Terug
Gepubliceerd op 18/09/2020

2020_CBS_07073 - Omgevingsvergunning - OMV_2020080515. Insteekdok Galgenweel. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/09/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_07073 - Omgevingsvergunning - OMV_2020080515. Insteekdok Galgenweel. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_07073 - Omgevingsvergunning - OMV_2020080515. Insteekdok Galgenweel. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020080515

Gegevens van de aanvrager:

JEPPA SPORT met als adres Vlaamsekunstlaan 66 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Insteekdok Galgenweel te 2050 Antwerpen 11813N0204/00H002

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 204H2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van tijdelijke paviljoen uit hout, voor onthaalaccommodatie en de opslag van sportmateriaal

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/08/2019: vergunning (20191603) voor het regulariseren van 2 opslagcontainers;

-          15/03/2019: vergunning ( 20183838) regularisatie voor het oprichten van een pop-up hotel 'Sleeping Around';

-          15/03/2019: tijdelijke vergunning ( 20183837) voor installeren van een wakeboardkabel en het aanleggen van een tijdelijke parking;

-          12/10/2018: vergunning (20182629) voor de exploitatie van Beachclub Galgenweel;

-          07/09/2018: ( 20181874) regularisatie van de wakeboardkabel en bijhorende onthaalaccommodatie.

Vergunde en huidige toestand

-          functie:

  • vergunde Beachclub;
  • pop-up hotel in de vorm van 7 containers;
  • volgende functies worden voorzien: 4 slaapunits, 1 sauna unit, 1 lounge unit en 1 technische unit.

-          bouwvolume:

  • de 7 containers hebben allen dezelfde afmetingen, namelijk 6,06 meter lang, 2,43 meter breed en 2,74 meter hoog.

-          inrichting:

  • de containers worden zo geplaatst dat er geen bomen gerooid moeten worden en er geen impact is op de natuur.

Gewenste toestand

-          functie:

  • vergunde Beachclub;
  • pop-up hotel in de vorm van containers.
  • een bijkomend tijdelijk paviljoen waarin de drie containers zijn verwerkt, voor de opslag van sportmateriaal dat gebruikt wordt bij sportkampen en teambuildings.

-          bouwvolume:

  • het paviljoen heeft een bouwlaag met plat dak:
  • het paviljoen heeft een breedte van 20,83 meter, een diepte van 21,32 meter en een hoogte van 3,06 meter.

-          gevelafwerking:

  • de gevels van het paviljoen worden afgewerkt in hout.

-          inrichting:

  • het paviljoen wordt zo geplaatst dat er geen bomen gerooid moeten worden en er geen impact is op de natuur.

Inhoud van de aanvraag

-          oprichten van een tijdelijk paviljoen ter hoogte van het insteekdok aan het Galgenweel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

10 juli 2020

27 juli 2020

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

10 juli 2020

27 juli 2020

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

10 juli 2020

27 juli 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

10 juli 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok), zone voor park pb (bestemmingszone park insteekdok), zone voor openbare wegenis ow en zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. 

       

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

      De aanvraag is in overeenstemming met de  bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst voor een duur van vijf jaar een onthaalpaviljoen te voorzien naar het recreatiedomein. De functie is aansluitend bij de bestemmingsvoorschriften van het gebied.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De constructie betreft een paviljoen van 20,83 meter op 32,32 meter bestaande uit een L-vormig overdekte luifel waaronder zich een afsluitbaar volume met onthaalaccommodatie, sanitair en kleedruimtes bevindt en een niet-overdekte speelruimte.

 Voorliggende aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing. Zij verwijzen in hun advies naar het eerdere advies dat gegeven wordt bij een vorige, geweigerde aanvraag en stellen dat de opmerkingen nog steeds van toepassing zijn. Ze bevelen aan om “vanuit de algemene configuratie van de bestaande en vergunde constructies een meer ruimtelijk logische locatie te bepalen. De containers zouden bijvoorbeeld aan de parking kunnen aansluiten of naast de containers van de beachclub geplaats worden. (…)”. Eveneens stellen ze dat dergelijke constructies enkel aanvaardbaar zijn indien ze een tijdelijke vergunning verkrijgen voor het huidige seizoen, tot 31 oktober 2020.

Bovenvermeld advies wordt vanuit ruimtelijke oogpunt niet bijgetreden. De voorliggende aanvraag komt wel degelijk tegemoet aan de opmerking die geformuleerd werden in de voorgaande, geweigerde aanvraag (20191603). Het paviljoen wordt voorzien naast de parking. Hierdoor wordt de parking, komende van de Beachclub, enigszins onttrokken van het zicht, wat de belevingswaarde van de groene ruimte ten goede komt.  

Het voorgestelde ontwerp slaagt er tevens in om de leesbaarheid van de toegang naar het domein te verbeteren. Alle functionaliteit die het paviljoen herbergt zijn ondergebracht in een zuiver bouwvolume dat zich qua schaal en uitwerking inpast in de omgeving. 

Bovendien wordt er, tegemoetkomend aan de opmerking in de geweigerde aanvraag, slechts een vergunning aangevraagd voor 5 jaar.

Visueel-vormelijke elementen

Het paviljoen wordt op de opslagcontainers na volledig uitgevoerd in hout. De bestaande opslagcontainers worden volledig geïntegreerd onder de luifel en aan de buitenzijde afgewerkt met hout, waardoor ze niet meer herkenbaar zijn als containers. De keuze voor hout als afwerkingsmateriaal is inpasbaar in de omgeving. Bijgevolg kan geconcludeerd dat de geveluitwerking verenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. 


Aspecten m.b.t. groen

De groendienst geeft een gunstig advies op voorwaarde dat de bestaande bomen op dit perceel afdoende beschermd worden bij het plaatsen en weghalen van de tijdelijke containers.
Er mogen geen bomen gerooid worden om deze containers geplaatst te krijgen. 
Dit advies wordt overgenomen als voorwaarde van de vergunning.

Milieutechnische aspecten

De milieudienst die in deze aanvraag om advies werd gevraagd merkt op dat er volgens het aanvraagdossier-geen IIOA worden voorzien. Er zijn vanuit milieuoogpunt bijgevolg ook geen bezwaren voor het project.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van deze aanvraag geen bijkomende parkeerbehoefte genereert.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bestaande bomen op het perceel afdoende te beschermen bij het plaatsen en weghalen van de tijdelijke containers;
  2. er mogen geen bomen gerooid worden om de containers geplaatst te krijgen. 

Geldigheidsduur

3. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 juni 2020

Volledig en ontvankelijk

10 juli 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 september 2020

Verslag GOA

20 augustus 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:


Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bestaande bomen op het perceel afdoende te beschermen bij het plaatsen en weghalen van de tijdelijke containers;
  2. er mogen geen bomen gerooid worden om de containers geplaatst te krijgen. 

Geldigheidsduur

3. de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het  verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.