Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
De aanbestedende overheid kan de informatie over post 38 van beide percelen niet op korte termijn aanvullen en wenst daarom de post uit de opdracht te verwijderen. Aangezien één van de geselecteerde kandidaten heeft opgegeven dat hij om reden van post 38 geen offerte heeft ingediend, is het aangewezen om alle geselecteerde partijen opnieuw aan te schrijven om offerte uit te brengen voor de opdracht aan de hand van een gewijzigd bestek waaruit post 38 is verwijderd. De hoeveelheden van posten 1,4,6,7,14 en 21 zijn aangepast in de inventaris.
Om reden van urgentie (veiligheid) is het wenselijk om op korte termijn een nieuwe overeenkomst te sluiten voor het aankopen, leveren, keuren en onderhouden van brandblusmiddelen. Daarom wordt voorgesteld om de beslissing goedkeuring bestek GAC_2018_00680 van 6 december 2019 in te trekken en alle geselecteerde kandidaten opnieuw uit te nodigen om offerte in te dienen aan de hand van een gewijzigd bestek GAC_2018_00680.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.
In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §4, kan de aanbestedende overheid, wanneer het in een urgente situatie, welke door de aanbestedende overheid naar behoren is onderbouwd, niet haalbaar blijkt de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijnen van ten minste 30 dagen in acht te nemen:
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.
Op 6 december 2019 keurde het college bestek GAC_2018_00680 goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor aankoop, levering, keuring en onderhoud van snelblustoestellen, haspels, hydranten en toebehoren, perceel 1: voor Stad Antwerpen, AG Vespa en OCMW Antwerpen, en perceel 2: voor AG SO en Beschut wonen. De geselecteerde kandidaten werden daarop aangeschreven om een offerte uit te brengen.
Op 27 januari 2020 dienden 3 van de 7 geselecteerde kandidaten een offerte in.
Uit prijsonderzoek bleek dat voor post 38 (“Keuren en onderhouden automatische sprinklerinstallatie en blusinstallaties CO2”) voor beide percelen zeer uiteenlopende prijzen werden ingediend. De oorzaak hiervan blijkt te liggen in een gebrek aan informatie over die post. Uit nazicht bleek ook dat in de raming van hoeveelheden af te nemen ABF-toestellen een misrekening werd gemaakt.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Het college trekt artikel 2 van de beslissing van 6 december 2019 (jaarnummer 2019_CBS_10098), inhoudende de goedkeuring van het bestek GAC_2018_00680 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor aankoop, levering, keuring en onderhoud van snelblustoestellen, haspels, hydranten en toebehoren, in.
Het college keurt gewijzigd bestek GAC_2018_00680 goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor aankoop, levering, keuring en onderhoud van snelblustoestellen, haspels, hydranten en toebehoren.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst voor aankoop, levering, keuring en onderhoud van snelblustoestellen, haspels, hydranten en toebehoren |
|
budgetplaats:meerdere |
met orderbons |