Terug
Gepubliceerd op 19/06/2020

2020_CBS_04967 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2019160934. District Deurne. Theo Van den Boschstraat ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04967 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2019160934. District Deurne. Theo Van den Boschstraat ZN - Goedkeuring 2020_CBS_04967 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2019160934. District Deurne. Theo Van den Boschstraat ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 januari 2020

26 februari 2020

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 maart 2020

12 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

17 januari 2020

30 januari 2020

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer. 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet 

Op 30 november 2010 werd een stedenbouwkundige vergunning verleend voor de aanleg van een nieuwe straat, namelijk Theo Van den Boschstraat, een gemeenteweg voorzien ten behoeve van het inbreidingsproject tegen de Van den Hautelei. 

De vergunde interne ontsluitingsweg, in T-vorm, loopt eerst in oost-westelijke richting vanaf de Van den Hautelei richting het binnengebied en dan in noord-zuidelijke richting. In het verlengde van de ontsluitingsweg in oost-westelijke richting is een terrein gereserveerd voor een bufferbekken. De weg is enkel bedoeld voor bestemmingsverkeer en voornamelijk gericht op de zwakke weggebruiker. De weg maakt de nieuwe gebouwen toegankelijk en draagt bij tot een veilig wegennet op lokaal niveau. 

Het profiel is in elke zone nagenoeg identiek, namelijk een weg met een berijdbare breedte van minimaal 4,17 meter met aan beide zijden een voetpad en aan één van beide zijden plaatselijk een parkeerstrook. Tussen de parkeerstroken wordt hetzij een verharding, hetzij groen voorzien. De totale breedte van de weg inclusief voetpaden en parkeerstroken bedraagt in alle delen11 meter. Hoewel de site rechtstreeks aansluit bij de vergunde verkaveling Eksterlaar sluit de wegenis niet aan bij deze van Eksterlaar. Ter hoogte van de aansluiting wordt de wegenis beëindigd en de doorgang geblokkeerd door het plaatsen van een zestal uitneembare paaltjes. De doorgang zal aangewend worden voor fietsers en voetgangers. 

Het projectgebied bestaat nog gedeeltelijk uit braakliggend terrein. Enkele bouwblokken zijn reeds gerealiseerd. De ontsluitingsweg is reeds aangelegd. Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van wijzigingen aan de reeds vergunde weginfrastructuur. Bij de aanleg van de wegenis ter hoogte van de Van den Hautelei zijn er zowel voor de ontsluitingsweg als voor het bufferbekken enkele aspecten anders uitgevoerd dan vergund:

  • verlenging van het rechter T-stuk in het zuiden;
  • bijkomende (voet)paden ter hoogte van een bufferbekken;
  • wijzigen van bufferbekken;
  • wijzigen van parkeerplaatsen, inritten en sorteerstraatje. 

De aangevraagde werken voorzien een beperkte regularisatie van de bestaande verkeersinfrastructuur. De ruimtelijke inrichting wijzigt beperkt: de parkeerplaatsen en inritten alsook het sorteerstraatje worden herschikt. Daarnaast wordt de interne ontsluitingsweg beperkt verlengd in het rechter T-stuk. Tot slot wordt het bufferbekken uitgebreid en toegankelijk gemaakt. Het totale buffervolume wijzigt echter niet t.o.v. de vergunde toestand. Bij de aangevraagde werken is geen sprake van een schaalvergroting van de verkeersinfrastructuur, noch van een forse toename van de verharde oppervlakte. 

De bestaande en vergunde materialisatie blijft behouden. De gebruikte materialen voor de nieuwe verhardingen komen overeen met de reeds bestaande materialen. De voorgestelde materialisatie is aanvaardbaar.

De aanvraag bevat een rooilijnplan bestaande toestand ‘bijlage 3_rooilijnplan vergund_opmetingsplan grondafstand vorige vergunning’ en nieuwe toestand ‘bijlage 4_rooilijnplan nieuw_nieuw plan afstand wegenis’ voor het wijzigen van de gemeenteweg Theo Van den Boschstraat. Ten opzichte van de vergunde toestand wijzigt de rooilijn aan de zuidkant van het rechter T-stuk en ter hoogte van het bufferbekken:

  • het rechter T-stuk in het zuiden wordt met 14,50 meter verlengd;
  • blok H krijgt voortuinen die buiten de rooilijn komen te liggen en die privaat beheerd zullen worden;
  • het gedeelte gereserveerd voor het bufferbekken wordt met 3 meter verlengd.

De wijziging van de rooilijn is het gevolg van de gewijzigde uitvoering van de werken. De grens tussen publiek en privaat domein wordt op deze manier duidelijk. 

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2019

Volledig en ontvankelijk

17 januari 2020

Start openbaar onderzoek

27 januari 2020

Einde openbaar onderzoek

25 februari 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

29 juni 2020

Uiterste beslissingsdatum

29 augustus 2020

Verslag GOA

28 mei 2020

naam GOA

Katrine Leemans

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 januari 2020

25 februari 2020

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2019160934

Gegevens van de aanvrager:

BVBA CRES CAPITAL met als adres IJzerlaan 54-56 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Theo Van den Boschstraat ZN te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31 sectie B nr. 407Z2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren wijzigingen aan verharding, wegenis en voetpaden en buffervoorziening

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis 

  • 30/11/2010: vergunning (20106529) voor wegenis- en rioleringswerken. 

Vergunde/vergund geachte toestand 

  • rijweg in betonstraatstenen keperverband van 4,17 meter breed;
  • tracé in T-vorm:
    • langste zijde circa 110 meter lang;
    • linkse zijde T circa 33 meter lang;
    • rechtse zijde T circa 30 meter lang;
  • langs weerskanten een voetpad van 2,10 meter breed;
  • weg geflankeerd door groenperken en loofbomen. 

Huidige toestand 

  • bufferbekken van ongeveer 93 m³;
  • uitbreiding verharding ter hoogte van bufferbekken;
  • rechtse zijde T wordt met 14,50 meter verlengd;
  • wijziging plaats sorteerstraatje en inrichting parkeerplaatsen. 

Gewenste toestand 

  • conform huidige toestand. 

Inhoud van de aanvraag 

  • regulariseren van de wijzigingen aan de wegenis en de grootte van het bufferbekken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en aan de nieuwe rooilijn zoals voorgesteld op het bijgevoegd plan 'bijlage 4_rooilijnplan nieuw_nieuw plan afstand wegenis' en dit onder volgende voorwaarde:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • bijlage 3_rooilijnplan vergund_opmetingsplan grondafstand vorige vergunning.pdf
  • bijlage 4_rooilijnplan nieuw_nieuw plan afstand wegenis.pdf
  • BA_298229_L.pdf
  • BA_298229_I_V.pdf
  • BA_298229_I_B.pdf
  • BA_298229_I_N.pdf
  • BA_298229-Verharding_L.pdf
  • BA_298229-Verharding_P_V.pdf
  • BA_298229-Verharding_P_B.pdf
  • BA_298229-Verharding_P_N.pdf
  • BA_298229-Verharding_PR_V.pdf
  • BA_298229-Verharding_PR_B.pdf
  • BA_298229-Verharding_PR_N.pdf
  • BA_298229-Bufferbekken_L.pdf
  • BA_298229-Bufferbekken_C_N.pdf
  • bijlage 1_kostenraming wegenis.pdf
  • advies_brandweer_20194180.pdf