Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Conform het bestek heeft de firma De Tender bvba bij het indienen van de offerte zowel prijzen gegeven voor de vaste posten als voor de vereiste opties (volgens meetstaat voorwaardelijke posten).
Met bestelbon 4005348481 werd voor de vaste posten een bedrag van 771.650,44 euro, inclusief btw en aangepaste herzieningen vastgelegd.
Bij de gunning van de opdracht beschikte de klant over onvoldoende budget om de posten met betrekking tot de vereiste opties vast te leggen. Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de actuele staat van het gebouw niet meer in overeenstemming is met de toestand welke werd vastgesteld bij opmaak van het dossier zo’n twee jaar geleden. Bijgevolg zijn er onvoorziene aanvullende werken noodzakelijk voor de stabiliteit en de veiligheid van het gebouw.
Onderstaand een overzicht van de vereiste opties en de noodzakelijke aanvullende werken.
Vereiste opties:
Posten | Omschrijving | Bedrag exclusief btw | Termijnverlenging |
13.03.103 | Binnenmeubilair type 5/zone C - kleine kinderen tot 6 jaar - zittribune met kasten | 13.784,68 euro | 0 werkdagen |
13.03.104 | Binnenmeubilair type 6/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D1 | 2.025,50 euro | 0 werkdagen |
13.03.105 | Binnenmeubilair type 7/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D2 | 5.896,90 euro | 0 werkdagen |
13.03.106 | Binnenmeubilair type 8/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D3 | 3.585,61 euro | 0 werkdagen |
13.03.107 | Binnenmeubilair type 9/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D4 | 1.978,76 euro | 0 werkdagen |
13.03.108 | Binnenmeubilair type 10/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D5 | 3.196,29 euro | 0 werkdagen |
13.03.112 | Binnenmeubilair type 12/zone D - jonge lezers tot 14 jaar - Meubel D9 | 2.425,63 euro | 0 werkdagen |
13.03.114 | Binnenmeubilair type 13/zone D - jongeren +14 jaar - Meubel E1 | 6.286,42 euro | 0 werkdagen |
13.03.115 | Binnenmeubilair type 14/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E2 | 6.372,98 euro | 0 werkdagen |
13.03.116 | Binnenmeubilair type 15/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E3 | 6.759,61 euro | 0 werkdagen |
13.03.117 | Binnenmeubilair type 16/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E4 | 7.097,92 euro | 0 werkdagen |
13.03.121 | Binnenmeubilair type 19/zone E - jongeren +14 jaar - Meubel E8 | 13.000,23 euro | 0 werkdagen |
13.03.123 | Binnenmeubilair type 20/zone F - Volwassenen - F2 | 1.522,00 euro | 0 werkdagen |
13.03.124 | Binnenmeubilair type 21/zone F - Volwassenen - F3 | 1.522,00 euro | 0 werkdagen |
13.03.125 | Binnenmeubilair type 22/zone F - Volwassenen - F4 | 1.005,89 euro | 0 werkdagen |
13.03.127 | Binnenmeubilair type 23/zone F - Volwassenen - F6 | 3.131,64 euro | 0 werkdagen |
13.03.134 | Binnenmeubilair type 25/zone F - Volwassenen - F13 | 510,15 euro | 0 werkdagen |
13.03.136 | Binnenmeubilair type 26/zone F - Volwassenen - F15 | 1.978,76 euro | 0 werkdagen |
13.03.137 | Binnenmeubilair type 27/zone F - Volwassenen - F16 | 4.766,21 euro | 0 werkdagen |
13.03.138 | Binnenmeubilair type 28/zone F - Volwassenen - F17 | 3.131,64 euro | 0 werkdagen |
13.03.140 | Binnenmeubilair type 29/zone G - studie-en leeszone- G1 | 5.951.00 euro | 0 werkdagen |
13.03.142 | Binnenmeubilair type 30/zone H - koffiehoek - H1 Mobiele leestafel | 4.084,55 euro | 0 werkdagen |
13.03.143 | Binnenmeubilair type 31/zone H - koffiehoek - H2 keukenunit met koffiemachine | 3.269,80 euro | 0 werkdagen |
13.03.144 | Binnenmeubilair type 32/zone H - koffiehoek - H3 Tabletlouge | 1.103,64 euro | 0 werkdagen |
13.03.145 | Binnenmeubilair type 33/zone I - computermeubel - Meubel | 3.355,50 euro | 0 werkdagen |
13.03.146 | Binnenmeubilair type 34/Leestafel T1 | 1.799,37 euro | 0 werkdagen |
13.03.147 | Binnenmeubilair type 35/Leestafel T2 | 1.866,77 euro | 0 werkdagen |
Totaal | 111.409, 45 euro | 0 werkdagen | |
21% btw | 23.395,98 euro | ||
Totaal | 134.805,43 euro | 0 werkdagen |
De uitvoering van de vereiste opties resulteert in een meerkost van 111.409,45 euro + 23.395,98 euro (21% btw) = 134.805,43 euro.
Er wordt geen termijnverlenging aangevraagd, noch toegekend voor de uitvoering van de vereiste opties.
Aanvullende werken (conform artikel 38/1 AUR)
Verrekening/post | Motivatie | In meer exlusief btw | Termijnverlenging |
01 | Cementering – onvoorziene omstandigheid tijdens afbraakwerken. Na de afbraak van de betegeling blijkt dat er cementering op de wand moet worden voorzien. | 3.039,12 euro | 0 werkdagen |
02 | Vernieuwen vloer en chape – onvoorziene omstandigheid. Tijdens afbraakwerken blijkt de bestaande tegelvloer en chape in slechte staat, korrelig en onhoudbaar is. Het is onmogelijk om op de bestaande vloer en chape verder te bouwen. | 2.788,20 euro | 0 werkdagen |
03 |
Stabiliteitswerken – onvoorziene omstandigheid. Tijdens de afbraakwerken bleek dat de bestaande structuur anders is opgebouwd dan in de studie stabiliteit was aangenomen. De realiteit is anders. Er moet een nieuwe structuur worden geplaatst. De aanpassingen zijn vereist voor de algemene veiligheid. |
5.310,49 euro | 0 werkdagen |
04 | Elektriciteitswerken – onvoorziene omstandigheid. Tijdens de afbraakwerken blijkt de bestaande structuur anders opgebouwd dan in de studie technieken was opgenomen. | 1.835,77 euro | 0 werkdagen |
05 | Extra binnendeuren vervangen – vraag van de klant. Tijdens de werken blijken dat enkele bestaande deuren in slechte staat en niet meer inzetbaar zijn. | 10.488,90 euro | 0 werkdagen |
06 | Vernieuwen plafond en verlichting bibliotheek en vergaderzalen – vraag van de klant. Het bestaand plafond is in slechte staat. Er zijn sporen van waterinfiltratie, het plafond is beschadigd, stuk, verkleurd en vervallen. | 53.796,34 euro | 0 werkdagen |
07 | Aanpassen sanitair +01. Tijdens de werken blijkt de staat van het bestaand sanitair op de eerste verdieping erbarmelijk. Wanden, toestellen en leidingen zijn oud, versleten en gedeeltelijk stuk. Op vraag van de klant wordt het vernieuwen van het sanitair mee opgenomen. | 25.691,23 euro | 0 werkdagen |
Totaal | 102.950,05 euro | 0 werkdagen | |
21% btw | 21.619,51 euro | ||
Totaal inclusief btw | 124.569,56 euro |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 102.950,05 euro + 21.619,51 euro (21% btw) = 124.569,56 euro.
Er wordt geen termijnverlenging aangevraagd, noch toegekend voor hoger vermelde aanvullende werken.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Volgens III.2. van de administratieve bepalingen voorziet het bestek in vereiste opties conform artikel 56 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Op 8 februari 2019 (jaarnummer 1146) keurde het college goed om een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (GAC/2017/00128) uit te schrijven voor de opdracht "Renovatie en herinrichting bibliotheek" van het ontmoetingscentrum Luchtbal, Columbiastraat 110-112, 2030 Antwerpen.
Het bestek bestaat uit een vast deel en vereiste opties.
Op 5 juli 2019 (jaarnummer 05644) heeft het college de gunning van de vaste posten (deel) goedgekeurd aan De Tender bvba, Nieuwe Baan 68, 9111 Sint-Niklaas, met ondernemingsnummer 0425.355.787 voor een bedrag van 770.130,36 euro inclusief btw.
De gewijzigde uitgaven voor de opdracht bedragen:
Het college keurt goed dat, volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling, prijs werd gevraagd voor de aanvullende opdracht aan De Tender bvba, Nieuwe Baan 68, 9111 Sint-Niklaas, met ondernemingsnummer 0425.355.787.
Het college keurt de aanvullende opdracht goed voor een bedrag van 102.950,05 euro +21.619,51 euro (21% btw) = 124.569,56 euro.
Het college keurt de vereiste opties goed voor een bedrag van 111.409,45 euro + 23.395,98 euro (21% btw) = 134.805,43 euro.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P05855- renovatie en herinrichting van Bibliotheek Luchtbal, De Tender bvba Ondernemingsnummer: 0425.355.787 |
124.569,56 euro, inclusief btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 2BRS010102P05855 subsidie: sub_nr fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA070709 budgetperiode: 2000 |
4005385639 |
134.805,43 euro, inclusief btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 240 functiegebied: 2BRS010102P05855 subsidie: sub_nr fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA070709 budgetperiode: 2000 |
4005389144 |