Terug
Gepubliceerd op 16/03/2020

2020_CBS_02334 - Omgevingsvergunning - OMV_2019120352. Slachthuislaan 74. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Fons Duchateau, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02334 - Omgevingsvergunning - OMV_2019120352. Slachthuislaan 74. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_02334 - Omgevingsvergunning - OMV_2019120352. Slachthuislaan 74. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019120352

Gegevens van de aanvrager:

NV CITY MOTORS GROEP met als adres Mechelsesteenweg 271 bus 2.1 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV Albert Heijn België met als contactadres Karel Oomsstraat 47K bus 2 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Slachthuislaan 74   te 2060 Antwerpen en Slachthuislaan 74 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nrs. 384L8 en 384M8

Inrichtingsnummer:

20191025-0018 (Albert Heijn Antwerpen (Slachthuislaan))

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. Kleinhandelsactiviteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

exploiteren van een supermarkt en wijzigen van functie van dagrecreatie naar detailhandel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/08/1999: vergunning (86#8719692) voor het inrichten van een fitness/ontspanningscenter.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          pand volledig ingericht als dagrecreatie bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak;

-          parking en appartement/studio met dakterras op de dak verdieping;

-          gevels in grijze geprofileerde staalplaat.

Huidige toestand

-          pand deels ingericht als dagrecreatie bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak;

-          parking en appartement/studio met dakterras op de dak verdieping;

-          gevels in grijze geprofileerde staalplaat.

Gewenste toestand

-          pand deels ingericht als dagrecreatie en deels detailhandel bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak;

-          parking en kantoren met dakterras op de dakverdieping;

-          gevels in oranjebruin metselwerk en strekmetaal.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen gelijkvloerse functie van dagrecreatie naar detailhandel;

-          inrichten van een parkeergarage op de eerste verdieping;

-          omvormen van het appartement naar kantoor- en personeelsruimtes;

-          aanpassen van de verticale circulatie en helling tot de parking op de eerste verdieping;

-          wijzigen van de voorgevel in functie van de nieuwe interne indeling;

-          plaatsen van zaakgebonden reclame ter hoogte van de kroonlijst in de vorm van losse letters.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

78,00 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

250,00 liter

45.4.d)

verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkooppunt

45.8.1°b)

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

55,20 kW

 

Omschrijving kleinhandelsactiviteiten

 

Deze omgevingsvergunningsaanvraag voor kleinhandelsactiviteiten heeft betrekking op de oprichting van een supermarkt in een bestaand maar deels leegstaand pand. In hetzelfde pand is reeds jarenlang een fitnessruimte die wordt uitgebaat door Basic Fit. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 1.073m². Met de gevraagde wijzigingen zal het volledige pand terug ingevuld worden.

 

Met voorliggend dossier wordt een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten gevraagd voor de oprichting van een supermarkt in een bestaand maar deels leegstaand pand aan de Slachthuislaan 74, 2060 Antwerpen. De supermarkt zal worden uitgebaat door Albert Heijn. In het pand wordt  reeds verschillende jaren een fitnessruimte uitgebaat door Basic Fit. Albert Heijn zal de overige ruimte in het pand innemen die tot heden leegstaand was. De eigenaar zal naast de supermarkt op de gelijkvloerse verdieping ook de eerste verdieping herinrichten als parkeerruimte voor de klanten van de supermarkt. Deze parking zal toegankelijk worden gemaakt via een helling waarop het verkeer in beide richtingen (stijgend en dalend) kan rijden. De huidige conciërgewoning wordt omgevormd tot sociale ruimtes (kantoren, vergaderruimte,…) voor het personeel van de supermarkt.

De totale gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 1.073 m.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 december 2019

20 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

Departement Omgeving - seveso

9 december 2019

10 januari 2020

Gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

9 december 2019

17 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

9 december 2019

20 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

9 december 2019

23 december 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

9 december 2019

19 december 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 december 2019

20 december 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

9 december 2019

 6 januari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 18: de toegang tot de winkel moet drempelloos worden voorzien;
  • Artikel 22: de deuren van de kantoorruimtes moeten een ruwbouwbreedte van min. 1,05 meter hebben zodat na afwerking een netto vrije doorgangbreedte van min. 0,90 meter gegarandeerd wordt;
  • Artikel 27: de voorbehouden parkeerplaatsen moeten voorzien zijn van een duidelijke signalisatie;
  • Artikel 28: vaste inrichtingselementen in functie van het onthaal voorzien van een verlaagd gedeelte en een vrije en vlakke draairuimte;
  • Artikel 29/2: het aangepaste toilet moet voorzien worden volgens de inrichtingsprincipes van dit artikel.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: het is onduidelijk of de toegang tot de parking ‘s nachts afgesloten kan worden. Daarnaast mogen de deuren die opendraaien over het openbaar domein enkel gebruikt worden als nooduitgang;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: er is geen afgescheiden ruimte van minimaal 4 m² als afvalberging voorzien;
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: de eerste 5 meter van de in- en uitritten van en naar een garage, vanaf de openbare weg, mag maximaal een helling hebben van 4%;
  • Artikel 31 Laden en lossen: het inrichten van een laad- en loszone wordt niet op eigen terrein voorzien maar kan mits goedkeuring van de wegbeheerder voorzien worden op het openbaar domein.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in het inrichten van een supermarkt in een pand langsheen de Slachthuislaan, gelegen naast de slachthuissite. Het gaat om een gedeeld pand met een fitnessketen. Op het dak wordt het parkeren georganiseerd maar het laden en lossen zal op een parkeerstrook voorzien worden parallel aan de voorgevel. Daarnaast wordt het appartement (conciërgewoning) op de eerste verdieping omgevormd naar kantoor- en personeelsruimtes die via een nieuwe interne circulatie verbonden zijn met de supermarkt. Het pand is niet gelegen binnen een afgebakend winkelgebied. De nieuwe functie is inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 83 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar een supermarkt. De norm voor grote supermarkten (art. 30 van de bouwcode) bedraagt 4,7 parkeerplaatsen per 100m² bruto vloeroppervlakte:

-          1770m² x 4,7/100m² = 83,19.

 

De plannen voorzien in 88 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
 

Er zijn 88 parkeerplaatsen voorzien op het dak.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 88.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Ontsluiting en bereikbaarheid

De parking wordt ontsloten via de Slachthuislaan. De voorziene helling van de in- en uitrit naar de parking is 17% en in strijd met artikel 30 van de bouwcode dat stelt dat de eerste vijf meter van in- en uitritten vanaf de openbare weg slechts een helling van maximaal 4% mag hebben.

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt?volgende aanvullende opmerking: De in- en uitrit van de parking bevindt zich dicht bij het smalle trottoir en het fietspad waardoor de bestuurders van de auto’s minder zicht hebben de voorbijgaande voetgangers en fietsers.? Bij het in- en uitrijden van de inpandige parking wordt het zicht ontnomen door geparkeerde wagens en de blinde muur van het pand.?Het is aan te bevelen om extra inspanningen te leveren teneinde de fietsers en de voetgangers beter in beeld te brengen bij deze manoeuvres.

In de voorwaarden van de vergunning dient daarom te worden opgenomen dat de eerste 5 meter van de in- en uitrit vanaf de openbare weg een maximale helling van 4% mag hebben en dat er signalisatie – om aandacht te vragen voor voorbijgaande voetgangers en fietsers – en spiegels moeten voorzien worden op eigen terrein.

 

Laden en lossen

De laad- en loszone is voorafgaand aan deze aanvraag door de aanvrager besproken met de dienst mobiliteit. Laden en lossen gebeurt bij voorkeur op eigen terrein. Het is echter niet mogelijk om het laden en lossen op eigen terrein te voorzien waarbij ook op eigen terrein kan gedraaid worden zodat steeds- vooruit in- en uitgereden kan worden. Om die reden zal het laden en lossen in de parkeerstrook voor het pand georganiseerd worden. Albert Heijn werkt met een systeem waardoor de vrachtwagen geparkeerd staat aan de straat en de goederen naar binnen gebracht worden met transpaletten. Tijdens het laden en lossen zelf moet voldoende aandacht besteed worden aan de voetgangers en fietsers. Voetpaden en fietspaden mogen hierbij niet geblokkeerd worden.

 

Om het laden en lossen in de parkeerstrook te kunnen organiseren zullen aanpassingen aan een parkeervak en groenstrook moeten gebeuren. Zo dient de groenzone verlegd te worden ten behoeve van de circulatieruimte van de vrachtwagen. Wanneer deze aanpassingen uitgevoerd zijn, moet de laad- en loszone uitgebreid worden via de aanpassing van het reglement van de straat. Een laad- en loszone kan aangevraagd worden via de website van de stad Antwerpen. Deze procedure duurt circa 6 maanden vooraleer de signalisatie aangepast kan worden op het terrein. Deze aanvraag moet dus tijdig ingediend worden.

 

Deze opmerkingen worden verwerkt als voorwaarden van de vergunning.

 

Fietsvoorzieningen

Voor bezoekers en personeel moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden, conform artikel 29 van de bouwcode:

-          personeel: 11 fietsenstallingen (= 1.770m² x 0,6/100m²)

-          bezoekers: 24 fietsenstallingen (= 1.196m² (publiek toegankelijke delen) x 2/100m²)

 

De fietsenstalling voor personeel wordt ingericht op het dak in een afgesloten en overdekte ruimte. Ook voor de bezoekers moeten 24 fietsenstallingen voorzien worden.  Ook deze worden ingericht op het dak. De fietsenstallingen zijn bereikbaar via 2 grote liften en afgescheiden van de autoparking zodat er geen risico is op beschadiging.

De fietsvoorziening kan dan ook gunstig worden beoordeeld.

Wel wordt opgemerkt dat op het gelijkvloers een duidelijke signalisatie dient voorzien te worden, die aangeeft dat de fietsenparking op het dak gelegen is. Op de parking dient signalisatie te worden voorzien om te voorkomen dat er geen auto’s in de doorgang van de fietsenstalling parkeren. Op het gelijkvloers wordt best aangegeven dat er een fietsenparking op het dak beschikbaar is. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij het afleveren van de vergunning.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het leegstaande gedeelte van het bestaande pand krijgt met deze aanvraag een nieuwe invulling. Het gabarit van het gebouw blijft behouden, met uitzondering van de kroonlijsthoogte die wordt rechtgetrokken en lichtjes verhoogd waar technisch nodig, aan de achtergevel. Dit is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Het bestaande pand waarin de supermarkt in het rechtergedeelte van het gelijkvloers wordt voorzien, wordt gedeeld met een fitnessruimte aan de linkerzijde van het gelijkvloers. Aan de oostzijde van de eerste verdieping worden ruimtes voor het personeel ingericht. Het westelijke deel van de eerste verdieping bestaat uit een bezoekersparking voor personenwagens en fietsen, horende bij de supermarkt. Om deze parking te kunnen bereiken wordt een hellende in- en uitrit voorzien vanaf het gelijkvloers. Het is hierbij onduidelijk of de toegang tot de parking ‘s nachts afgesloten kan worden. Conform artikel 14 moet deze gevelinsprong, die grenst aan de openbare ruimte, ’s nachts kunnen afgesloten worden. Bovendien mogen de deuren die opendraaien over het openbaar domein enkel gebruikt worden als nooduitgang.

 

Visueel-vormelijke elementen

Over een afstand van circa 33m worden op het gelijkvloers glazen etalageramen voorzien langs de straat (zijde Slachthuislaan). Uit de plannen die bij de aanvraag werden gevoegd, blijkt dat hierachter rekken geplaatst zullen worden. Hierdoor komt de overeenstemming met artikel 12 (levendige plint) van de bouwcode in het gedrang. Ook aan de achterzijde worden vóór glazen gevelopeningen rekken geplaatst. Om een bepaalde inkijk in de winkel te garanderen en het contact tussen de winkel en de straat te stimuleren langs zowel de voor- als achtergevel, zou het beter zijn om vóór de glazen etalageramen rekken te plaatsen met slechts een maximale hoogte van 1,40 meter.

 

In de voorgevel aan de Slachthuislaan worden op het gelijkvloers een glazen schuifdeur voor bezoekers, een toegangspoort voor leveringen naar het magazijn, een toegangsdeur tot de personeelsruimten die zich op de eerste verdieping bevinden en een in- en uitrit naar de bezoekersparking op de dakverdieping voorzien. Het schrijnwerk van de toegangsdeur naar personeelsruimten en van de sectionaalpoort voor leveringen bestaat uit antracietkleurig aluminium. Verder wordt de gevelpui bekleedt met licht grijze betonelementen en gevelpanelen uit blauwe hardsteen.

Ter hoogte van de eerste verdieping bestaat het westelijke deel van de voorgevel afwisselend uit oranje bruin gevelmetselwerk en platen uit strekmetaal (75% doorlatend) in dezelfde kleur als de gevelsteen. Ter hoogte van de ruimten voor het personeel worden nieuwe raamopeningen gemaakt die voorzien worden in lichtgrijs aluminium schrijnwerk.

 

Aan de achterzijde van het gebouw wordt de gevel (zijde Eendrachtstraat) over nagenoeg de volledige lengte ter hoogte van het gelijkvloers en de eerste verdieping bekleedt met lichtgrijs geprofileerde staalplaten. Deze gevel grenst aan een stedelijke woonomgeving maar is niet in harmonie met de gevelarchitectuur van deze omgeving waardoor de voorgestelde geveluitwerking niet aanvaardbaar is. Voor een harmonieuze inpassing in de omgeving moet de gevel op zowel de gelijkvloerse als de eerste verdieping in oranje bruin gevelmetselwerk voorzien worden. Het verhogen van de bestaande gelijkvloerse gevelopeningen in functie van nieuwe nooddeuren is ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Verwijzend naar de oorspronkelijke gevel uit 1977 wordt daarnaast aangevraagd om zaakgebonden publiciteit bovenop het pand te plaatsen, voor zowel de fitnessketen (Basic Fit) als voor de winkelfunctie (Albert Heijn). Deze publiciteitsinrichtingen bestaat uit losse letters op een staalstructuur, bovenop de kroonlijst. Zaakgebonden publiciteit moet om evidente reden beperkt en discreet blijven in omvang en uitstraling en mag in geen geval de verkeersveiligheid en/of de leef-, woon- en beeldkwaliteit in het gedrang brengen. De voorgestelde publiciteit doet geen afbreuk aan de globale beeldkwaliteit van de straat en is ruimtelijk aanvaardbaar. Deze losse letters mogen conform artikel 33 van de bouwcode inwendig verlicht worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorliggende stedenbouwkundige handeling beoogt het inrichten en exploiteren van een supermarkt in een bestaand gebouw. De locatie van de stedenbouwkundige handeling ligt binnen de consultatiezone van één bekende Seveso-inrichting, namelijk PPG Coatings, een lagedrempelinrichting, gelegen op ca. 1.065 m ten oosten van de locatie, op het grondgebied van de stad Antwerpen (Deurne). Het Team Externe Veiligheid heeft voldoende kennis van de externe effecten en het externe mensrisicobeeld van deze Seveso-inrichting om te besluiten dat de geplande stedenbouwkundige handeling te verzoenen is met de aanwezigheid van deze Seveso-inrichting.

 

Gezien de mogelijke, gelijktijdige, publieke toegankelijkheid het criterium van 150 personen ruim overschrijdt, heeft de ASTRID-veiligheidscommissie besloten dat er ASTRID-indoorradiodekking dient aanwezig te zijn in het gebouw. Dit wordt als voorwaarde voor een vergunning opgenomen.

 

In de toelichtende nota van de architect wordt aangehaald dat het afval van zowel de winkel als van de kantoorruimtes op de eerste verdieping verzameld zal worden in het magazijn. Er wordt echter geen voorziene ruimte ingetekend op de plannen. Het voorzien van een afgescheiden afvalberging van minimaal 4 m² en voorzien van verluchting wordt in de voorwaarden van de vergunning opgenomen.

 

Tenslotte bevat de aanvraag strijdigheden met de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Zo moet de toegang tot de supermarkt aan de Slachthuislaan drempelloos voorzien worden, conform artikel 18, moet de onthaalbalie voorzien worden van een verlaagd gedeelte met bijhorende vrije en vlakke draairuimte, conform artikel 28, en moet het aangepaste toilet voldoen aan de inrichtingsprincipes van artikel 29/2. Verder dienen de deuren van de kantoorruimtes een minimale netto doorgangbreedte van 0.90 m te hebben conform artikel 22 en moeten de voorbehouden plaatsen op de parking voorzien worden van duidelijke signalisatie. Als voorwaarde voor vergunning dient de aanvraag aangepast te worden, zodat deze geen strijdigheden meer bevat.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels.

 

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid

 

Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten

Deze aanvraag kan gunstig geadviseerd worden op basis van de Beleidsnota Detailhandel 2013 (goedgekeurd door college 30 augustus 2013, jaarnummer 8658):

a. De uitbreiding van de supermarkt betekent extra ruimte voor detailhandel in de omgeving van het stadsontwikkelingsproject Slachthuissite (p. 40);

b. Indien niet in kernwinkelgebieden, vestigt grootschalige detailhandel zich in tweede instantie op strategische en goed bereikbare locaties in de woongebieden (p. 43). Deze locatie aan de Slachthuislaan is goed bereikbaar en strategisch/goed zichtbaar gelegen inwoongebied.

De uitbater neemt geen ‘green fields’ in om zijn uitbating op te starten. Er wordt geen nieuwe bebouwing gecreëerd of bijkomende verlinting in de hand gewerkt. De supermarkt vestigt zich in een bestaand gebouw dat gerenoveerd en heringericht wordt. Het is daarom een duurzame vorm van her ingebruikname winkelvastgoed.

Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met een hoge bevolkingsdichtheid op wandel- en fietsafstand. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. Het omvormen van het leegstaande gebouw naar een supermarkt verruimt het bestaande aanbod voor de lokale consument in deze zone.

Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden

In de Beleidsnota Detailhandel (goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 september 2013, jaarnummer 585) wordt de Slachthuislaan opgenomen als een stadsgebied in ontwikkeling. In dit gebied kan en moet in ruimte voor detailhandel voorzien worden na afweging van de vraag- en aanbodanalyse, het type handel en de schaal van de handel.

Iets verder op de Slachthuislaan is reeds een bestaande supermarkt van het embleem Lidl. Deze bijkomende supermarkt met het embleem Albert Heijn zal de consument meer keuzevrijheid garanderen zonder de buurt te verstoren. 

Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

Zie aan te leveren advies van de dienst mobiliteit via omgeving.net.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bijgevoegd advies van de Astrid-veiligheidscommissie met voorwaarden strikt na te leven;

3.      op het gelijkvloers aan de ingang aangeven dat de fietsenstalling op het dak voorzien is;

4.      fietsenstalling voor bezoekers op de parking duidelijk signaleren zodat er geen auto’s kunnen parkeren in de doorgang naar deze fietsenstalling;

5.      laden en lossen gebeurt enkel op de voorziene parkeerstrook. Deze dient tijdig aangevraagd te worden via de website van stad Antwerpen;

6.      voetpaden en fietspaden niet blokkeren tijdens laden en lossen;

7.      de eerste 5 meter van de in- en uitrit vanaf de openbare weg aanleggen met een maximale helling van 4%;

8.      aan de uitrit van de parking signalisatie voorzien, om aandacht te vragen voor voorbijgaande voetgangers en fietsers, en spiegels voorzien om een goed beeld te hebben over aankomende voetgangers en fietsers en dit op eigen terrein;

9.      een afvalberging voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;

10.  de winkelrekken voor de etalageramen in hoogte beperken (maximum 1,40m);

11.  de inkom van de winkel drempelloos voorzien, conform artikel 18 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

12.  de deuren van de kantoorruimtes moeten een ruwbouwbreedte van min. 1,05 meter hebben zodat na afwerking een netto vrije doorgangbreedte van min. 0,90 meter gegarandeerd wordt, conform artikel 22 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

13.  de voorbehouden parkeerplaatsen voorzien van een duidelijke signalisatie, conform artikel 27 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

14.  de vaste inrichtingselementen in functie van het onthaal voorzien van een verlaagd gedeelte en een vrije en vlakke draairuimte, conform artikel 28 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

15.  het aangepast toilet voorzien volgens de inrichtingsprincipes van artikel 29/2 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

16.  de deuren die opendraaien over openbaar domein enkel te gebruiken als nooduitgang;

17.  de gevel langs de Eendrachtstraat op zowel de gelijkvloerse als de eerste verdieping in oranje bruin gevelmetselwerk voorzien.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

78,00 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

250,00 liter

45.4.d)

verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkooppunt

45.8.1°b)

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

55,20 kW

 

Advies over de kleinhandelsactiviteiten

Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het oprichten van een supermarkt aan de Slachthuislaan 74, 2060 Antwerpen. De totale nettohandelsoppervlakte van 1.059 m² van de supermarkt dient gebruikt te worden voor de verkoop van voeding (categorie 1 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

9 december 2019

Start openbaar onderzoek

19 december 2019

Einde openbaar onderzoek

17 januari 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 maart 2020

Verslag GOA

10 maart 2020

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 december 2019

17 januari 2020

0

0

0

2

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

1.      Raadpleegbaarheid mobiliteitsstudie: de mobiliteitsstudie is online niet ter inzage beschikking gesteld.

Beoordeling: Tijdens de periode van het openbaar onderzoek kan het volledige dossier ingekeken worden. In Den Bell, Francis Wellensplein, kan op afspraak het dossier aan de balie geraadpleegd worden. Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.

 

2.      Fietsstalplaatsen: de bezwaarindieners stellen dat de fietsstalplaatsen die op het openbaar domein voorzien zijn, niet mogen geïncludeerd worden bij berekening van de  behoefte aan fietsenstalplaatsen voor de nieuwe functie. Daarnaast wordt aangehaald dat de  fietsstalplaatsen die op het dak van de supermarkt voorzien worden vlot en veilig bereikbaar moeten zijn, wat nu niet het geval is. De helling die toegang geeft tot de parking is immers veel te steil en zal ook door auto's gebruikt worden.

Beoordeling: Het aangevraagde voorziet een steile helling (17%) als in- en uitrit naar de parking op het dak van de supermarkt. Het is niet wenselijk om fietsers dezelfde toerit te laten gebruiken als wagens om zo de fietsvoorzieningen op de dakparking te bereiken. Ook het advies van de dienst mobiliteit haalt aan dat deze fietsparkeerplaatsen niet veilig en vlot kunnen bereikt worden. Naar aanleiding hiervan zijn de plannen aangepast. In de uiteindelijke plannen wordt een fietserslift voorzien naar de bovenliggende parkeerplaats. Er worden voldoende fietsenstallingen voorzien in deze parkeerplaats voor zowel het personeel als de klanten. Het bezwaar is ontvankelijk en aanvankelijk gegrond.

 

3.      In- en uitrit van de parking: de in- en uitrit van de dakparking leidt tot gevaarlijke situaties tussen wagens die de parking verlaten en het kruisend voetgangers- en fietsverkeer in twee richtingen aan de Slachthuislaan wegens een beperkt zicht.

Beoordeling: De verkeerspolitie gaf vanuit veiligheidsoogpunt?het advies om extra inspanningen te leveren teneinde de fietsers en de voetgangers beter in beeld te brengen bij manoeuvres zoals het in- en uitrijden van de parking. De in- en uitrit van de parking bevindt zich dicht bij het smalle trottoir en het fietspad waardoor de bestuurders van de auto’s minder zicht hebben de voorbijgaande voetgangers en fietsers.? Bij het in- en uitrijden van de inpandige parking wordt het zicht ontnomen door geparkeerde wagens en de blinde muur van het pand.?Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond.

 

4.      Laden en lossen: het laden en lossen over het voet- en fietspad heen levert veel oversteekbewegingen op en waarschijnlijk wordt tijdens het laden en lossen ook vaak een stuk voetpad of fietspad (tijdelijk) ingenomen. Dit is niet wenselijk.

Beoordeling: Laden en lossen dient inderdaad bij voorkeur op eigen terrein te gebeuren. Echter is het technisch niet haalbaar om laden en lossen op eigen terrein te voorzien waarbij ook op eigen terrein kan gedraaid worden zodat steeds vooruit in- en uitgereden kan worden. 

Als voorwaarde voor het afleveren van een vergunning zal worden opgelegd dat bij het laden en lossen voldoende aandacht besteed moet worden aan de voetgangers en fietsers en deze niet gehinderd mogen worden.

Het bezwaar is ontvankelijk en deels gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bijgevoegd advies van de Astrid-veiligheidscommissie met voorwaarden strikt na te leven;

3.      op het gelijkvloers aan de ingang aangeven dat de fietsenstalling op het dak voorzien is;

4.      fietsenstalling voor bezoekers op de parking duidelijk signaleren zodat er geen auto’s kunnen parkeren in de doorgang naar deze fietsenstalling;

5.      laden en lossen gebeurt enkel op de voorziene parkeerstrook. Deze dient tijdig aangevraagd te worden via de website van stad Antwerpen;

6.      voetpaden en fietspaden niet blokkeren tijdens laden en lossen;

7.      de eerste 5 meter van de in- en uitrit vanaf de openbare weg aanleggen met een maximale helling van 4%;

8.      aan de uitrit van de parking signalisatie voorzien, om aandacht te vragen voor voorbijgaande voetgangers en fietsers, en spiegels voorzien om een goed beeld te hebben over aankomende voetgangers en fietsers en dit op eigen terrein;

9.      een afvalberging voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;

10.  de winkelrekken voor de etalageramen in hoogte beperken (maximum 1,40m);

11.  de inkom van de winkel drempelloos voorzien, conform artikel 18 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

12.  de deuren van de kantoorruimtes moeten een ruwbouwbreedte van min. 1,05 meter hebben zodat na afwerking een netto vrije doorgangbreedte van min. 0,90 meter gegarandeerd wordt, conform artikel 22 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

13.  de voorbehouden parkeerplaatsen voorzien van een duidelijke signalisatie, conform artikel 27 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

14.  de vaste inrichtingselementen in functie van het onthaal voorzien van een verlaagd gedeelte en een vrije en vlakke draairuimte, conform artikel 28 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

15.  het aangepast toilet voorzien volgens de inrichtingsprincipes van artikel 29/2 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;

16.  de deuren die opendraaien over openbaar domein enkel te gebruiken als nooduitgang;

17.  de gevel langs de Eendrachtstraat op zowel de gelijkvloerse als de eerste verdieping in oranje bruin gevelmetselwerk voorzien.


 

Brandweervoorwaarden

 

de voorwaarden uit het brandpreventieverslag met kenmerk BW/KP/2019/G.00886.A6.0009.


 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

78,00 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

250,00 liter

45.4.d)

verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkooppunt

45.8.1°b)

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

55,20 kW

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 13 maart 2020 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.