Terug
Gepubliceerd op 22/07/2020

2020_CBS_06136 - Omgevingsvergunning - OMV_2020021864. Willem van Haechtlaan 66 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06136 - Omgevingsvergunning - OMV_2020021864. Willem van Haechtlaan 66 . District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_06136 - Omgevingsvergunning - OMV_2020021864. Willem van Haechtlaan 66 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020021864

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als contactadres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Willem van Haechtlaan 66 te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 725E3

Inrichtingsnummer:

20200218-0046 (Lyceum linkeroever - tijdelijke containers)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen en exploiteren van een tijdelijke infrastructuur (container-units) voor het Stedelijk Lyceum Linkeroever

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/02/1994: vergunning (86#931377) voor het heroprichten van een schoolgebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          schoolgebouw in een groene omgeving met braakliggend terrein.

Huidige toestand

-          bestaand schoolgebouw in een groene omgeving:

  • deel van het perceel is omheind en in gebruik door de school;
  • deel van het perceel is braakliggend. De aanvraag heeft betrekking op dit deel.

Gewenste toestand

-          tijdelijk schoolgebouw op braakliggend terrein;

-          klaslokalen van 1 bouwlaag onder plat dak met luifel;

-          overdekte fietsenstalling;

-          gevelafwerking:

  • gevel uit sandwichpanelen in lichte neutrale kleur;
  • schrijnwerk in witte kunststof;
  • luifel en fietsenstalling in polycarbonaatplaten;

-          inrichting:

  • wadi;
  • verharde weg;
  • nieuwe omheining.

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen tijdelijke containerklassen in 2 fasen met:

  • 10 klassen;
  • overdekte speelplaats;
  • overdekte fietsenstalling;
  • wadi;
  • verharde weg;
  • nieuwe omheining.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft het bouwen en exploiteren van een tijdelijke schoolinfrastructuur (container-units) voor het Stedelijk Lyceum Linkeroever op een braakliggend terrein naast de lagere school.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

7,20 kW

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Gefaseerde uitvoering vergunning

Er wordt voorgesteld het mogelijk te maken de vergunning in fasen uit te voeren. De fasen en de start van hun vervaltermijnen kunnen als volgt omschreven worden:

-          fase 1: de aanleg van het terrein, de plaatsing van de fietsenstalling en de plaatsing van de containers ten westen van de hoofdtoegang (4 klassen, leraarskamer, sanitair, berging, onthaal, luifel,…), zoals aangeduid op plan BA_UNITS_P_N_Grondplan_0-Fasering.pdf

De vervaltermijnen voor deze fase gaan in 0 dag(en) volgend op de dag waarop de vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter krijgt.

-          fase 2: plaatsing van de overige containers, ten oosten van de hoofdtoegang, zoals aangeduid op plan BA_UNITS_P_N_Grondplan_0-Fasering.pdf

De vervaltermijnen voor deze fase gaan in  21 maand(en) volgend op de dag waarop de vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter krijgt.

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

20 maart 2020

15 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 maart 2020

6 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

20 maart 2020

7 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

20 maart 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

20 maart 2020

30 maart 2020

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

20 maart 2020

14 mei 2020 

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

20 maart 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

20 maart 2020

20 april 2020

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid

20 maart 2020

6 mei 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

20 maart 2020

27 maart 2020

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

20 maart 2020

6 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:

er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. Deze verluchte berging moet minimaal 4 vierkante meter groot zijn;

  • artikel 43 Septische putten:

de septische put moet minimaal 17.000 liter zijn en niet 7.000 liter zoals op de plannen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

      Rekening houdende met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk  zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:

er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. Deze berging moet worden verlucht en minimaal 4 vierkante meter groot zijn. Er zijn meerdere bergingen voorzien op het plan. Eén van deze bergingen dient in gebruik genomen te worden als afvalberging;

  • artikel 43 Septische putten:

de septische put moet minimaal 17.000 liter zijn en niet 7.000 liter zoals op de plannen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden is de aanvraag verenigbaar met de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het inrichten van een onbebouwd terrein met tijdelijke containerklassen voor het stedelijk Lyceum Linkeroever. Het terrein maakt deel uit van een perceel waarop reeds twee scholen gesitueerd zijn van de stedelijke basisschool School aan de Stroom. Het perceel is gelegen in woongebied. Scholen zijn woonondersteunende voorzieningen en vormen een integraal onderdeel van het woongebied. De aanvraag is functioneel verenigbaar met de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het bouwen van tijdelijke klaslokalen wegens een tekort aan capaciteit in het stedelijk Lyceum Linkeroever gelegen aan de Gloriantlaan 60. De school heeft in september 2016 haar aanbod met twee klassen uitgebreid in het eerste jaar. Deze klassen groeien ondertussen door naar de hogere jaren. De school beschikt momenteel over 22 lokalen voor 29 klasgroepen. Omwille van dit plaatstekort moet de school een uurrooster opmaken die niet ideaal is. Vanaf het schooljaar 2020-2021 zal de school 31 klassen tellen. Aangezien de klassen meegroeien, zal er de komende twee jaar telkens nog een klas bij gecreëerd moeten worden.

 

Om een gunstigere uurrooster te kunnen opmaken, wordt beslist om 4 containerklassen bij te bouwen tegen 1 september 2020, samen met ondersteunende faciliteiten zoals sanitair, personeelsruimten, fietsenstallingen en de overdekte en niet-overdekte speelplaats. Deze infrastructuur vormt de eerste fase van de vergunningsaanvraag.

 

Vanaf september 2022 zal een vleugel van het Lyceum vervangen worden door een nieuwbouw. In deze vleugel bevinden zich momenteel 6 klassen. Deze lokalen zullen dus tijdelijk ondervangen moeten worden. Tegen september 2022 zullen nog 6 extra containerklassen bijgeplaatst worden. Deze infrastructuur vormt de tweede fase van de vergunningsaanvraag.

 

Het terrein waarop de aanvraag betrekking heeft is gelegen op ongeveer 450 meter van het schoolgebouw van het stedelijk Lyceum Linkeroever, op het perceel van de stedelijke basisschool School aan de Stroom. Het terrein kan ontsloten worden via de Gloriantlaan waardoor er geen inmenging is met de basisschool waarvan de toegang aan de Willem Van Haechtlaan gelegen is. Het terrein is afgescheiden van het terrein van de School aan de Stroom met een draadafsluiting. Het huidige terrein is braakliggend en heeft een groen karakter met een grillige ondergrond. In de eerste fase zal circa 505 m² ingenomen worden met containerklassen. Aansluitend wordt een overdekte speelplaats van 250 m² voorzien met verharding. De overige delen van het terrein blijven groen en onverhard. Een deel van het onverharde terrein zal worden gebruikt als speelplaats en omsloten worden met een omheining. De rest van het terrein blijft onaangeroerd.

 

In de tweede fase zullen nog 6 bijkomende klassen worden geplaatst met een oppervlakte van circa 380 m².

 

Het terrein is niet vlak. Enkel op de plaats waar de verhardingen en de containergebouwen komen zullen de nodige nivelleringen uitgevoerd worden. Hetzelfde geldt voor de bestaande struiken en bomen. Enkel daar waar nodig worden bomen en struiken verwijderd. Deze aanpak getuigt van respect voor het bestaande reliëf en bodemgebruik.

 

Het tijdelijk karakter van de aanvraag betreft 5 jaar aangezien dit samenhangt met de afbraak en nieuwbouw van een vleugel aan de schoolinfrastructuur van het stedelijk Lyceum aan de Gloriantlaan 60. De start van deze werken wordt gepland in september 2022. Na oplevering van de nieuwbouw zullen de tijdelijke containerklassen verwijderd worden en zal het terrein terug in zijn oorspronkelijke staat hersteld worden. Enkel de draadafsluiting zal blijven staan zodat deze groenzone een uitbreiding kan vormen als speelzone voor de basisschool School aan de Stroom.

 

De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De schoolunits worden opgebouwd uit sandwichpanelen in een lichte neutrale kleur en het buitenschrijnwerk zal bestaan uit witte pvc. Gezien deze lichte kleurstellingen is de aanvraag visueel inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het plaatsen van tijdelijke klascontainers omvat. Het Stedelijk Lyceum Linkeroever ligt op 450 meter van de ingang tot het terrein van de containerklassen. Op het terrein Gloriantlaan 60 is momenteel een ruime parking aanwezig van de school. Hier is nog voldoende plaats om de bijkomende parkeerbehoefte op te vangen.

 

Fietsvoorzieningen

Voor de 4 bijkomende containerklassen moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden. Voor secundair onderwijs wordt een norm van 20 fietsenstallingen/100 m² gehanteerd.

Het gebouw in fase 1 heeft een oppervlakte van 505 m² : 505 m² x 20/100 m² = 101

Er wordt een nieuwe fietsenstalling ingericht voor 108 fietsen. Deze fietsenstalling is overdekt en bevindt zich op eigen terrein.

Voor fase 2 zijn er reeds bestaande fietsenstallingen aan het bestaande gebouw.

 

Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit omvat ook nog een aspect over de ontsluiting en bereikbaarheid van het terrein:

 

“De bestaande parking wordt ontsloten via de Gloriantlaan. Het terrein waar de containerklassen geplaatst worden, krijgt een nieuwe toegangsweg naar de Gloriantlaan. Dit is de toegangsweg voor fietsers en voetgangers, en ook voor brandweer.

Op de plaats waar deze toegangsweg komt, zullen aanpassingen aan het openbaar domein moeten gebeuren, zoals het verlagen van de boordsteen, groenzone verharden,… Deze wijzigingen moeten opgenomen worden met de bevoegde stadsdiensten.”

 

De stedelijke afdeling ontwerp en uitvoering maakt een gelijkaardige opmerking in haar advies:

“De tijdelijke toegangsweg kruist de openbare parkeerstrook aan de Gloriantlaan. De brandweer en andere diensten moeten gebruik kunnen maken van deze nieuwe toegangsweg. De parkeerstrook ter hoogte van de toegang dient daarom onbruikbaar gemaakt te worden voor het parkeren van auto's, bijvoorbeeld door het plaatsen van wegneembare/neerklapbare paaltjes. De nodige afspraken hierover dienen gemaakt te worden met de afdeling Beheer en Onderhoud.”

 

Deze adviezen worden bijgetreden. Hierover worden voorwaarden geformuleerd voor de vergunning.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.

 

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde veiligheidsmaatregelen van FOD Binnenlandse Zaken – ASTRID veiligheidscommissie op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

3.      de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin met betrekking tot de aansluiting van afval- en hemelwater strikt na te leven;

4.      een afgescheiden ruimte voor afvalberging in te richten met een oppervlakte van minimaal 4 vierkante meter en voorzien van verluchting;

5.      een septische put te voorzien met een inhoud van minimaal 17.000 liter;

6.      de aanvrager dient contact op te nemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud om de parkeerstrook ter hoogte van de toegang onbruikbaar te maken voor het parkeren van auto's;

7.      op eigen terrein dient de toegang voor de brandweer aangeduid te worden zodat duidelijk is dat dit een inrit is waar niet geparkeerd mag worden.

Lastvoorwaarden

8.      de aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1 januari 2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

Geldigheidsduur

9.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur. Enkel de draadafsluiting kan permanent behouden blijven.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Het college kan akte nemen van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

7,20 kW

 

Gefaseerde uitvoering vergunning

Er wordt voorgesteld het mogelijk te maken de vergunning in fasen uit te voeren. De fasen en de start van hun vervaltermijnen kunnen als volgt omschreven worden:

-          fase 1: de aanleg van het terrein, de plaatsing van de fietsenstalling en de plaatsing van de containers ten westen van de hoofdtoegang (4 klassen, leraarskamer, sanitair, berging, onthaal, luifel,…), zoals aangeduid op plan BA_UNITS_P_N_Grondplan_0-Fasering.pdf

De vervaltermijnen voor deze fase gaan in 0 dag(en) volgend op de dag waarop de vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter krijgt.

-          fase 2: plaatsing van de overige containers, ten oosten van de hoofdtoegang, zoals aangeduid op plan BA_UNITS_P_N_Grondplan_0-Fasering.pdf

De vervaltermijnen voor deze fase gaan in 21 maand(en) volgend op de dag waarop de vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter krijgt.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 februari 2020

Volledig en ontvankelijk

20 maart 2020

Start openbaar onderzoek

6 mei 2020

Einde openbaar onderzoek

4 juni 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 september 2020

Verslag GOA

8 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 mei 2020

4 juni 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde veiligheidsmaatregelen van FOD Binnenlandse Zaken – ASTRID veiligheidscommissie op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

3.      de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin met betrekking tot de aansluiting van afval- en hemelwater strikt na te leven;

4.      een afgescheiden ruimte voor afvalberging in te richten met een oppervlakte van minimaal 4 vierkante meter en voorzien van verluchting;

5.      een septische put te voorzien met een inhoud van minimaal 17.000 liter;

6.      de aanvrager dient contact op te nemen met de stedelijke dienst Beheer en Onderhoud om de parkeerstrook ter hoogte van de toegang onbruikbaar te maken voor het parkeren van auto's;

7.      op eigen terrein dient de toegang voor de brandweer aangeduid te worden zodat duidelijk is dat dit een inrit is waar niet geparkeerd mag worden.

Lastvoorwaarden

8.      de aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1 januari 2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

Geldigheidsduur

9.      de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 5 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur. Enkel de draadafsluiting kan permanent behouden blijven.

 

Gefaseerde uitvoering vergunning

De vergunning mag in fasen uitgevoerd worden. De fasen en de start van hun vervaltermijnen kunnen als volgt omschreven worden:

-          fase 1: de aanleg van het terrein, de plaatsing van de fietsenstalling en de plaatsing van de containers ten westen van de hoofdtoegang (4 klassen, leraarskamer, sanitair, berging, onthaal, luifel,…), zoals aangeduid op plan BA_UNITS_P_N_Grondplan_0-Fasering.pdf

De vervaltermijnen voor deze fase gaan in 0 dag(en) volgend op de dag waarop de vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter krijgt.

-          fase 2: plaatsing van de overige containers, ten oosten van de hoofdtoegang, zoals aangeduid op plan BA_UNITS_P_N_Grondplan_0-Fasering.pdf

De vervaltermijnen voor deze fase gaan in 21 maand(en) volgend op de dag waarop de vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter krijgt.

 

Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/FPA/2020/G.00149.A5.0007 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

7,20 kW

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op de dag waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt en dit voor een periode van 5 jaar.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.