Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : | OMV_2020093286 |
Gegevens van de aanvrager: | Wim Wuyts met als adres Bolksedijk 8 bus 1 te 2310 Rijkevorsel |
Eigenaars: | Wim Wuyts met als adres Bolksedijk 8 bus 1 te 2310 Rijkevorsel |
Kadastrale gegevens: | afdeling 43 sectie A nrs. 206S5, 206/2 C, 206P6 en 206X3 |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | verkavelen van een terrein in 1 lot voor een meergezinswoning |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- uit de gegevens van het kadaster blijken de gronden reeds afgesplitst te zijn en een nieuw kadasternummer te hebben gekregen: 43 sectie A nr. 206X6.
Vergunde/vergund geachte toestand
- garage.
Huidige toestand
- braakliggend terrein;
- garage.
Gewenste toestand
- regulariseren van de afsplitsing van een deel van het perceel met kadasternummer 43 sectie A nr. 206S5;
- regulariseren van de afsplitsing van een deel van het perceel met kadasternummer 43 sectie A nr. 206X3;
- lot 1 met een oppervlakte van 674,9 m²:
- twee bebouwde restpercelen aan Heistraat 87 en Jozef Kenneslei 13;
- afgebroken garage.
Inhoud van de aanvraag
- verkavelen van een terrein in 1 lot voor een meergezinswoning;
- slopen van een garage;
- vellen van bomen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 7 augustus 2020 | 14 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 7 augustus 2020 | 7 september 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 7 augustus 2020 | 25 augustus 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS | 7 augustus 2020 | 14 augustus 2020 | Geen advies |
TELENET | 7 augustus 2020 | 4 september 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link (AWW) | 7 augustus 2020 | 5 oktober 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 7 augustus 2020 | 11 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen | 7 augustus 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 7 augustus 2020 | 12 augustus 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone f voor woningen.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Voorliggende aanvraag wijkt af op de bepalingen van het BPA dat stelt dat een bijgebouw bij percelen die minder diep zijn dan 30 meter op minimum 23 meter achter de voorgevel geplaatst moeten worden. Er wordt een beperkte afwijking van circa 3 meter aangevraagd omwille van het voorzien van een kwalitatieve fietsenstalling en afvalberging. Het bijgebouw staat in het verlengde van de manoeuvreerruimte van de overdekte parkeerplaatsen waardoor een kleinere afstand tegenover de achtergevel aanvaardbaar is. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen na het voeren van een openbaar onderzoek beperkte afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan.
Bespreking van de opgelegde randvoorwaarden van de ingewonnen interne adviezen
De stedelijke dienst groen en begraafplaatsen geeft een voorwaardelijk gunstig advies. Deze dienst stelt dat de kastanjeboom op het aanpalend perceel optimaal dient te worden beschermd tijdens de werken. Het water dat vrijkomt bij de bronbemaling dient deels aan deze boom te worden gegeven.
Deze voorwaarden uit het advies wordt integraal overgenomen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het verkavelen van een grond. Er wordt 1 lot aangeboden voor een meergezinswoning. De beoogde functie ‘wonen’ is in overeenstemming met de bestemming als woongebied en inpasbaar in de omgeving. Deze functie sluit aan bij de kenmerkende woonfuncties aanwezig op de omliggende percelen in de Jozef Kenneslei, Heistraat en Gaston Fabrélaan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorgestelde volume is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Het volume van het hoofdgebouw respecteert de afmetingen die zijn voorgeschreven in het bijzonder plan van aanleg. Er wordt voldoende open ruimte voorzien om een kwalitatieve tuinzone te realiseren. De schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid zijn overeenstemmend met deze van de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De concrete inpasbaarheid in het straatbeeld dient op het niveau van de aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen te worden beoordeeld.
Het is wenselijk om de rechterzijgevel als een volwaardige zijgevel af te werken en niet als wachtgevel. Dit wordt toegevoegd aan het voorschrift ‘Gebouw – Materiaalgebruik’.
Mobiliteitsimpact
Een toekomstige aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen dient te voldoen aan artikels 29 en 30 van de bouwcode om de mobiliteitsimpact voldoende op te vangen.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden en lasten.
Geadviseerde voorwaarden
1. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
2. de voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin dienen strikt te worden nageleefd;
3. de voorwaarden opgelegd in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dienen strikt te worden nageleefd;
4. de voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius dienen strikt te worden nageleefd;
5. de voorwaarden opgelegd in het advies van Telenet dienen strikt te worden nageleefd;
6. de kastanjeboom op het aanpalend perceel dient optimaal te worden beschermd tijdens de werken. Het water dat vrijkomt bij de bronbemaling dient deels aan deze boom te worden gegeven.
Geadviseerde lasten
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:
1. de verkavelaar dient er zelf voor te zorgen dat de nodige leidingen voor gas-, water-, elektriciteits-, kabeltelevisie- en fm-distributie aanwezig zijn, zodanig dat alle individuele kavels van voormelde verkaveling zonder uitbreiding van het distributienet op dat net aangesloten kunnen worden.
Indien voor de realisatie van de verkaveling uitbreiding of aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen.
Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie.
De verkavelaar dient in de onderhandse en authentieke akten betreffende de verkoop van percelen in de verkaveling melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht en dat geen stedenbouwkundige vergunning zal verleend worden dan nadat deze leidingen effectief zijn aangebracht of dat de borg hiervoor is betaald;
Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 juli 2020 |
Volledig- en ontvankelijk | 7 augustus 2020 |
Start openbaar onderzoek | 19 augustus 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 17 september 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 november 2020 |
Verslag GOA | 2 november 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
19 augustus 2020 | 17 september 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren , die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Voorwaarden
1. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
2. de voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin dienen strikt te worden nageleefd;
3. de voorwaarden opgelegd in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dienen strikt te worden nageleefd;
4. de voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius dienen strikt te worden nageleefd;
5. de voorwaarden opgelegd in het advies van Telenet dienen strikt te worden nageleefd;
6. de kastanjeboom op het aanpalend perceel dient optimaal te worden beschermd tijdens de werken. Het water dat vrijkomt bij de bronbemaling dient deels aan deze boom te worden gegeven.
Geadviseerde lasten
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:
1. de verkavelaar dient er zelf voor te zorgen dat de nodige leidingen voor gas-, water-, elektriciteits-, kabeltelevisie- en fm-distributie aanwezig zijn, zodanig dat alle individuele kavels van voormelde verkaveling zonder uitbreiding van het distributienet op dat net aangesloten kunnen worden.
Indien voor de realisatie van de verkaveling uitbreiding of aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen.
Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie.
De verkavelaar dient in de onderhandse en authentieke akten betreffende de verkoop van percelen in de verkaveling melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht en dat geen stedenbouwkundige vergunning zal verleend worden dan nadat deze leidingen effectief zijn aangebracht of dat de borg hiervoor is betaald;
Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.