Terug
Gepubliceerd op 15/06/2020

2020_CBS_05195 - District Wilrijk. Karel Pomastraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05195 - District Wilrijk. Karel Pomastraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_CBS_05195 - District Wilrijk. Karel Pomastraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Het onderzoeksrapport van Vectris voor het speelruimteplan van het district Wilrijk geeft aan om een groen netwerk uit te bouwen voor het centrum. In het rapport worden de drie onbenutte grasperken rond de Druivenstraat, de Karel Pomastraat en de Kortestraat aangeduid als potenties voor een buurtpark.
Met een bevraging is bij de buurtbewoners gepolst naar een invulling van dit buurtpark. Om één aansluitend buurtpark te kunnen realiseren, is het nodig om de circulatie van het autoverkeer te herbekijken. Om de impact op de omgeving te kunnen inschatten, wordt de Karel Pomastraat nu al als een voorafname bij proef doorlopend. Na de evaluatie kan er verder uitgezocht worden hoe de drie pleintjes best tot één buurtpark kunnen omgevormd worden.

Het district Wilrijk wil eerst de impact van dit voorstel op de buurt evalueren, vooraleer dit ontwerp verder uitgewerkt wordt.

De parkeerbalans neemt tijdelijk af met vier parkeerplaatsen, in deze buurt is de parkeerdruk laag, er is voldoende parkeermogelijkheid in de aanpalende Druivenstraat.

Aanleiding en context

De Karel Pomastraat in het district Wilrijk:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 26 maart 2012 (jaarnummer 263);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Sint-Bavostraat - Koning Leopoldstraat".

In samenspraak met het district Wilrijk wordt voorgesteld om het pleintje aan de noordzijde te verbinden met het voetpad. Dit voor een periode van zes maanden.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 15 mei 2020 Gunstig advies

Gelieve ons in kennis te stellen van de aanvang van de proefopstelling en ons in te lichten bij eventuele aanpassingen tijdens de proefopstelling.

districtscollege Wilrijk, advies van 25 mei 2020, jaarnummer 117 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Karel Pomastraat, district Wilrijk goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200416_plan1.pdf
  • 20200416_plan2.pdf