Terug
Gepubliceerd op 18/09/2020

2020_CBS_07063 - Omgevingsvergunning - OMV_2020072704. Boomsesteenweg 501-503 en Kernenergiestraat 14-16. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07063 - Omgevingsvergunning - OMV_2020072704. Boomsesteenweg 501-503 en Kernenergiestraat 14-16. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_07063 - Omgevingsvergunning - OMV_2020072704. Boomsesteenweg 501-503 en Kernenergiestraat 14-16. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020072704

Gegevens van de aanvrager:

NV Gaspar Motors Antwerpen met als contactadres Noorderlaan 32 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 501-503 en Kernenergiestraat 14-16 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nrs. 326W2 en 326D3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel en herinrichten van het terrein en inritten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/12/2019: vergunning (20193050) voor het herinrichten van de bestaande Gman- Vanmossel site;

-          08/05/2015: vergunning (2015521) regulariseren herinrichting van een bestaande autogarage;

-          14/09/2012: vergunning (20125120) verbouwen van een bestaande garage. 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          garagewerkplaats, showroom, administratief gedeelte en stockageruimtes;

-          pand van 1 bouwlaag onder plat dak in open bebouwing;

-          het pand is intern opgesplitst in functie van 2 concessies voor 2 automerken;

-          gevels linkerdeel vitrineramen met 3 inkomportalen, hierboven strook met houten sandwich panelen in zwarte kleur en strook sandwichpanelen in grijze kleur;  

-          voorwaarden vergunning 20193050:

  • een gemeenschappelijke in/uitrit voor beide concessies te voorzien aan de zijde van de Kernenergiestraat (in het midden van het samengevoegd perceel in plaats van uiterst links);
  • de te supprimeren parkeerplaatsen voor de gemeenschappelijke in/uitrit aan de zijde van de Kernenergiestraat te verplaatsen naar de zijde van de Boomsesteenweg. 

Huidige toestand

-          Functie en bouwvolume: conform vergund;

-          gevelafwerking:

  • de 3 inkomdeuren naar de showroom werden verschoven;

-          inrichting:

  • aan de zijde van de Boomsesteenweg zijn twee dubbele inritten voorzien;
  • de 4 te verplaatsen parkeerplaatsen aan de zijde van de Boomsesteenweg, zoals opgelegd in voorwaarde van de vorige vergunning, werden niet uitgevoerd. 

Gewenste toestand

-          garagewerkplaats, showroom (publieke ruimte van 1400m²), administratief gedeelte en stockageruimtes; 

-          toevoeging van sanitaire voorziening;

-          gevel Boomsesteenweg: boven vitrine volledig voorzien van zwarte sandwichpanelen;

-          gevel Kernenergiestraat: volledig voorzien in zwarte sandwichpanelen met twee glazen deuren en een poort in zwart metaal;

-          inrichting:

  • dubbele inrit zijde Boomsesteenweg (midden); 
  • de tweede inrit aan de Boomsesteenweg (rechter zijde) wordt enkel voorzien voor vrachtwagens en nooddiensten;
  • groenstrook aan voorzijde perceel met daarachter verharding;
  • herindeling parkeerplaatsen.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          regulariseren van wijzigingen met betrekking tot het herinrichten van het terrein en inritten. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

8 juli 2020

24 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 juli 2020

28 juli 2020

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

8 juli 2020

13 juli 2020

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

8 juli 2020

23 juli 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

8 juli 2020

13 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming carrosserie werkplaats, gecombineerd met een showroom, kantoren en bijbehorend magazijn is in overeenstemming met het gewestplan.

 

Ter hoogte van de Kernenergiestraat, werd met vorige vergunning een naastgelegen perceel betrokken bij het geheel. De bestaande handcarwash werd gesloopt en vervangen door parkeerplaatsen voor stockage (54), personeel (11) en bezoekers (5+1) voor de carrosserie werkplaats.

 

Bij eerder verleende stedenbouwkundige vergunningen in 2012 en 2015 werd geoordeeld dat de bestemming van het pand in overeenstemming was met de bestemmingsvoorschriften omdat er minder dan 25% van de totale oppervlakte van het gebouw voorzien was voor verkoop.

 

Een voorwaarde in de stedenbouwkundige vergunning van 2012 luidde letterlijk: ‘De verkoopsoppervlakte niet meer verder uit te breiden. De indeling van het gebouw heeft het maximale toelaatbare percentage aan oppervlakte voor commerciële activiteiten bereikt.

In 2015 was, binnen de totale oppervlakte van 8872 m², 2215m² oppervlakte voor verkoop voorzien. Dit komt overeen met 24,97% van de totale oppervlakte van het gebouw.

 

De toename in de aanvraag van 2019 was aanvaardbaar enkel op voorwaarde dat de parkeerplaatsen voor stockage op het bijkomend perceel in functie van de carrosserie werkplaats is.

Het gaat hier niet om oppervlakte in het gebouw, maar deze oppervlakte kan logischerwijs wel mee gerekend worden als nuttige oppervlakte in functie van de bedrijvigheid indien dit in functie van de carrosserie werkplaats is.

 

Voorliggende aanvraag is bijgevolg aanvaardbaar op voorwaarde dat de verkoopsoppervlakte niet wordt uitgebreid en de bijkomende parkeerplaatsen voor stockage in functie van de carrosserie werkplaats zijn.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De omgeving kenmerkt zich door grote gebouwen met bovengrondse verharding, voor opritten en parkeren, in functie van de organisatie op het terrein. Het project is volledig inpasbaar binnen haar omgeving. De aangevraagde werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.


In de aanvraag OMV_2019096977 is de inplanting van parkeerplaatsen en verharding reeds aangepast.
Zo worden achteraan het perceel, ter hoogte van de Kernenergiestraat, 4 parkeerplaatsen omgevormd tot 9 losse parkeerplaatsen.
De rechtse uitrit ter hoogte van de Kernenergiestraat was in de vorige aanvraag geschrapt met als voorwaarde een gemeenschappelijke uitrit te voorzien. Op deze locatie worden nu 8 parkeerplaatsen ingetekend voor de rechtse concessie.
Aan de linkerzijde van het gebouw zijn 14 parkeerplaatsen ingetekend. Hierbij bevindt zich 1 losse parkeerplaats ter hoogte van de ‘voorbereidingszone voor verkoop wagens’. Deze losse parkeerplaats kan in functie van een vlotte doorgang hinderlijk aanzien worden. Deze zal dan ook uitgesloten worden van vergunning.
Aan de parkeerzone ter hoogte van de Boomsesteenweg worden 3 parkeerplaatsen tegen de linker perceelgrens ingetekend. Omdat deze parkeerplaatsen het voorzien van een groene buffer hypothekeren zal in voorwaarde opgenomen worden om deze aansluitend te voorzien bij de 14 voorziene parkeerplaatsen aan de Boomsesteenweg. De groenzone tegen de perceelgrens dient behouden te blijven.

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt verhoogd om aan te sluiten bij de voorgevel van de nieuwe showroom van het rechtergedeelte van het gebouw. De verhoging wordt voorzien in zwarte sandwichpanelen. Door deze aanpassingen ontstaat er een visuele samenhang maar blijft er toch een duidelijk onderscheid tussen de twee merken die aanwezig zijn in het pand. Voorgestelde materialisatie is aanvaardbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen vermelden ter hoogte van de sandwichpanelen verstevigingen voor het aanbrengen van reclame en verlichting. Deze reclame is echter niet opgetekend op de plannen.

 

Er wordt opgemerkt dat er geen fietsenstallingen zijn voorzien waar een bezoeker zijn fiets kan zetten. In de vergunde toestand waren er 13 fietsparkeerplaatsen voorzien. In voorwaarde zal opgenomen worden om deze terug te voorzien. Deze mogen gecombineerd worden voor beide concessies.

De plannen bevatten geen informatie over een voorziene KWS- of olieafscheider bij de bijkomende verharding. In voorwaarde zal opgenomen worden deze te voorzien.

Op het nieuwe inplantingsplan wordt voor de zone voor geaccidenteerde voertuigen aan de rechterzijde foutief meegegeven dat deze zal voorzien worden in grasdallen. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om deze zone te voorzien in een ondoordringbare betonlaag.

Omwille van de ligging langs een gewestweg en een autosnelweg is tijdens de procedure advies gevraagd aan het Agentschap voor Wegen en Verkeer. Het advies vermeldt de voorwaarde om de rechtse toegang langs de Boomsesteenweg af te sluiten conform een aantal voorwaarden.

Voorliggende aanvraag handelt echter niet over wijzigingen die betrekking hebben tot deze toegang.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op het wijzigen van de voorgevel en het regulariseren van wijzigingen op het terrein. Deze wijzigingen veroorzaken geen parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de verkoopsoppervlakte niet uit te breiden en de bijkomende parkeerplaatsen voor stockage in functie van de carrosserie werkplaats te voorzien; 
  3. de zone voor geaccidenteerde voertuigen te voorzien in een ondoordringbare betonlaag;
  4. de 3 parkeerplaatsen ter hoogte van de linker perceelgrens in de parkeerzone ter hoogte van de Boomsesteenweg te voorzien bij de 14 parkeerplaatsen. De groenzone ter hoogte van de linker perceelgrens dient behouden te blijven;
  5. een KWS- of olieafscheider te voorzien voor de bijkomende verharding.

Uitsluitingen

6.   het supprimeren van fietsparkeerplaatsen.

7.   de losse parkeerplaats ter hoogte van de ‘voorbereidingszone voor verkoop wagens’.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

8 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 september 2020

Verslag GOA

17 augustus 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de verkoopsoppervlakte niet uit te breiden en de bijkomende parkeerplaatsen voor stockage in functie van de carrosserie werkplaats te voorzien.

3.     de zone voor geaccidenteerde voertuigen te voorzien in een ondoordringbare betonlaag;
4.    de 3 parkeerplaatsen ter hoogte van de linker perceelgrens in de parkeerzone ter hoogte van de Boomsesteenweg te voorzien bij de 14 parkeerplaatsen. De groenzone ter hoogte van de linker perceelgrens dient behouden te blijven;
5.    een KWS- of olieafscheider te voorzien voor de bijkomende verharding.

Uitsluitingen

6.     het supprimeren van fietsparkeerplaatsen.

7.    de losse parkeerplaats ter hoogte van de ‘voorbereidingszone voor verkoop wagens’.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.