Terug
Gepubliceerd op 22/07/2020

2020_CBS_06133 - Omgevingsvergunning - OMV_2020002457. Kattendijkdok-Oostkaai 42, Mexicostraat 3 en 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06133 - Omgevingsvergunning - OMV_2020002457. Kattendijkdok-Oostkaai 42, Mexicostraat 3 en 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_06133 - Omgevingsvergunning - OMV_2020002457. Kattendijkdok-Oostkaai 42, Mexicostraat 3 en 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020002457

Gegevens van de aanvrager:

NV Govaerts elektro 2000 met als adres Hessenplein 2 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV Govaerts elektro 2000 met als adres Hessenplein 2 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Mexicostraat 3 en 11 te 2030 Antwerpen en Kattendijkdok-Oostkaai 42 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nrs. 1457/5 F en openbaar domein

Inrichtingsnummer:

20200109-0010 (Govaerts elektro 2000 nv)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

de plaatsing van 2 bovengrondse propaantanks ter verwarming van het gebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     19/07/2019: vergunning (20191388) verbouwen van een magazijn met showroom en kantoren;

-     14/01/2011: vergunning (20106811) voor het verbouwen van een loods Kaai 42B tot magazijnen, burelen en showroom;

-     27/07/1962: vergunning (18#44104) voor afsluitmuur met bureel.

Vergunde/vergund geachte toestand en huidige toestand

-     rechthoekige loods onder 5 schuine daken gelegen tussen het Kattendijkdok en de Mexicostraat, met 2 intern verbouwde magazijnen, een showroom en kantoren over 2 verdiepingen;

Gewenste toestand

-     2 bovengrondse propaantanks ter verwarming van het gebouw;

-     de propaantanks worden aan de achterzijde van het gebouw geplaatst.

Inhoud van de aanvraag

-     plaatsing van één tank van 2.750 liter (diameter 1.000 mm, lengte 4.197 mm en hoogte 1.305 mm) en één tank van 1.600 liter (diameter 1.000 mm, lengte 2.338 mm en hoogte 1.305 mm). Deze tanks worden bovengronds geplaatst;

-     de tanks worden op +/- 1,50 m van de perceelsgrens links geplaatst, op 13,75 m van de perceelsgrens achteraan en op 70,27 m van de perceelsgrens rechts.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

De aanvrager beschikt over een omgevingsvergunning verleend door het college op 19 juli 2019 (OMV_2019059351) voor het verbouwen van een bestaande opslagloods tot een magazijnruimte, kantoren, toonzaal en werkplaats.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat het plaatsen en exploiteren van twee houders voor de opslag van propaan.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

17.1.2.2.2°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen van 3.000 tot en met 10.000 liter.

1x 1.600 liter + 1x 2.750 liter

(totaal: 4.350 liter)

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 februari 2020

4 maart 2020

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 maart 2020

6 april 2020

Voorwaardelijk gunstig

Havenbedrijf Antwerpen

19 maart 2020

12 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

6 februari 2020

11 februari 2020

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

19 maart 2020

30 maart 2020

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategisch Coördinator/ stadshavendienst

5 februari 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

6 februari 2020

24 februari 2020

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

19 maart 2020

6 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterweg. Binnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-     Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-     BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bovengrondse propaantanks bevinden zich voorbij de kenmerkende achtergevellijn. Bovendien zijn de tanks zichtbaar vanaf de overzijde van het Kattendijkdok en dus ook vanuit het Droogdokkenpark waardoor de achtergevel als voorgevel dient te worden behandeld. Echter is er geen andere locatie op het terrein mogelijk voor deze noodzakelijke tanks waardoor geoordeeld wordt dat de voorgestelde locatie als minst hinderlijke wordt beschouwd en daardoor gunstig kan geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

AG VESPA en Vastgoed die in dit dossier om advies werden gevraagd, gaven een voorwaardelijk gunstig advies. Op het naastgelegen terrein staat een waterstofinstallatie en opslag gepland. De veiligheidsmarges voor beide installaties moeten naar risico worden afgewogen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De vergunningsaanvraag ingediend door Govaerts elektro 2000 behelst het plaatsen en exploiteren van twee bovengrondse stalen propaanhouders op een metalen voet, het gaat om een tank van 2.750 liter waterinhoud en een tank van 1.600 liter waterinhoud. De propaantanks zijn nodig voor de verwarming van het gebouw (aardgas bleek geen optie door het te kleine debiet dat kon geleverd worden via de bestaande leidingen en een te dure kost om een nieuwe adequate leiding tot bij de inrichting te brengen). De houders worden geplaatst aan de achterzijde van het gebouw (gezien vanaf de straatkant) en rond de houders wordt een metalen hekwerk voorzien.

 

De oorspronkelijke inplanting van de houders werd, naar aanleiding van opmerkingen geformuleerd door de brandweer, licht gewijzigd om te voldoen aan de geldende afstandsregels. Door het schrappen van enkele parkeerplaatsen op de kade tussen het magazijn en het dok is er nu ook voldoende ruimte voor de draaicirkel van interventiewagens van hulpdiensten. Of deze aanpassingen in voldoende mate tegemoetkomen aan de eisen van de brandweer zal moeten blijken uit het advies van de brandweer.

 

Qua veiligheid moet mogelijk nog een ander aspect bekeken worden gelet op de plannen van de naaste buur om aan de Mexicobruggen een waterstoftankstation te exploiteren. Uit de nota met betrekking tot de veiligheidscontouren gevoegd bij dat dossier blijkt namelijk dat de 10-5 reikt tot aan de zone waar de propaantanks worden voorzien. Uit de gemeenschappelijke nota CMB/Govaerts blijkt niet dat met dit aspect rekening werd gehouden. Het mogelijk effect hiervan zou bij voorkeur door een veiligheidsdeskundige moeten worden bekeken.

 

Omdat het begrip “achterkant van het gebouw” bij gebouwen gelegen aan het water een relatief begrip is en de nieuwe activiteiten toch wel wat meer verkeer op de kade met zich meebrengt, is het aangewezen om rond het hekwerk nog een extra bescherming te voorzien (het voorzien van een sokkel of het plaatsen van crash-barriers).

 

Op voorwaarde dat de plaatsgebonden veiligheidsaspecten aanvaardbaar blijken wanneer ook rekening wordt gehouden met de propaanhouders, kan gunstig advies worden gegeven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de bijgevoegde aandachtspunten en voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen moeten strikt worden nagekomen;

3.   de tank moet op voldoende veilige afstand voorzien worden ten opzichte van de waterstofinstallatie op het naastgelegen terrein.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

De aanvraag wordt gunstig geadviseerd mits de veiligheidsnota CMB/Govaerts wordt aangevuld met een addendum waarbij rekening wordt gehouden met de propaanhouders.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

17.1.2.2.2°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen van 3.000 tot en met 10.000 liter.

1x 1.600 liter + 1 x 2.750 liter (totaal: 4.350 liter)

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.

Het is aangewezen om rond het hekwerk nog een extra bescherming te voorzien (een sokkel of het plaatsen van crash-barriers).

2.

De veiligheidsnota CMB/Govaerts wordt aangevuld met een addendum waarbij rekening wordt gehouden met de propaanhouders.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 januari 2020

Volledig en ontvankelijk

5 februari 2020

Start 1e openbaar onderzoek

15 februari 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

15 maart 2020

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

19 maart 2020

Start laatste openbaar onderzoek

6 mei 2020

Einde laatste openbaar onderzoek

4 juni 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 september 2020

Verslag GOA

10 juli 2020

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Wijzigingslus

De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 februari 2020

15 maart 2020

0

0

0

0

6 mei 2020

4 juni 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.   de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.   de bijgevoegde aandachtspunten en voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen moeten strikt worden nagekomen

3.   de tank moet op voldoende veilige afstand voorzien worden ten opzichte van de waterstofinstallatie op het naastgelegen terrein.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1.

Het is aangewezen om rond het hekwerk nog een extra bescherming te voorzien (een sokkel of het plaatsen van crash-barriers).

2.

De veiligheidsnota CMB/Govaerts wordt aangevuld met een addendum waarbij rekening wordt gehouden met de propaanhouders.


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/KVLO/2020/G.00299.A3.0008. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

17.1.2.2.2°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen van 3.000 tot en met 10.000 liter.

1x 1.600 liter + 1x 2.750 liter

(totaal: 4.350 liter)  

 

De vergunning omvat thans volgende bijzondere milieuvoorwaarden:

1.

het is aangewezen om rond het hekwerk nog een extra bescherming te voorzien (een sokkel of het plaatsen van crash-barriers).

2.

de veiligheidsnota CMB/Govaerts wordt aangevuld met een addendum waarbij rekening wordt gehouden met de propaanhouders.

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 17 juli 2020 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.