Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020077467 |
Gegevens van de aanvrager: | NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Pothoekstraat 28-30 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 5 sectie E nr. 864X13 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een handelspand en vermeerderen van het aantal woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/11/1982: vergunning (18#81713) voor het verbouwen van een handelspand.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking: crèmekleurig gebakken gevelsteen met houten buitenschrijnwerk, metalen rolhek en blauwe hardsteen plint.
Huidige toestand
- conform laatst vergunde toestand: rijschool en 2 appartementen (verdiepingen volledig gestript, zonder buitenschrijnwerk);
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden met een extra verdieping;
- uitbreiden van de tweede verdieping;
- vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 2 naar 3;
- wijzigen van de gevelafwerking.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 14 juli 2020 | 6 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 14 juli 2020 | 27 juli 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 14 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 14 juli 2020 | 23 juli 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de ondergrondse fietsenberging is erg moeilijk te bereiken;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In de voorliggende aanvraag wordt een extra woongelegenheid voorzien. De bestaande functie van meergezinswoning met onderliggend handelsgelijkvloers blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Pothoekstraat.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Pothoekstraat vooral gekenmerkt wordt door eengezinswoningen en meergezinswoningen met drie of vier bouwlagen onder een plat dak.
De aanvraag voorziet in het uitbreiden van de drie bouwlagen hoge meergezinswoning met een bijkomende bouwlaag onder een mansardedak bij het hoofdvolume en een perceelsbrede uitbouw over één bouwlaag op de tweede verdieping.
De nieuwe bouwhoogte is inpasbaar in het straatbeeld en in harmonie met de kenmerken van de omgeving. De uitbouw achter het hoofdvolume is ruimtelijk aanvaardbaar. Er wordt geoordeeld dat door bovenstaande volume-uitbreidingen geen ontoelaatbaar nadeel voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen wordt gegenereerd.
Visueel-vormelijke elementen
De Pothoekstraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door baksteengevels waardoor het behoud van de huidige baksteengevel met decoratieve elementen gunstig te adviseren is. De voorgevel wordt op de verdiepingen voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in antracietkleurig pvc. De houten deur op de gelijkvloerse verdieping wordt geschilderd in antraciet. Verder is een zwarte poort en zwart stalen buitenschrijnwerk voor de rijschool voorzien.
De toepassing van de verschillende materialen is aanvaardbaar gezien ze dezelfde kleurstelling hebben.
De nieuwe bouwlaag wordt uitgevoerd als mansardedak en wordt afgewerkt met antracietkleurige imitatieleien. De dakkapellen worden voorzien in antracietkleurig zink.
De achtergevel wordt uitgezonderd van het met leien beklede mansardevolume voorzien van isolatie en afgewerkt met wit pleisterwerk. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in antracietkleurig pvc.
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en zijn daarom gunstig te adviseren.
Woninggrootte
In voorliggende aanvraag worden de bestaande en vergunde één-slaapkamerappartementen op de eerste en tweede verdieping heringericht en omgevormd tot twee-slaapkamerappartementen. De interne planschikking van de appartementen wordt geoptimaliseerd, wat positief is voor de algemene woon- en leefkwaliteit van de verschillende woongelegenheden.
Het twee-slaapkamerappartement op de eerste verdieping heeft een oppervlakte van ongeveer 92m² wat gunstig te adviseren is. Om het ruimtecomfort van een woongelegenheid te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner.
Door de nieuwe planschikking heeft het twee-slaapkamerappartement op de tweede verdieping een oppervlakte van ongeveer 77,7m² waar dit minimaal 80m² zou moeten bedragen om voldoende wooncomfort te kunnen garanderen. Aangezien het echter om een klein verschil gaat, er een grote buitenruimte en een hedendaagse planschikking wordt voorzien kan hierop een afwijking toegestaan worden.
Daarnaast wordt in de nieuwe bouwlaag een nieuw twee-slaapkamerappartement voorzien. Deze woongelegenheid heeft een oppervlakte van ongeveer 60m². Om voldoende wooncomfort te kunnen garanderen zou hier een oppervlakte van 80m² voorzien moeten worden. Het integreren van één slaapkamer bij de leefruimte wordt daarom opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Bovenop de tweede verdieping wordt een nieuw terras voorzien. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het terras op het platte dak niet storend gezien het zich enigszins terugtrekt van de perceelsgrenzen en de achtergevel, waardoor voldoende privacy naar de naburige panden kan gegarandeerd worden.
De achtergevel wordt in voorliggende aanvraag voorzien van enkele grote ramen. Deze zorgen voor meer lichttoetreding langs de achterzijde van de woonentiteiten wat de woonkwaliteit ten goede komt.
Op de foto’s die toegevoegd werden aan de aanvraag is te zien dat er zaakgebonden publiciteit voorzien werd op de gelijkvloerse verdieping. Hier is geen vergunning voor terug te vinden. Op de ingediende plannen en gevels wordt te weinig informatie voorzien om deze publiciteit te beoordelen. De zaakgebonden publiciteit wordt daarom uitgesloten uit de vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarde voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact
Parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
Er wordt een extra bouwlaag gebouwd. De 2 bovenliggende appartementen worden zo uitgebreid naar 3 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. 1 bijkomende wooneenheid: parkeerbehoefte = 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden: Dit perceel betreft appartementen boven een gelijkvloers handelspand. Door de aanwezigheid van het gelijkvloerse handelspand is het niet mogelijk het aantal noodzakelijke plaatsen te realiseren.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen
Voor het bijkomend appartement met 2 slaapkamers moeten 3 fietsenstallingen voorzien worden.
Er wordt een fietsenberging ingericht in de kelder. De trap naar de kelder is niet vlot bereikbaar met de fiets. Het voorzien van een fietsenstalling voor drie fietsen op de gelijkvloerse verdieping wordt daarom opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. één slaapkamer van het appartement op de derde verdieping dient bij de leefruimte gevoegd te worden zodat een een-slaapkamerappartement ontstaat;
4. er dient een fietsenstalling voor drie fietsen voorzien te worden op de gelijkvloerse verdieping;
5. het advies van Fluvius dient gevolgd te worden.
Uitsluitingen
6. De zaakgebonden publiciteit op de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 14 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 september 2020 |
Verslag GOA | 27 augustus 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. één slaapkamer van het appartement op de derde verdieping dient bij de leefruimte gevoegd te worden zodat een een-slaapkamerappartement ontstaat;
4. er dient een fietsenstalling voor drie fietsen voorzien te worden op de gelijkvloerse verdieping;
5. het advies van Fluvius dient gevolgd te worden.
Uitsluitingen
6. De zaakgebonden publiciteit op de voorgevel.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.