Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2019058880 |
Gegevens van de aanvrager: | stad Antwerpen (Stadsbeheer-Groen en Begraafplaatsen) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Wouter Haecklaan ZN, 2100 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 31 sectie B nr. 0 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een fietspad tussen Antwerpen en Wommelgem en vellen van bomen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Huidige toestand
- gecombineerd voet- en fietspad;
- aan de parkzijde is dwarsparkeren mogelijk;
- verschillende oversteekplaatsen voor voetgangers;
- groenvoorziening.
Gewenste toestand
- gedeeltelijke heraanleg van de Wouter Haecklaan;
- herpositioneren van dwarse parkeerplaatsen;
- nieuw fietspad van 4m breed (recht);
- nieuw voetpad van 1,8m breed (slingerend);
- verschillende oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers;
- plaatsen van straatmeubilair;
- rooien van 6 hoogstammige bomen;
- aanplanting van 32 nieuwe bomen;
- nivellering met heuvels in groenzone.
Inhoud van de aanvraag
- het aanleggen van een fietspad (link tussen Antwerpen en Wommelgem);
- het aanleggen van een wandelpad;
- voorzien van aftakkingen op bestaande straten;
- aanplanten van bomen;
- aanleg van een groenzone.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 1 april 2020 | 9 april 2020 | Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 1 april 2020 | 7 mei 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) | 1 april 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 1 april 2020 | 8 april 2020 | Geen bezwaar |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 1 april 2020 | 7 april 2020 | Ongunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 17 juli 2020 | 14 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 1 april 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 1 april 2020 | 9 april 2020 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers | 1 april 2020 | 27 april 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 1 april 2020 | 1 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 27/10/2017.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het heraanleggen van bestaande weginfrastructuur aan de Wouter Haecklaan. Gelet op de ligging in een voldoende ontwikkeld woongebied is de functie van de weg inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het zuidelijk deel van de rijbaan en het zuidelijk voetpad blijven ongewijzigd. De dwarsparkeerplaatsen in de straat worden iets naar het zuiden opgeschoven waardoor de rijbaan tot 8 m versmald wordt. Het aantal dwarsparkeerplaatsen wijzigt echter niet.
Ten noorden wordt de straat aangelegd met een nieuw fietspad en wandelpad met een lengte van ongeveer 500 m. Aan de Sterckshoflei wordt een oversteekplaats voor fietsers aangelegd.
Bijkomend wordt een doorsteek van het fietspad en wandelpad voorzien ter hoogte van de drie kruispunten in de straat.
Visueel-vormelijke elementen
Het fietspad wordt in roodbruine asfalt aangelegd met een breedte van 4 m en een veiligheidsstrook van 1 m. Naast het fietspad wordt een slingerend wandelpad in cementbeton voorzien met een breedte van 1,8 m.
De gehanteerde materialen zijn karakteristiek en visueel aanvaardbaar voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht en materialisatie inpasbaar in zijn ruimtelijke context.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het betreft een projectgebied met een oppervlakte boven 3.000 m² (10.271 m²) en een ingreep boven de 1.000 m² (ca. 9.123 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door ABO, waarvan door het agentschap Onroerend Erfgoed akte genomen op 27/10/2017. Er is een correct verband tussen aangevraagde ingrepen en deze vermeld in de archeologienota. Het bijhorende programma van maatregelen beveelt geen vervolgonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/5128). Eventuele vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Voor het project is het noodzakelijk enkele bomen te rooien waarbij een gedeelte van de groenzone langs de Wouter Haecklaan ontbost wordt. Daarom werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan het Agentschap Natuur en Bos. Zij verlenen een voorwaardelijk gunstig advies.
De voorwaarden van het advies worden integraal mee opgenomen in de Omgevingsvergunning.
Bijkomend worden 32 bomen nieuw aangeplant. De overige groenzone wordt voorzien uit grasveld en vijf grasheuvels als speelaanleiding langsheen het wandelpad en het fietspad.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven: het bijhorende programma van maatregelen beveelt geen vervolgonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/5128). Eventuele vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);
3. de voorwaarden in het advies van het Agentschap Natuur en Bos strikt na te leven;
4. de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 1 april 2020 |
Start openbaar onderzoek | 5 mei 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 3 juni 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 16 juli 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 september 2020 |
Verslag GOA | 25 augustus 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Er is een heroverweging van het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos gevraagd.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
5 mei 2020 | 3 juni 2020 | 12 | 0 | 4 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
1. Vellen van bomen:
De meeste bezwaarschriften handelen over het vellen van de bomen in functie van de aanleg van het nieuw fietspad. Het vellen van de bomen in de straat zal resulteren tot een aantal gevolgen zoals meer fijn stof en geluidsoverlast in de straat en woningen afkomstig van de autosnelweg, het uitzicht verslechterd, leefbaarheid in de straat verminderd, meer wateroverlast.
Beoordeling:
Voor de optimale inplanting van het fietspad worden 6 hoogstammige bomen gerooid. Het bestaande groen wordt verder maximaal behouden. In het projectgebied worden eveneens 32 bomen nieuw aangeplant waardoor meer groen voorzien wordt in de straat en een positieve impact heeft op de leefbaarheid, uitzicht en overlast in de straat. Bijkomend werd tijdens de procedure door het Agentschap Natuur en Bos een voorwaardelijk gunstig advies verleend. Het bezwaar is ongegrond;
2. Waardevermindering eigendom:
De realisatie van het project zal de waarde van mijn woning/appartement verminderen.
Beoordeling:
Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard.
Het bezwaar is ongegrond;
3. Mobiliteit:
Het project zal het drukker maken in de straat. De Wouter Haecklaan is sowieso al een sluipweg voor de Herentalsebaan en wild parkeren van mobilehomes en parkbezoekers, laat staan alle mensen die de parking gebruiken als afspreekpunt voor car pendelen en tegelijkertijd hun behoeften doen in de bosjes.
Beoordeling:
Voorliggende aanvraag handelt vooral over de herinrichting van de infrastructuur voor de zwakke weggebruiker en het aanleggen van een nieuw fietspad in het noordelijk deel van de straat. De weg voor gemotoriseerd verkeer en het aantal parkeerplaatsen in de straat blijft ongewijzigd.
Het bezwaar is ongegrond;
4. Veiligheid:
Het project zal zorgen voor een gevaarlijke verkeerssituatie voor de gezinnen met kinderen die dagelijks het park inwandelen.
Beoordeling:
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de lokale verkeerspolitie. Deze dienst heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar op voorliggend project.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. volgende voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven: het bijhorende programma van maatregelen beveelt geen vervolgonderzoek (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/5128). Eventuele vondsten dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4);
3. de voorwaarden in het advies van het Agentschap Natuur en Bos strikt na te leven;
4. de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.