Terug
Gepubliceerd op 16/03/2020

2020_CBS_02370 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Ontmoetingscentrum Luchtbal, Columbiastraat 110-112, 2030 Antwerpen - Renovatie en herinrichting bibliotheek. Wijziging opdracht. Vereiste opties. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Fons Duchateau, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02370 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Ontmoetingscentrum Luchtbal, Columbiastraat 110-112, 2030 Antwerpen - Renovatie en herinrichting bibliotheek. Wijziging opdracht. Vereiste opties. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2020_CBS_02370 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving. Ontmoetingscentrum Luchtbal, Columbiastraat 110-112, 2030 Antwerpen - Renovatie en herinrichting bibliotheek. Wijziging opdracht. Vereiste opties. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Conform het bestek heeft de firma De Tender bvba bij het indienen van de offerte zowel prijzen gegeven voor de vaste posten als voor de vereiste opties (volgens meetstaat voorwaardelijke posten). 

Met bestelbon 4005348481 werd voor de vaste posten een bedrag van 771.650,44 euro, inclusief btw en aangepaste herzieningen vastgelegd.

Bij de gunning van de opdracht beschikte de klant over onvoldoende budget om de posten met betrekking tot de vereiste opties vast te leggen. Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de actuele staat van het gebouw niet meer in overeenstemming is met de toestand welke werd vastgesteld bij opmaak van het dossier zo’n twee jaar geleden.  Bijgevolg zijn er onvoorziene aanvullende werken noodzakelijk voor de stabiliteit en de veiligheid van het gebouw.

Onderstaand een overzicht van de vereiste opties en de noodzakelijke aanvullende werken.

Vereiste opties:

Posten Omschrijving Bedrag exclusief btw Termijnverlenging
13.03.103 Binnenmeubilair type 5/zone C - kleine kinderen tot 6 jaar - zittribune met kasten 13.784,68 euro 0 werkdagen
13.03.104 Binnenmeubilair type 6/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D1  2.025,50 euro  0 werkdagen
13.03.105 Binnenmeubilair type 7/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D2  5.896,90 euro  0 werkdagen
13.03.106 Binnenmeubilair type 8/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D3  3.585,61 euro  0 werkdagen
13.03.107 Binnenmeubilair type 9/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D4  1.978,76 euro  0 werkdagen
13.03.108 Binnenmeubilair type 10/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D5  3.196,29 euro  0 werkdagen
13.03.112 Binnenmeubilair type 12/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D9 2.425,63 euro 0 werkdagen
13.03.114 Binnenmeubilair type 13/zone D - jongeren +14 jaar - Meubel E1 6.286,42 euro 0 werkdagen
13.03.115 Binnenmeubilair type 14/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E2 6.372,98 euro 0 werkdagen
13.03.116 Binnenmeubilair type 15/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E3 6.759,61 euro 0 werkdagen
13.03.117 Binnenmeubilair type 16/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E4 7.097,92 euro 0 werkdagen
13.03.121 Binnenmeubilair type 19/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E8  13.000,23 euro 0 werkdagen
13.03.123 Binnenmeubilair type 20/zone F - Volwassenen - F2 1.522,00 euro 0 werkdagen
13.03.124  Binnenmeubilair type 21/zone F - Volwassenen - F3 1.522,00 euro 0 werkdagen
13.03.125 Binnenmeubilair type 22/zone F - Volwassenen - F4 1.005,89 euro 0 werkdagen
13.03.127  Binnenmeubilair type 23/zone F - Volwassenen - F6 3.131,64 euro 0 werkdagen
13.03.134 Binnenmeubilair type 25/zone F - Volwassenen - F13 510,15 euro 0 werkdagen
13.03.136  Binnenmeubilair type 26/zone F - Volwassenen - F15 1.978,76 euro 0 werkdagen
13.03.137 Binnenmeubilair type 27/zone F - Volwassenen - F16 4.766,21 euro 0 werkdagen
13.03.138 Binnenmeubilair type 28/zone F - Volwassenen - F17 3.131,64 euro 0 werkdagen
13.03.140 Binnenmeubilair type 29/zone G - studie-en leeszone- G1 5.951.00 euro 0 werkdagen
13.03.142 Binnenmeubilair type 30/zone H - koffiehoek - H1 Mobiele leestafel 4.084,55 euro 0 werkdagen
13.03.143 Binnenmeubilair type 31/zone H - koffiehoek - H2 keukenunit met koffiemachine 3.269,80 euro 0 werkdagen
13.03.144 Binnenmeubilair type 32/zone H - koffiehoek - H3 Tabletlouge 1.103,64 euro 0 werkdagen
13.03.145 Binnenmeubilair type 33/zone I - computermeubel - Meubel 3.355,50 euro 0 werkdagen
13.03.146 Binnenmeubilair type 34/Leestafel T1 1.799,37 euro 0 werkdagen
13.03.147 Binnenmeubilair type 35/Leestafel T2 1.866,77 euro 0 werkdagen
Totaal   111.409, 45 euro 0 werkdagen
21% btw   23.395,98 euro  
Totaal    134.805,43 euro 0 werkdagen 

De uitvoering van de vereiste opties resulteert in een meerkost van 111.409,45 euro + 23.395,98 euro (21% btw) = 134.805,43 euro.

Er wordt geen termijnverlenging aangevraagd, noch toegekend voor de uitvoering van de vereiste opties.

Aanvullende werken (conform artikel 38/1 AUR)

Verrekening/post Motivatie In meer exlusief btw Termijnverlenging
01 Cementering – onvoorziene omstandigheid tijdens afbraakwerken. Na de afbraak van de betegeling blijkt dat er cementering op de wand moet worden voorzien. 3.039,12 euro 0 werkdagen
02 Vernieuwen vloer en chape – onvoorziene omstandigheid. Tijdens afbraakwerken blijkt de bestaande tegelvloer en chape in slechte staat, korrelig en onhoudbaar is. Het is onmogelijk om op de bestaande vloer en chape verder te bouwen.   2.788,20 euro 0 werkdagen
03

Stabiliteitswerken – onvoorziene omstandigheid. Tijdens de afbraakwerken bleek dat de bestaande structuur anders is opgebouwd dan in de studie stabiliteit was aangenomen. De realiteit is anders.  Er moet een nieuwe structuur worden geplaatst. De aanpassingen zijn vereist voor de algemene veiligheid.  

 5.310,49 euro 0 werkdagen
04 Elektriciteitswerken – onvoorziene omstandigheid. Tijdens de afbraakwerken blijkt de bestaande structuur anders opgebouwd dan in de studie technieken was opgenomen.   1.835,77 euro 0 werkdagen
05  Extra binnendeuren vervangen –  vraag van de klant. Tijdens de werken blijken dat enkele bestaande deuren in slechte staat en niet meer inzetbaar zijn. 10.488,90 euro 0 werkdagen
06 Vernieuwen plafond en verlichting bibliotheek en vergaderzalen – vraag van de klant. Het bestaand plafond is in slechte staat. Er zijn sporen van waterinfiltratie, het plafond is beschadigd, stuk, verkleurd en vervallen. 53.796,34 euro 0 werkdagen
07 Aanpassen sanitair +01. Tijdens de werken blijkt de staat van het bestaand sanitair op de eerste verdieping erbarmelijk. Wanden, toestellen en leidingen zijn oud, versleten en gedeeltelijk stuk. Op vraag van de klant wordt het vernieuwen van het sanitair mee opgenomen.   25.691,23 euro 0 werkdagen
Totaal   102.950,05 euro 0 werkdagen
21% btw   21.619,51 euro  
Totaal inclusief btw   124.569,56 euro  

Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 102.950,05 euro + 21.619,51 euro (21% btw) = 124.569,56 euro. 

Er wordt geen termijnverlenging aangevraagd, noch toegekend voor hoger vermelde aanvullende werken.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Volgens III.2. van de administratieve bepalingen voorziet het bestek in vereiste opties conform artikel 56 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

Aanleiding en context

Op 8 februari 2019 (jaarnummer 1146) keurde het college goed om een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (GAC/2017/00128) uit te schrijven voor de opdracht "Renovatie en herinrichting bibliotheek" van het ontmoetingscentrum  Luchtbal, Columbiastraat 110-112, 2030 Antwerpen.

Het bestek bestaat uit een vast deel en vereiste opties.

Op 5 juli 2019 (jaarnummer 05644) heeft het college de gunning van de vaste posten (deel) goedgekeurd aan De Tender bvba, Nieuwe Baan 68, 9111 Sint-Niklaas, met ondernemingsnummer 0425.355.787 voor een bedrag van 770.130,36 euro inclusief btw.

Algemene financiƫle opmerkingen

De gewijzigde uitgaven voor de opdracht bedragen:

  1. aanvullende werken: 102.950,05 euro + 21.619,51 euro, ( 21% btw) = 124.569,56 euro zal verrekend worden op investeringsbudget 2000 met bestelbon 4005385639. Er is voldoende krediet beschikbaar;
  2. vereiste opties: 111.409,45 euro + 23.395,98 euro (21% btw) = 134.805,43 euro zal verrekend worden op investeringsbudget 2000 met bestelbon 4005389144. Er is voldoende krediet beschikbaar.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS04 - Jeugd
2BRS0402 - Divers vrijetijdsaanbod
2BRS040201 - Positieve beeldvorming van jongeren

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat, volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling, prijs werd gevraagd voor de aanvullende opdracht aan De Tender bvba, Nieuwe Baan 68, 9111 Sint-Niklaas, met ondernemingsnummer 0425.355.787.

Artikel 2

Het college keurt de aanvullende opdracht goed voor een bedrag van 102.950,05 euro +21.619,51 euro  (21% btw) = 124.569,56 euro.

Artikel 3

Het college keurt de vereiste opties goed voor een bedrag van 111.409,45 euro + 23.395,98 euro (21% btw) = 134.805,43 euro.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

P05855- renovatie en herinrichting van Bibliotheek Luchtbal,
Columbiastraat 110-112, 2030 Antwerpen
aanvullende werken, vereiste opties

De Tender bvba
Nieuwe Baan 68
9111 Sint-Niklaas

Ondernemingsnummer: 0425.355.787
Rekeningnummer: BE86 4086 0487 1150

 124.569,56 euro, inclusief btw budgetplaats:  5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2BRS010102P05855
subsidie: sub_nr
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070709
budgetperiode: 2000
4005385639
 134.805,43 euro, inclusief btw budgetplaats:  5322000000 
budgetpositie: 240
functiegebied: 2BRS010102P05855
subsidie: sub_nr
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070709
budgetperiode: 2000

4005389144