Terug
Gepubliceerd op 18/09/2020

2020_CBS_07263 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020055427. Beliweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07263 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020055427. Beliweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_07263 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020055427. Beliweg zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020055427

Gegevens van de aanvrager:

BVBA STANDIC ANTWERPEN met als adres Beliweg 3 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Beliweg zonder nummer, Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nr. 1802H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een nieuwe inrit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     Op 14 augustus 2020 verleende het college een voorwaardelijk gunstig advies over een omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2020046633) voor een verandering door wijziging en uitbreiding van een op- en overslagbedrijf en het aanpassen van een tankterminal. De uiterste beslissingsdatum is 29 oktober 2020;

-     Op 19 september 2019 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning (OMV_2019022260) de bouw en exploitatie van een nieuwe tankterminal.

 

Inhoud van de aanvraag

Aanleggen van een nieuwe inrit

 

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

11 augustus 2020

 14 augustus 2020

Geen bezwaar

 








Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. 

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. 

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Net ten noorden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming. De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt grotendeels het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en - voor de dokken - Gebied voor waterweginfrastructuur. In het noorden, oosten en zuiden loopt er een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Aan de oostzijde van het terrein bevindt zich de bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur en Gebied voor verkeer- en vervoersinfrastructuur.  

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater kan op natuurlijke wijze infiltreren in het naastliggende grasland.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen

Op een terrein ten noordoosten van het 5e Havendok wordt een tankenpark met aanhorigheden gebouwd. Om dit terrein beter te ontsluiten en de bedrijfsinterne verkeerscirculatie te verbeteren wordt in het noordoosten van het terrein een nieuwe inrit aangelegd die aansluit op Beliweg. Deze inrit is bedoeld voor vrachtwagens (tankwagens) en maakt het op die manier mogelijk dat het vrachtverkeer op de site enkelrichting zal verlopen. De huidige inrit zal vervolgens enkel door personenwagens gebruikt worden waardoor de twee verkeersstromen gescheiden worden gehouden. 

 

De nieuwe inrit wordt aangelegd op een braakliggend stuk terrein gekruist door treinsporen. Deze treinsporen worden in de nieuwe asfaltverharding, met een oppervlakte van 445 m², ingewerkt. Om te voorkomen dat vrachtwagens op de sporen halt houden, zal er een slagboom geplaatst worden die opent als de toegang tot het terrein (=speedgate) tevens geopend is én er op het spoor geen trein aankomt. Hiervoor komt een signaal van de spoorwegbeheerder, Infrabel. De ruimte vóór de slagboom is voldoende groot voor het opstellen van een vrachtwagen zodat deze de openbare weg (Beliweg) niet hindert in het geval de slagboom gesloten zou zijn.

 

De inrit heeft ter hoogte van de aansluiting met de Beliweg een breedte van 44 meter. Deze sluit op het bedrijfsterrein aan met een breedte van circa 7 meter.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag heeft tot doel een betere verkeersafwikkeling te verkrijgen en zo de verkeersveiligheid op de bedrijfssite te bekomen. De aangevraagde werken zijn aanvaardbaar binnen de gegeven context van een industriegebied.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van Infrabel, als spoorwegbeheerder. 

 

Het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie werd tevens ingewonnen door de vergunningverlenende overheid. Dat advies is voorwaardelijk gunstig. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies. 

 

Ter hoogte van de aansluiting van de nieuwe inrit op de Beliweg loopt langs de zuidelijke rand van de Beliweg een Air Liquide-pijpleiding. Nog ten zuiden van de Beliweg en in de dichte nabijheid van de nieuwe inrit is een Fluxys-pijpleiding gelegen.

Omwille van het ontbreken van een dossier specifiek (voorwaardelijk) gunstig advies van de pijpleidingbeheerder wordt aangeraden dit advies alsnog te bekomen van de leidingbeheerder.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. De bouwheer dient op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

De bouwheer dient op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat;

Er is een advies in te winnen van betrokken leidingbeheerders en men moet zich schikken naar de door hen aangegeven wettelijke veiligheidsafstanden en uitvoeringsmodaliteiten.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

7 augustus 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

6 september 2020

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder voorwaarden:

  • De bouwheer dient op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat;
  • Er is een advies in te winnen van betrokken leidingbeheerders en men moet zich schikken naar de door hen aangegeven wettelijke veiligheidsafstanden en uitvoeringsmodaliteiten. 

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/VHet advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.