen dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2).

 

De initiatiefnemer wordt eveneens gewezen op de verplichting volgens de bouwcode van de stad Antwerpen om een retourbemaling uit te voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen. In dat geval moet bij lozing van >10 m³/u op de openbare riolering toelating van Aquafin verkregen worden.

 

De aandacht van de initiatiefnemer wordt erop gevestigd dat de opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4m –mv).

 

Voor toekomstige projecten wordt er aangeraden een bemaling tegelijk met de stedenbouwkundige handelingen aan te vragen zodat men niet voor ongewenste verrassingen komt te staan in verband met kosten, timing en dergelijke.


Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om de voorziene fietsinfrastructuur zo veilig en vlot mogelijk te laten verlopen dienen bijkomende voorwaarden te worden opgenomen in de vergunning:

  • Het dubbelrichtingsfietspad dient voorzien te worden van een midden streeplijn (afmeting belijning te bekomen bij stedelijke dienst mobiliteit)
  • Ter hoogte van de inrit fietsparking dienen er kleine haaientanden aangebracht te worden zodat het fietspad de voorrang geniet. Tevens dient de rechte hoek van het toeleidend stuk fietspad naar de helling  afgeschuind te worden naar 45°. 

Om valpartijen te verhinderen wordt geadviseerd om volgende voorwaarden te koppelen aan de vergunning:

  • de hoeken in de arduinen verharding rond het dok, alsook de plaatsen waar wandelpaden en andere doorgangen kruisen met deze gezaagde arduintegels, uit te voeren in gebouchardeerde arduin of graniet;
  • de tramperrons, alsook de rolstoelhellingen naar de tramperrons, en de toelijdende stukken voetpadzone,  niet uit te voeren in gezaagde arduin, maar in gebouchardeerde arduin of  graniet of ingewassen kasseien/platines. 

De tramperrons moeten voorzien worden van de nodige infrastructuur. Deze worden in voorwaarden opgelegd. Het gaat hierbij om:

  • schuilinfrastructuur en vuilbakken. Hiervoor contact opnemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud om zo de juiste locatie, type alsook de nodige voorzieningen zoals fundering, stroom, etc. te voorzien;
  • real time reizigersinformatieborden , 2 zuilen per perron. Hiervoor contact op te nemen met Vervoersmaatschappij De Lijn om tijdig afspraken te maken welke specifieke voorzieningen er hiervoor moeten getroffen worden;
  • het tramperron verhoogd aan te leggen waardoor er aan de rugzijde een hekwerk geplaatst moet worden volgens de straatmeubilaris van de stad, alsook aan de trappen en toeganghellingen naar de perrons handrailings (hoog/laag) voorzien moeten worden inzake de integrale toegankelijkheid.

Inzake de grondmarkering voor het autoverkeer moet verder afgestemd worden met de stad Antwerpen, dienst mobiliteit. Ook dat wordt als voorwaarde gekoppeld aan de vergunning.

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde hiervan steeds komen inschatten;

2.      om droogte tegen te gaan moet een watergiftsysteem voorzien worden op de daktuin;

3.      de doorgang naar het park Spoor Noord moet voor de onderhoudsdienst gegarandeerd blijven;

4.      de aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.

In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:

-          een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand,  bentonietwand, secanspalen, …);

-          grondwaterstanden voor en tijdens bemaling;

-          invloedstraal van de bemaling (op plan);

-          een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater;

-          een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…);

-          indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie,  een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.

         5. inzake de fietsinfrastructuur:

    • Het dubbelrichtingsfietspad dient voorzien te worden van een midden streeplijn (afmeting belijning te bekomen bij stedelijke dienst mobiliteit);
    • Ter hoogte van de inrit fietsparking dienen er kleine haaientanden aangebracht te worden zodat het fietspad de voorrang geniet. Tevens dient de rechte hoek van het toeleidend stuk fietspad naar de helling  afgeschuind te worden naar 45°;

    6. gelet op het verminderen van valpartijen:

    • dienen de hoeken in de arduinen verharding rond het dok, alsook de plaatsen waar wandelpaden en andere doorgangen kruisen met deze gezaagde arduintegels loper, uitgevoerd te worden in gebouchardeerde arduin, of graniet;
    • de tramperrons, alsook de rolstoelhellingen naar de tramperrons, en de toelijdende stukken voetpadzone,  niet uit te voeren in gezaagde arduin, maar in gebouchardeerde arduin of  graniet of ingewassen kasseien/platines;

    7.inzake de uitrusting van de tramperrons:

    • dienen deze voorzien te worden van schuilinfrastructuur en vuilbakken. Hiervoor contact opnemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud om zo de juiste locatie, type alsook de nodige voorzieningen zoals fundering, stroom, etc. te voorzien;
    • contact op te nemen met Vervoersmaatschappij De Lijn om tijdig afspraken te maken welke voorzieningen er moeten getroffen worden om real time reizigersinformatieborden , 2 zuilen per perron, te voorzien;
    • het tramperron wordt verhoogd aangelegd waardoor er aan de rugzijde een hekwerk geplaatst moet worden volgens de straatmeubilaris van de stad, alsook aan de trappen en toeganghellingen naar de perrons handrailings (hoog/laag) voorzien moeten worden inzake de integrale toegankelijkheid;

    8. Inzake de grondmarkering voor het autoverkeer verder afstemmen met de stad Antwerpen, dienst mobiliteit.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

12 oktober 2020

Start openbaar onderzoek

29 oktober 2020

Einde openbaar onderzoek

27 november 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

1 december 2020

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 oktober 2020

27 november 2020

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde hiervan steeds komen inschatten;

2.      om droogte tegen te gaan moet een watergiftsysteem voorzien worden op de daktuin;

3.      de doorgang naar het park Spoor Noord moet voor de onderhoudsdienst gegarandeerd blijven;

4.      de aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.

In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:

-          een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand,  bentonietwand, secanspalen, …);

-          grondwaterstanden voor en tijdens bemaling;

-          invloedstraal van de bemaling (op plan);

-          een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater;

-          een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…);

-          indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie,  een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.

 5. inzake de fietsinfrastructuur:

    • Het dubbelrichtingsfietspad dient voorzien te worden van een midden streeplijn (afmeting belijning te bekomen bij stedelijke dienst mobiliteit);
    • Ter hoogte van de inrit fietsparking dienen er kleine haaientanden aangebracht te worden zodat het fietspad de voorrang geniet. Tevens dient de rechte hoek van het toeleidend stuk fietspad naar de helling  afgeschuind te worden naar 45°;

    6. gelet op het verminderen van valpartijen:

    • dienen de hoeken in de arduinen verharding rond het dok, alsook de plaatsen waar wandelpaden en andere doorgangen kruisen met deze gezaagde arduintegels loper, uitgevoerd te worden in gebouchardeerde arduin, of graniet;
    • de tramperrons, alsook de rolstoelhellingen naar de tramperrons, en de toelijdende stukken voetpadzone,  niet uit te voeren in gezaagde arduin, maar in gebouchardeerde arduin of  graniet of ingewassen kasseien/platines;

    7.inzake de uitrusting van de tramperrons:

    • dienen deze voorzien te worden van schuilinfrastructuur en vuilbakken. Hiervoor contact opnemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud om zo de juiste locatie, type alsook de nodige voorzieningen zoals fundering, stroom, etc. te voorzien;
    • contact op te nemen met Vervoersmaatschappij De Lijn om tijdig afspraken te maken welke voorzieningen er moeten getroffen worden om real time reizigersinformatieborden , 2 zuilen per perron, te voorzien;
    • het tramperron wordt verhoogd aangelegd waardoor er aan de rugzijde een hekwerk geplaatst moet worden volgens de straatmeubilaris van de stad, alsook aan de trappen en toeganghellingen naar de perrons handrailings (hoog/laag) voorzien moeten worden inzake de integrale toegankelijkheid;

    8. Inzake de grondmarkering voor het autoverkeer verder afstemmen met de stad Antwerpen, dienst mobiliteit.

 

Artikel 2

Dienst
Taak
SW/V
Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.