Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020119756 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kempenstraat ZN te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nrs. 0, 161/5 C, 1309C5, 1309D4, 1309V4, 2403G en 2403A |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van het openbaar domein aan ZNA Antwerpen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 13/09/2019: aktename (20192638) voor het oprichten van een bouwplaats van een residentieel project (ZNA Cadix);
- 22/02/2019: voorwaardelijke vergunning (20183619) voor het wijzigen van de gevelbekleding van glasmozaïek tegels naar geprofileerde geglazuurde en gegolfde keramische tegels;
- 20/03/2018: vergunning (20172483) voor het vervolledigen van de fiets- en voetgangersverbinding tussen Ellermansstraat en Kempenstraat inclusief onderdoorgang Noorderlaan ter hoogte van aanloophelling Hardenvoortviaduct;
- 16/03/2018: vergunning (20173365) voor het regulariseren van wijzigingen ten opzichte van de afgeleverde vergunning (20152767) voor de nieuwbouw van het ziekenhuis Spoor Noord;
- 02/03/2016: vergunning (20152767) voor de nieuwbouw van een ziekenhuis Spoor Noord, met zorgboulevard en ondergrondse parking;
- 19/12/2014: vergunning (201471674) voor het realiseren van het project Brabo 2 (Noorderlijn);
- 21/01/2016: milieuvergunning klasse 1 (301712) voor een ziekenhuis;
- 08/07/2016: milieuvergunning klasse 2 (305199) voor een bouwwerf voor de bouw van het nieuwe ZNA-ziekenhuis aan de Kempenstraat (grote bouwput en grote bemaling);
- 29/11/2018: welstandscommissie.
Vergunde/vergund geachte toestand
- inrichting:
Huidige toestand
- inrichting:
Gewenste toestand
- inrichting openbaar domein bij het ziekenhuis:
Inhoud van de aanvraag
- afbreken van de bestaande verhardingen;
- aanleg openbaar domein tussen nieuwe ZNA-ziekenhuis, Kempischdok en Asiadok:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 21 oktober 2020 | 22 oktober 2020 | Geen advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 21 oktober 2020 | 17 november 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Elia Asset nv | 21 oktober 2020 | 13 oktober 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 21 oktober 2020 | 21 oktober 2020 | Gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 21 oktober 2020 | 30 oktober 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 21 oktober 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud | 21 oktober 2020 | 22 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 21 oktober 2020 | 27 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 21 oktober 2020 | 30 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 21 oktober 2020 | 9 november 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein-art. 7.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor publiek domein-art. 7 en zone voor water-art. 6.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Zorgsite Kempenstraat, goedgekeurd op 23 april 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor centrumfuncties-art. 1-(ce1), zone voor centrumfuncties-art. 2-(ce2) en zone voor publiek domein-art. 3-(pu1).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Stedelijk Park Spoor Noord, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor stedelijke ontwikkeling westelijke kop, zone voor stedelijk park 1, zone voor gegroepeerd parkeren, zone voor openbare wegenis 1 en zone voor openbare wegenis 2.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en het bijzonder plan van aanleg.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
Met de geplande aanleg verbetert de beeldkwaliteit van het terrein aanzienlijk. De verblijfsruimte vergroot en er wordt meer ruimte gecreëerd voor groen. De bestaande bomen worden grotendeels bewaard en aangevuld met nieuwe bomen en beplanting.
De inrichting biedt aan omwonenden, bezoekers en fietsers een meerwaarde als verblijfs- recreatieve ruimte. Het uitzicht, de materialisatie en de inrichting zijn op schaal van de dokken en in overeenstemming met het BKP Eilandje, waar het op aansluit.
De integratie van de kleine technische installaties en de infrastructuur in het landschap kan eveneens gunstig beoordeeld worden.
Archeologische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven de 3000 m² (27 518 m²) en een ingreep in de bodem boven 1000 m² (gelijk aan projectgebied). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door ABO, waarvan aktename door het agentschap Onroerend Erfgoed op 04/10/2017. Het bijhorende programma van maatregelen beval geen vervolgonderzoek en gaf het terrein vrij (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/4863).
De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde hiervan steeds komen inschatten. Dit dient opgenomen te worden als voorwaarde van de vergunning.
Aspecten m.b.t. groen
De stedelijke dienst stadsbeheer / groen en begraafplaatsen merkt op dat het ontwerp van de daktuin een intensief onderhoud zal nodig hebben om het beeldkwaliteit van een A-locatie te kunnen behouden. Op de daktuin is er 50 cm substraat voorzien met een drainagesysteem wat in gemiddelde weersomstandigheden een goed systeem is om water vertraagd af te voeren. Echter is dit niet voldoende om de steeds vaker voorkomende droogtes tegen te gaan. Zeker tijdens de eerste jaren moet er daarom ook watergift worden voorzien of moet er een regenwatersysteem worden voorzien om in droogtes water te geven. Boven de inrit van de parking zal volgens de plannen Wisteria groeien. Om dit te onderhouden zal er gewerkt moeten worden met een hoogtewerker. Tijdens deze werken zal de parking geblokkeerd worden.
In de voorwaarden van de vergunning dient bijgevolg te worden opgenomen dat er, om droogte tegen te gaan, een watergiftsysteem moet voorzien worden op de daktuin.
Daarnaast dient de doorgang voor onderhoudsdienst naar Park Spoor Noord gegarandeerd te blijven.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Milieu-aspecten
Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie gevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. Er is dan ook geen bezwaar om de vergunning vanuit dit oogpunt te verlenen. Waarschijnlijk zullen de IIOA’s die van toepassing zijn op de werf, apart door de aannemer gemeld of aangevraagd worden.
Voor het aanleggen van de riolering binnen het projectgebied van deze aanvraag zal mogelijks een bronbemaling noodzakelijk zijn om de werken in den droge te kunnen uitvoeren. De exploitant wordt erop gewezen dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2).
De initiatiefnemer wordt eveneens gewezen op de verplichting volgens de bouwcode van de stad Antwerpen om een retourbemaling uit te voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen. In dat geval moet bij lozing van >10 m³/u op de openbare riolering toelating van Aquafin verkregen worden.
De aandacht van de initiatiefnemer wordt erop gevestigd dat de opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4m –mv).
Voor toekomstige projecten wordt er aangeraden een bemaling tegelijk met de stedenbouwkundige handelingen aan te vragen zodat men niet voor ongewenste verrassingen komt te staan in verband met kosten, timing en dergelijke.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om de voorziene fietsinfrastructuur zo veilig en vlot mogelijk te laten verlopen dienen bijkomende voorwaarden te worden opgenomen in de vergunning:
Om valpartijen te verhinderen wordt geadviseerd om volgende voorwaarden te koppelen aan de vergunning:
De tramperrons moeten voorzien worden van de nodige infrastructuur. Deze worden in voorwaarden opgelegd. Het gaat hierbij om:
Inzake de grondmarkering voor het autoverkeer moet verder afgestemd worden met de stad Antwerpen, dienst mobiliteit. Ook dat wordt als voorwaarde gekoppeld aan de vergunning.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde hiervan steeds komen inschatten;
2. om droogte tegen te gaan moet een watergiftsysteem voorzien worden op de daktuin;
3. de doorgang naar het park Spoor Noord moet voor de onderhoudsdienst gegarandeerd blijven;
4. de aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.
In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:
- een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand, bentonietwand, secanspalen, …);
- grondwaterstanden voor en tijdens bemaling;
- invloedstraal van de bemaling (op plan);
- een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater;
- een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…);
- indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie, een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.
5. inzake de fietsinfrastructuur:
6. gelet op het verminderen van valpartijen:
7.inzake de uitrusting van de tramperrons:
8. Inzake de grondmarkering voor het autoverkeer verder afstemmen met de stad Antwerpen, dienst mobiliteit.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 12 oktober 2020 |
Start openbaar onderzoek | 29 oktober 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 27 november 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 1 december 2020 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
29 oktober 2020 | 27 november 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde hiervan steeds komen inschatten;
2. om droogte tegen te gaan moet een watergiftsysteem voorzien worden op de daktuin;
3. de doorgang naar het park Spoor Noord moet voor de onderhoudsdienst gegarandeerd blijven;
4. de aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.
In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:
- een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand, bentonietwand, secanspalen, …);
- grondwaterstanden voor en tijdens bemaling;
- invloedstraal van de bemaling (op plan);
- een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater;
- een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…);
- indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie, een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.
5. inzake de fietsinfrastructuur:
6. gelet op het verminderen van valpartijen:
7.inzake de uitrusting van de tramperrons:
8. Inzake de grondmarkering voor het autoverkeer verder afstemmen met de stad Antwerpen, dienst mobiliteit.
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft |