Terug
Gepubliceerd op 18/09/2020

2020_CBS_07236 - Omgevingsvergunning - OMV_2020077467. Pothoekstraat 28-30. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07236 - Omgevingsvergunning - OMV_2020077467. Pothoekstraat 28-30. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_07236 - Omgevingsvergunning - OMV_2020077467. Pothoekstraat 28-30. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020077467

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Pothoekstraat 28-30 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nr. 864X13

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een handelspand en vermeerderen van het aantal woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          03/11/1982: vergunning (18#81713) voor het verbouwen van een handelspand.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie:

  • gelijkvloers handelspand: leslokaal met achterliggende keuken, en een autostalling;
  • bovenliggende verdiepingen: 2 een-slaapkamerappartementen;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • perceelsbreedte: 8 meter;
  • bouwdiepte: hoofdvolume circa 16 meter, uitbouw rechts achter 6,5 meter;

-          gevelafwerking: crèmekleurig gebakken gevelsteen met houten buitenschrijnwerk, metalen rolhek en blauwe hardsteen plint.

 

Huidige toestand

 

-          conform laatst vergunde toestand: rijschool en 2 appartementen (verdiepingen volledig gestript, zonder buitenschrijnwerk);

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers: zwart stalen buitenschrijnwerk en bruin houten toegangsdeur;
  • verdiepingen: zwart geschilderd houten buitenschrijnwerk, reeds verwijderd;
  • zaakgebonden publiciteit haaks op het gevelvlak.

 

Gewenste toestand

 

-          functie:

  • vermeerderen van het aantal wooneenheden van 2 naar 3;
  • herindeling bestaande woonentiteiten;
  • 3 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte variërend van circa 60m² tot 92m²;

-          bouwvolume:

  • uitbreiding 2de verdieping tot bouwdiepte 1ste verdieping;
  • optopping met een 3de verdieping als mansardedak;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers: zwart stalen buitenschrijnwerk conform bestaande toestand met nieuwe antraciet geschilderde houten toegangsdeur;
  • verdiepingen: nieuw antracietkleurig  PVC buitenschrijnwerk;
  • dakverdieping: antracietkleurige imitatieleien met zinken raamomkadering en aluminium balustrade.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiden met een extra verdieping;

-          uitbreiden van de tweede verdieping;

-          vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 2 naar 3;

-          wijzigen van de gevelafwerking.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

14 juli 2020

6 augustus 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

14 juli 2020

27 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

14 juli 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 juli 2020

23 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

        de ondergrondse fietsenberging is erg moeilijk te bereiken;

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er wordt geen bijkomende autoparkeerplaats voor de bijkomende woonentiteit voorzien;
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:
    er werd geen planmateriaal aangeleverd om de haakse gevelreclame te kunnen beoordelen.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

In de voorliggende aanvraag wordt een extra woongelegenheid voorzien. De bestaande functie van meergezinswoning met onderliggend handelsgelijkvloers blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Pothoekstraat.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Pothoekstraat vooral gekenmerkt wordt door eengezinswoningen en meergezinswoningen met drie of vier bouwlagen onder een plat dak.

De aanvraag voorziet in het uitbreiden van de drie bouwlagen hoge meergezinswoning met een bijkomende bouwlaag onder een mansardedak bij het hoofdvolume en een perceelsbrede uitbouw over één bouwlaag op de tweede verdieping.

 

De nieuwe bouwhoogte is inpasbaar in het straatbeeld en in harmonie met de kenmerken van de omgeving. De uitbouw achter het hoofdvolume is ruimtelijk aanvaardbaar. Er wordt geoordeeld dat door bovenstaande volume-uitbreidingen geen ontoelaatbaar nadeel voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen wordt gegenereerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De Pothoekstraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door baksteengevels waardoor het behoud van de huidige baksteengevel met decoratieve elementen gunstig te adviseren is. De voorgevel wordt op de verdiepingen voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in antracietkleurig pvc. De houten deur op de gelijkvloerse verdieping wordt geschilderd in antraciet. Verder is een zwarte poort en zwart stalen buitenschrijnwerk voor de rijschool voorzien.

 

De toepassing van de verschillende materialen is aanvaardbaar gezien ze dezelfde kleurstelling hebben.

 

De nieuwe bouwlaag wordt uitgevoerd als mansardedak en wordt afgewerkt met antracietkleurige imitatieleien. De dakkapellen worden voorzien in antracietkleurig zink.

De achtergevel wordt uitgezonderd van het met leien beklede mansardevolume voorzien van isolatie en afgewerkt met wit pleisterwerk. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in antracietkleurig pvc.

 

De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en zijn daarom gunstig te adviseren.

 

Woninggrootte

 

In voorliggende aanvraag worden de bestaande en vergunde één-slaapkamerappartementen op de eerste en tweede verdieping heringericht en omgevormd tot twee-slaapkamerappartementen. De interne planschikking van de appartementen wordt geoptimaliseerd, wat positief is voor de algemene woon- en leefkwaliteit van de verschillende woongelegenheden.

 

Het twee-slaapkamerappartement op de eerste verdieping heeft een oppervlakte van ongeveer 92 wat gunstig te adviseren is. Om het ruimtecomfort van een woongelegenheid te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner.

 

Door de nieuwe planschikking heeft het twee-slaapkamerappartement op de tweede verdieping een oppervlakte van ongeveer 77,7m² waar dit minimaal 80m² zou moeten bedragen om voldoende wooncomfort te kunnen garanderen. Aangezien het echter om een klein verschil gaat, er een grote buitenruimte en een hedendaagse planschikking wordt voorzien kan hierop een afwijking toegestaan worden.

 

Daarnaast wordt in de nieuwe bouwlaag een nieuw twee-slaapkamerappartement voorzien.  Deze woongelegenheid heeft een oppervlakte van ongeveer 60m². Om voldoende wooncomfort te kunnen garanderen zou hier een oppervlakte van 80m² voorzien moeten worden. Het integreren van één slaapkamer bij de leefruimte wordt daarom opgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Bovenop de tweede verdieping wordt een nieuw terras voorzien. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het terras op het platte dak niet storend gezien het zich enigszins terugtrekt van de perceelsgrenzen en de achtergevel, waardoor voldoende privacy naar de naburige panden kan gegarandeerd worden.

 

De achtergevel wordt in voorliggende aanvraag voorzien van enkele grote ramen. Deze zorgen voor meer lichttoetreding langs de achterzijde van de woonentiteiten wat de woonkwaliteit ten goede komt. 

 

Op de foto’s die toegevoegd werden aan de aanvraag is te zien dat er zaakgebonden publiciteit voorzien werd op de gelijkvloerse verdieping. Hier is geen vergunning voor terug te vinden. Op de ingediende plannen en gevels wordt te weinig informatie voorzien om deze publiciteit te beoordelen. De zaakgebonden publiciteit wordt daarom uitgesloten uit de vergunning.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarde voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Er wordt een extra bouwlaag gebouwd. De 2 bovenliggende appartementen worden zo uitgebreid naar 3 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. 1 bijkomende wooneenheid: parkeerbehoefte = 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden:

Dit perceel betreft appartementen boven een gelijkvloers handelspand. Door de aanwezigheid van het gelijkvloerse handelspand is het niet mogelijk het aantal noodzakelijke plaatsen te realiseren.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het bijkomend appartement met 2 slaapkamers moeten 3 fietsenstallingen voorzien worden.

Er wordt een fietsenberging ingericht in de kelder. De trap naar de kelder is niet vlot bereikbaar met de fiets. Het voorzien van een fietsenstalling voor drie fietsen op de gelijkvloerse verdieping wordt daarom opgenomen als voorwaarde voor vergunning. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

3.      één slaapkamer van het appartement op de derde verdieping dient bij de leefruimte gevoegd te worden zodat een een-slaapkamerappartement ontstaat;

4.      er dient een fietsenstalling voor drie fietsen voorzien te worden op de gelijkvloerse verdieping;

5.      het advies van Fluvius dient gevolgd te worden.

 

Uitsluitingen

 

6.      De zaakgebonden publiciteit op de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

14 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 september 2020

Verslag GOA

27 augustus 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

3.      één slaapkamer van het appartement op de derde verdieping dient bij de leefruimte gevoegd te worden zodat een een-slaapkamerappartement ontstaat;

4.      er dient een fietsenstalling voor drie fietsen voorzien te worden op de gelijkvloerse verdieping;

5.      het advies van Fluvius dient gevolgd te worden.

 

Uitsluitingen

 

6.      De zaakgebonden publiciteit op de voorgevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.