Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020032489 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Michel Snepvangers met als adres Cambeenbos laan D 6 te 2960 Brecht en BVBA MSC-PROJECTS met als adres Eikblokstraat 105 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Trompetvogelstraat 21 te Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 39 sectie A nr. 232E6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | functie wijzigen van winkel naar woning en regulariseren van gelijkvloerse aanbouw en gevels |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/05/1968: vergunning (1974#5907) voor het oprichten appartementsgebouw;
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking voorgevel:
Huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking voorgevel:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking voorgevel:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van winkel naar wonen;
- regulariseren van de aanbouw achteraan de gelijkvloerse verdieping;
- regulariseren raampartijen in de voor- en zijgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 2 april 2020 | 28 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij, grondwaterbeheer | 2 april 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 2 april 2020 | 11 mei 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 2 april 2020 | 11 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 2 april 2020 | 11 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling ME/1962/V/VII/82, goedgekeurd op 15 oktober 1962, meer bepaald in lot(en) R59.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgende punten:
- de maximale bouwdiepte is op het verkavelingsplan aangegeven voor perceel R59 op circa 13 m. De aanbouw op de gelijkvloerse verdieping overstijgt deze bouwdiepte;
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
het perceel ligt in mogelijk overstromingsgevoeliggebied.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
-
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de maximale bouwdiepte van de verkaveling. De bouwdiepte van de aanvraag bedraagt circa 14,9 m in plaats van de vereiste 13 m.
Volgens artikel 4.3.1 §1 van de Vlaamse Code Ruimtelijke Ordening moet een vergunning worden geweigerd als het aangevraagde onverenigbaar is met verkavelingsvoorschriften voor zover de verkaveling niet ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de vergunningsaanvraag, en voor zover daarvan niet op geldige wijze is afgeweken. Aangezien de verkaveling goedgekeurd is op 15/10/1962, en dus ouder is dan 15 jaar, vormen deze verkavelingsvoorschriften geen weigeringsgrond meer.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag maakt deel uit van een gegroepeerde bebouwing, bestaande uit groepen van 8 woningen. De bebouwing bestaat uit 3 bouwlagen met een plat dak. Aan de linkerzijde bedraagt de bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping circa 9,5 m.
Achteraan op het perceel bevinden zich nog vergunde garages.
Op de gelijkvloerse verdieping wordt het pand uitgebreid tot circa 14,9 m, er blijft circa 11,34 m diepte tussen de garages en de uitbreiding over. Het perceel laat een dergelijke bouwdiepte toe. De regularisatie is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Bij een functiewijziging wordt er geen minimale 20% open ruimte voorzien. De bestaande verharding in klinkers achteraan op het perceel blijft behouden. De voortuin is eveneens volledig verhard. Enkel de strikt noodzakelijke toegangen tot het pand mogen worden verhard, in dit geval een pad van 1,5 m breed naar de voordeur.
Aangezien de stad al zeer dicht bebouwd is, dienen de onbebouwde delen van een perceel, de tuin, hun groen karakter zo veel mogelijk te behouden. Dit heeft immers verschillende voordelen. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden, blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert.
Omwille van de volledige verharding achteraan op het perceel en in de voortuin wordt de aanvraag ongunstig geadviseerd. Een mogelijke oplossing is om de verharding van de gemeenschappelijke buitenruimte te verwijderen en groen aan te leggen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat een functiewijziging. De vergunde handelsruimte op de gelijkvloerse verdieping wordt gewijzigd naar wonen. Gezien het pand gelegen is buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling) is de wijziging stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De aanvraag is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Trompetvogelstraat.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande voorgevel blijft behouden en wordt niet gewijzigd. De uitbreiding wordt afgewerkt in hetzelfde materiaal en kleur als het vergunde gebouwd.
Gelet op het feit dat deze delen niet volledig zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de gevelafwerking aanvaard worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Bij projecten tot 5 woningen bedraagt de parkeerbehoefte 1 plaats per woning. Er wordt 1 woning voorzien. De parkeerbehoefte bedraagt dus 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 . Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen
De fietsparkeerbehoefte wordt bepaald op het aantal slaapkamers per woning vermeerderd met 1. Voor een twee slaapkamerappartement bedraagt de fietsparkeerbehoefte dus 3 plaatsen.
Er wordt plaats voorzien voor 3 fietsen in de inkomhal, echter voldoet deze niet aan de afmetingen van artikel 29 van de bouwcode. Door de plaatsing van de fietsen in de inkomhal wordt de inkomhal herleidt tot een berging en geen volwaardige inkom van de woongelegenheid.
De aanvraag wordt ongunstig geadviseerd. Een mogelijke oplossing is om de inkom en de fietsenberging te verplaatsen naar de gemeenschappelijke hal en bureau-ruimte. Hierdoor ontstaat een grote comfortabele leefruimte die de woonoppervlakte ten goede komt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voldoet niet aan artikel 28 van de bouwcode. Er wordt voor de bijkomende wooneenheid geen buitenruimte voorzien. Wel wordt er een gemeenschappelijke buitenruimte voorzien van circa 45 m².
Echter is de buitenruimte volledig verhard in klinkers en enkel bereikbaar langs de doorgang naar de garages. De gemeenschappelijke buitenruimte is niet afgescheiden van de doorrit en de achterliggende garages waardoor deze ruimte mee wordt opgenomen in de manoeuvreerruimte voor de wagens. Tevens grenst de gemeenschappelijke buitenruimte zich aan de slaapkamers van de nieuwe wooneenheid, waardoor deze wooneenheid geen privacy heeft.
Omwille van deze punten biedt deze buitenruimte geen kwaliteit waardoor de aanvraag ongunstig wordt geadviseerd. Een mogelijke oplossing is om de gemeenschappelijke buitenruimte enkel aan te bieden aan de gelijkvloerse wooneenheid en deze af te schermen van de doorgang en garages door middel van een draad met klimop. Hierdoor krijgt de bijkomende wooneenheid de nodige buitenruimte en wordt deze groen voorzien.
Tevens voldoet de aanvraag niet aan artikel 19 van de bouwcode. De voortuin is niet afgesloten van het openbaar domein. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel de afsluiting langs openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling. De aanvraag wordt ongunstig geadviseerd.
Woninggrootte
Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid voldoende wooncomfort biedt.
Omwille van geen kwaliteitsvolle (afgescheiden) buitenruimte en geen degelijke fietsenberging aan te bieden en het perceel volledig te verharden, wordt voorgesteld om de aanvraag te weigeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 13 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 2 april 2020 |
Start openbaar onderzoek | 5 mei 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 3 juni 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 september 2020 |
Verslag GOA | 21 augustus 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
5 mei 2020 | 3 juni 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.