Terug
Gepubliceerd op 15/06/2020

2020_CBS_05196 - District Ekeren. Oudebaan, Hoogpadlaan (tussen Oudebaan en Gerardus Stijnenlaan) - Wegeniswerken. SWOU12394. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05196 - District Ekeren. Oudebaan, Hoogpadlaan (tussen Oudebaan en Gerardus Stijnenlaan) - Wegeniswerken. SWOU12394. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2020_CBS_05196 - District Ekeren. Oudebaan, Hoogpadlaan (tussen Oudebaan en Gerardus Stijnenlaan) - Wegeniswerken. SWOU12394. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Oudebaan en de Hoogpadlaan zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
De heraanleg van de Oudebaan en de Hoogpadlaan maakt deel uit van het project SWOU10201 Kapelsesteenweg Noord, project van AWV (Agentschap Wegen en Verkeer), Pidpa, Water-link, Stad Antwerpen, gemeente Brasschaat en district Ekeren.

De Kapelsesteenweg is een bovenlokale gewestweg, de Oudebaan en de Hoogpadlaan zijn lokale straten.

Het district Ekeren wenst de twee lokale straten in eigen beheer uit te voeren (in samenwerking met Water-link) in functie van het bewaken van de timing en de kwaliteit.

Het studiebureau Group D maakt het bestek voor de rioleringsstudie van de Kapelsesteenweg Noord. Het district Ekeren/ Stad Antwerpen maken in samenwerking met Water-link het bestek voor de lokale straten. Water-link coördineert in het volledige projectgebied Kapelsesteenweg Noord (zowel voor de lokale als de bovenlokale wegen) de afstemming van de beide bestekken voor de riolering en afvoer van het regenwater. In de Oudebaan en de Hoogpadlaan wordt de rioolinfrastructuur aangelegd voor een gescheiden stelsel, inclusief Kapelsesteenweg Noord. Het regenwater wordt aangesloten op de Oudelandse beek die door Hoekakker stroomt.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter: variatie tussen aaneengesloten bebouwing, met en zonder voortuin en achterkanten van percelen.
  • Groen: de bomen zijn gezond maar staan in kleine boomvakken.
  • Mobiliteit :
    Algemeen: vrij drukke woonstraat, zone 30
    • Rijrichting:
      • dubbelrichtingsverkeer in de Hoogpadlaan en de Oudebaan (tussen Hoogpadlaan en Karel Seclefstraat);
      • eenrichtingsverkeer in de Oudebaan (tussen Karel Seclefstraat en Kapelsesteenweg), richting Kapelsesteenweg;
  • Parkeren: langsparkeren, er zijn 51 parkeerplaatsen aanwezig:
    • in de Hoogpadlaan en de Oudebaan, tussen Karel Seclefstraat en Kapelsesteenweg, wordt aan één zijde geparkeerd;
    • in de Oudebaan, tussen Hoogpadlaan en Karel Seclefstraat wordt aan beide zijden geparkeerd;
  • Voetgangers: de voetpaden zijn gemiddeld 1,60m breed. Het smalste voetpad is 1,20m breed. Dit is niet conform de huidige opvatting rond integrale toegankelijkheid;
  • Fietsers: fietsers maken gebruik van de rijweg (gemengd verkeer);
  • Privé-vervoer:
    • er zijn drie snelheidsremmers aanwezig (plateau’s). Deze bevinden zich aan de kruispunten;
    • ter hoogte van de Kapelsesteenweg is er een verkeerslicht;
    • problemen: de lange rechte stukken rijbaan nodigen uit om te snel te rijden, de voorrang van rechts wordt niet altijd verleend ter hoogte van de Karel Seclefstraat;
    • Techniek : de riolering en de verlichting is verouderd.

Algemene randvoorwaarden

  • De vernieuwing van de riolering dient in synergie met het project Kapelsesteenweg noord te lopen;
  • Weginrichting conform zone 30;
  • Verkeersremmende maatregelen voorzien om te snel rijden tegen te gaan;
  • Vraag vanuit het district om de parkeerbalans zoveel als mogelijk neutraal te houden;
  • Er dient een ondergrondse glasbak voorzien te worden in het project;
  • Vraag om de straat te vergroenen;

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Hoogpadlaan:
    • snelheidsregime: 30 km/u;
    • snelheidsremmers: verhoogd kruispunt en snelheidsremmer aan de Gerardus Stijnenlaan;
    • voorrangsregeling: voorrang van rechts op alle kruispunten;
    • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
    • parkeerorganisatie: langsparkeren;
    • rijrichting: dubbelrichting; 
  • Oudebaan:
    • markeringen (zebrapaden): behoud van zebrapaden ter hoogte van de Pastoor Goetschalckxstraat (schoolomgeving) en aansluiting Kapelsesteenweg;
    • snelheidsregime: 30 km/u;
    • snelheidsremmers: verhoogde kruispunten en snelheidsremmers tussen Karel Seclefstraat en Kapelsesteenweg;
    • voorrangsregeling: op de kruispunten met de Hoogpadlaan, Pastoor Goetschalckxstraat en Karel Seclefstraat geldt voorrang van rechts. De aansluiting op de Kapelsesteenweg, een voorrangsbaan, is vandaag lichtengeregeld;
    • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
    • parkeerorganisatie: langsparkeren;
    • rijrichting: dubbelrichting tussen Hoogpadlaan en Karel Seclefstraat, enkelrichting tussen Karel Seclefstraat en Kapelsesteenweg.

 

Ambitie
De straat wordt op een verkeersveilige manier heringericht, afgestemd op het snelheidsregime en de gebruikers met een maximaal behoud van de parkeerbalans.
Het behoud en de uitbreiding van het straatgroen, gecombineerd met verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie, verhogen de leefbaarheid van de straat en maken ze klimaatbestendig.

Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • Groen:
    • de bestaande bomen blijven behouden. De kleine boomvakken worden vervangen door grotere boomvakken en ondergronds wordt extra groeiruimte voorzien door middel van bomengranulaat;
    • er worden nieuwe bomen aangeplant waardoor de straat een groener beeld krijgt. Dit is ook goed voor de hittebestendigheid van de straat. De bomen worden geplaatst in boomvakken, met ondergronds extra groeiruimte door middel van bomengranulaat;
    • ter hoogte van het pleintje zal een groot groenvak voorzien worden, waar een toekomstboom in kan groeien;
    • ter hoogte van de Karel Seclefstraat wordt ook een groter groenvak voorzien, zodat deze boom meer groeikansen krijgt.
  • Mobiliteit:
    • de rijrichting verandert niet.
    • het parkeren verandert niet.
    • voetgangers:
      • doordat de rijloper versmalt, conform het draaiboek, zullen de voetpaden in het deel met dubbel parkeren 1,50m breed zijn. Dit is niet conform het draaiboek publieke ruimte maar op vraag van het district Ekeren;
      • waar  éénzijdig parkeren aanwezig is, zal het voetpad  een gemiddelde breedte hebben van 1,80m, met plaatselijke versmallingen en verbredingen;
      • de bestaande zebrapaden blijven behouden;
    • fietsers: fietsers maken gebruik van de rijweg (gemengd verkeer);
    • privé-vervoer:
      • de aanwezige snelheidsremmers blijven behouden. In de Oudebaan, tussen Karel Seclefstraat en Kapelsesteenweg, wordt in het midden van de straat een extra snelheidsremmer voorzien.  Dit om de rechtlijnigheid van de straat te doorbreken en de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te verlagen;
      • het verkeerslicht ter hoogte van de Kapelsesteenweg blijft behouden;
  • Techniek : de riolering en de verlichting worden vernieuwd.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 51 plaatsen in de bestaande toestand naar 51 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. (+21 bomen).

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Oudebaan, Hoogpadlaan liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

16 december 2019

 

Projectdefinitie en concept

Goedkeuring districtscollege Ekeren

26 mei 2020

123

Het districtscollege van Ekeren wenst de Oudebaan en de Hoogpadlaan (tussen Oudebaan en Gerardus Stijnenlaan) heraan te leggen. Dit in het kader van de heraanleg van de Kapelsesteenweg. De riolering wordt ontkoppeld en het regenwater zal via deze straten aangesloten worden op de Oudelandse beek. De straat en de verlichting zijn in slechte staat en voldoen niet meer aan de huidige visie van integrale toegankelijkheid.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Op 26 mei 2020 (jaarnummer 123) keurde het districtscollege Ekeren de projectdefinitie en het concept, goed mits de volgende aanpassing:

  • de straatbreedte van de Hoogpadlaan van 4,65m naar 4,80m brengen;
  • de straatbreedte van de Hoogpadlaan met 4,80m opnemen in de presentatie voor het inspraaktraject.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2EKE010102/5052500000/M01448.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een (gedeeltelijk) ongunstig advies op het voorgestelde profiel voor de Oudebaan (tussen Pastoor Goetschalckxstraat en Karel Seclefstraat) en adviseert om het profiel in dit gedeelte van de Oudebaan aan te passen, rekening houdend met de veiligheid van de schoolomgeving en de voetgangersintensiteiten, waarbij er voetpaden met een breedte van minimum 1,80m voorzien worden (conform het draaiboek openbaar domein). Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een (gedeeltelijk) gunstig advies op de overige concepten en profielen op voorwaarde dat:

  • onderzocht wordt op welke manier waterinfiltratie of waterbuffering opgenomen kan worden in het project;
  • de maatregelen, conform het waterplan, waar mogelijk verder uitgewerkt worden naar het voorontwerp;
  • onderzocht wordt of op het kruispunt van de Hoogpadlaan en de Oudebaan een toekomstboom kan voorzien worden en een andere locatie voor de glascontainer wordt gezocht;
  • onderzocht wordt of speelaanleidingen integreerbaar zijn binnen het ontwerp.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0101 - We realiseren een kwaliteitsvol en veilig publiek domein door in te zetten op duurzaam en planmatig onderhoud en heraanleg
2EKE010102 - Het publiek domein is goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd met veel aandacht voor veilig verkeer, toegankelijkheid en voor de zwakke weggebruiker
2EKE010102M01448 - SWOU12394 Hoogpadlaan, Oudebaan (met water-link, i.f.v. kapelsesteenweg Noord)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie  van 27 maart 2020 voor de wegeniswerken in de Oudebaan en Hoogpadlaan (tussen de Oudebaan en de Gerardus Stijnenlaan), district Ekeren.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200327_10201_PD_DC_DEF.pdf
  • 20191216_Verslag_COD_SWOU12394.pdf