Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020075193 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Geert Van Loock met als adres Rusthuislaan 12 te 2242 Zandhoven |
Ligging van het project: | Cruyslei 52 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 26 sectie B nr. 961V12 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van het renoveren van een meergezinswoning, de herbouw van een niet-vergunde veranda en het schilderen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/10/1930: toelating (1399#12358) voor het bouwen van een burgershuis.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- meergezinswoning;
- 3 bouwlagen met plat dak;
- gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 14 m;
- 1 appartement per bouwlaag;
- voorgevel is afgewerkt met bruinrode gevelsteen, natuurkleurige cementbepleistering, grijze plint in cement, arduinen dorpels en wit buitenschrijnwerk in hout.
Huidige toestand
- meergezinswoning;
- 3 bouwlagen met plat dak;
- gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 16,40 m;
- gelijkvloers bestaat uit 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 76 m²;
- eerste verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 63 m²;
- tweede verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 65 m²;
- voorgevel is afgewerkt met wit geschilderde gevelsteen, wit geschilderde cementbepleistering, grijze plint in cement, zwart geschilderde voordeur in hout en wit buitenschrijnwerk in PVC.
Gewenste toestand
- meergezinswoning;
- 3 bouwlagen met plat dak;
- gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 16,40 m;
- gelijkvloers bestaat uit 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 76 m²;
- eerste verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 63 m²;
- tweede verdieping bestaat uit 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 65 m²;
- voorgevel is afgewerkt met wit geschilderde gevelsteen, wit geschilderde cementbepleistering, grijze plint in cement, zwart geschilderde voordeur in hout en wit buitenschrijnwerk in PVC.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de renovatie van de meergezinswoning;
- regulariseren van de herbouw van een veranda;
- regulariseren van het ophogen van de scheidingsmuren;
- regulariseren van het herinrichten van de appartementen;
- regulariseren van het schilderen van de voorgevel;
- regulariseren van het vernieuwen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 16 juli 2020 | 4 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn | 16 juli 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 16 juli 2020 | 27 juli 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 16 juli 2020 | 28 juli 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Cruyslei.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het bouwvolume van het pand werd uitgebreid met een gelijkvloerse veranda tot een bouwdiepte van ca. 16,40m.
De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.
Verder zijn de regularisatie van het ophogen van de scheidingsmuren en de interne wijzingen van de appartementen ruimtelijk aanvaardbaar.
Er wordt opgemerkt dat de volledige voortuin verhard is. Dit is strijdig met artikel 27 (open ruimte) van de bouwcode dat stelt dat de tuinen zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden. Enkel strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten in de voortuin, met name toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50m. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd om de voortuin te ontharden en met uitzondering van het pad naar de voordeur dat maximaal 1,50m breed mag zijn.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft eveneens het regulariseren van de voorgevelwijzigingen. De volledige voorgevel werd wit geschilderd.
Het ingewonnen advies van de stadsdienst onroerend erfgoed luidt hierover als volgt:
“Ondanks dat het pand geen erfgoedstatuut heeft, maakt het deel uit van een beeldondersteunende reeks gekenmerkt door een gecombineerd voorgevelparement opgebouwd uit baksteen en (simili) pleister. Door het recent en onvergund overschilderen van dit voorgevelparement werd het beeldondersteunend karakter teniet gedaan en de ensemblewaarde ondermijnd. Het verwijderen van het oorspronkelijk houten schrijnwerk door pvc doet hier nog eens extra afbreuk aan. Het verwijderen van de verflaag en het aanbrengen van houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model zou het beeldondersteunend karakter opnieuw versterken.”
Het advies van monumentenzorg wordt niet bijgetreden. De wit geschilderde gevel met wit schrijnwerk past zich voldoende in in het straatbeeld dat gekenmerkt wordt door een verscheidenheid aan materialen en kleurgebruik.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De gelijkvloerse woongelegenheid werd uitgebreid met een veranda. Hierdoor worden de oorspronkelijk achteraan gelegen verblijfsruimtes afgesloten van rechtstreeks licht en lucht, zoals bedoeld in artikel 24 (minimale lichtinval en minimale luchttoevoer) van de bouwcode. Gezien het oorspronkelijke buitenschrijnwerk tussen het hoofdgebouw en de veranda verwijderd werd, kunnen de open gemaakte leefruimte en de badkamer van het gelijkvloerse appartement voldoende verlicht en verlucht worden en kan een afwijking op de bouwcode worden toegestaan.
De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voortuin moet volledig onthard worden met uitzondering van een toegangspad naar de voordeur met een maximale breedte van 1,50m, conform artikel 27 van de bouwcode;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 17 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 september 2020 |
Verslag GOA | 27 augustus 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voortuin moet volledig onthard worden met uitzondering van een toegangspad naar de voordeur met een maximale breedte van 1,50m, conform artikel 27 van de bouwcode;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.