Terug
Gepubliceerd op 19/06/2020

2020_CBS_05024 - Onderwijs. Toelagereglement voor projecten ‘Sterke leeromgevingen voor sterke leerlingen' - Wijzigingen 'Subsidiereglement voor onderwijsprojecten'. Opheffing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05024 - Onderwijs. Toelagereglement voor projecten ‘Sterke leeromgevingen voor sterke leerlingen' - Wijzigingen 'Subsidiereglement voor onderwijsprojecten'. Opheffing - Goedkeuring 2020_CBS_05024 - Onderwijs. Toelagereglement voor projecten ‘Sterke leeromgevingen voor sterke leerlingen' - Wijzigingen 'Subsidiereglement voor onderwijsprojecten'. Opheffing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41  tweede lid, 23°van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de subsidiereglementen.

Argumentatie

Het nieuwe toelagereglement 'sterke leeromgevingen voor sterke leerlingen' voor onderwijsprojecten voldoet aan de vooropgestelde onderwijsdoelstellingen binnen het bestuursakkoord 2019-2024. Het is een instrument dat ervoor zorgt dat zowel scholen als organisaties de stedelijke doelstellingen mee (kunnen) realiseren.

Het nieuwe reglement draagt daarnaast ook bij aan een transparante en objectieve financiëring op maat van de betrokken scholen en organisaties.

Het reglement zorgt ervoor dat scholen of netwerken (bestaande uit minstens één school en één andere organisatie), die deze toelage aanvragen, zich engageren om te werken rond evidence informed thema’s en inhouden die de leerwinst bij kinderen en jongeren verhogen en zo ook de gekwalificeerde uitstroom positief beïnvloeden.

Dit reglement vervangt het subsidiereglement 'onderwijsvernieuwende schoolprojecten en onderwijsondersteunende projecten'. Het reglement is van toepassing op alle nieuwe aanvragen die worden aangevraagd vanaf 1 september 2020. De projecten die goedgekeurd werden voor 1 september 2020 en die nog doorlopen via een verlenging, worden behandeld onder het subsidiereglement van 31 maart 2014 (jaarnummer 278).

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 over de controle en de aanwending van sommige toelagen.

Het algemeen reglement op de toelagen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2006, jaarnummer 2730.

Aanleiding en context

Zoals verwoord in het bestuursakkoord (2SLW02) ligt de grootste uitdaging voor het Antwerpse onderwijs in het verhogen van de gekwalificeerde uitstroom. Scholen zijn hierin de belangrijkste actor, aangezien zij zorgen voor het onderwijzen, vormen en integreren van onze jongeren in onze samenleving. Om scholen te ondersteunen in het uitvoeren van die taak, inspireert en ondersteunt de stad haar onderwijsprofessionals om het leren van kinderen en jongeren te versterken.  

Om scholen en organisaties te ondersteunen, bestaat reeds het susidiereglement 'onderwijsvernieuwende schoolprojecten en onderwijsondersteunende projecten'. Dit subsidiereglement werd door de gemeenteraad van 31 maart 2014 (jaarnummer 278) goedgekeurd. Op 15 december 2014 (jaarnummer 1030) en  26 oktober 2015 (jaarnummer 574) werden enkele aanpassingen door de gemeenteraad goedgekeurd.

Op basis van dit reglement kon een subsidie verleend worden aan:

  • scholen voor onderwijsvernieuwende projecten in het kader van 'samen tot aan de meet';
  • scholen en organisaties (vzw's en feitelijke verenigingen) voor onderwijsondersteunende projecten 'taalprojecten buiten de schooltijd' en projecten die inzetten op breed leren en/of een brede leeromgeving, genaamd 'projecten breed leren'.

Het nieuwe bestuursakkoord legt de nadruk op het verhogen van de gekwalificeerde uitstroom in het Antwerpse onderwijs: 'De grootste uitdaging voor het Antwerpse onderwijs ligt in het verhogen van de gekwalificeerde uitstroom en het terugdringen van het vroegtijdig schoolverlaten…' (bestuursakkoord 2019-2024, doelstelling 2SLW02).

Het reglement dient dan ook vervangen te worden, zodat toelage kan worden verleend aan scholen en aan organisaties (in partnerschap met scholen) voor projecten rond thema’s en inhouden waarvan wetenschappelijk onderbouwd (evidence-informed) is dat ze de leerwinst bij kinderen en jongeren verhogen en zo ook de gekwalificeerde uitstroom positief beïnvloeden.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0201 - Onderwijshoofdstad van Vlaanderen
2LWS020101 - Succesvolle leerloopbaan
6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0201 - Onderwijshoofdstad van Vlaanderen
2LWS020103 - Brede leeromgeving

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeentraad heft het reglement "Onderwijsvernieuwende schoolprojecten en onderwijsondersteunende projecten", zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 maart 2014 (jaarnummer 278) en met aanpassingen op 15 december 2014 (jaarnummer 1030) en 26 oktober 2015 (jaarnummer 574) op.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het toelagereglement voor projecten 'Sterke leeromgevingen voor sterke leerlingen' goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.