Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 januari 2020 |
26 februari 2020 |
Ongunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 maart 2020 |
12 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
17 januari 2020 |
30 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Op 30 november 2010 werd een stedenbouwkundige vergunning verleend voor de aanleg van een nieuwe straat, namelijk Theo Van den Boschstraat, een gemeenteweg voorzien ten behoeve van het inbreidingsproject tegen de Van den Hautelei.
De vergunde interne ontsluitingsweg, in T-vorm, loopt eerst in oost-westelijke richting vanaf de Van den Hautelei richting het binnengebied en dan in noord-zuidelijke richting. In het verlengde van de ontsluitingsweg in oost-westelijke richting is een terrein gereserveerd voor een bufferbekken. De weg is enkel bedoeld voor bestemmingsverkeer en voornamelijk gericht op de zwakke weggebruiker. De weg maakt de nieuwe gebouwen toegankelijk en draagt bij tot een veilig wegennet op lokaal niveau.
Het profiel is in elke zone nagenoeg identiek, namelijk een weg met een berijdbare breedte van minimaal 4,17 meter met aan beide zijden een voetpad en aan één van beide zijden plaatselijk een parkeerstrook. Tussen de parkeerstroken wordt hetzij een verharding, hetzij groen voorzien. De totale breedte van de weg inclusief voetpaden en parkeerstroken bedraagt in alle delen11 meter. Hoewel de site rechtstreeks aansluit bij de vergunde verkaveling Eksterlaar sluit de wegenis niet aan bij deze van Eksterlaar. Ter hoogte van de aansluiting wordt de wegenis beëindigd en de doorgang geblokkeerd door het plaatsen van een zestal uitneembare paaltjes. De doorgang zal aangewend worden voor fietsers en voetgangers.
Het projectgebied bestaat nog gedeeltelijk uit braakliggend terrein. Enkele bouwblokken zijn reeds gerealiseerd. De ontsluitingsweg is reeds aangelegd. Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van wijzigingen aan de reeds vergunde weginfrastructuur. Bij de aanleg van de wegenis ter hoogte van de Van den Hautelei zijn er zowel voor de ontsluitingsweg als voor het bufferbekken enkele aspecten anders uitgevoerd dan vergund:
De aangevraagde werken voorzien een beperkte regularisatie van de bestaande verkeersinfrastructuur. De ruimtelijke inrichting wijzigt beperkt: de parkeerplaatsen en inritten alsook het sorteerstraatje worden herschikt. Daarnaast wordt de interne ontsluitingsweg beperkt verlengd in het rechter T-stuk. Tot slot wordt het bufferbekken uitgebreid en toegankelijk gemaakt. Het totale buffervolume wijzigt echter niet t.o.v. de vergunde toestand. Bij de aangevraagde werken is geen sprake van een schaalvergroting van de verkeersinfrastructuur, noch van een forse toename van de verharde oppervlakte.
De bestaande en vergunde materialisatie blijft behouden. De gebruikte materialen voor de nieuwe verhardingen komen overeen met de reeds bestaande materialen. De voorgestelde materialisatie is aanvaardbaar.
De aanvraag bevat een rooilijnplan bestaande toestand ‘bijlage 3_rooilijnplan vergund_opmetingsplan grondafstand vorige vergunning’ en nieuwe toestand ‘bijlage 4_rooilijnplan nieuw_nieuw plan afstand wegenis’ voor het wijzigen van de gemeenteweg Theo Van den Boschstraat. Ten opzichte van de vergunde toestand wijzigt de rooilijn aan de zuidkant van het rechter T-stuk en ter hoogte van het bufferbekken:
De wijziging van de rooilijn is het gevolg van de gewijzigde uitvoering van de werken. De grens tussen publiek en privaat domein wordt op deze manier duidelijk.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 december 2019 |
Volledig en ontvankelijk |
17 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
27 januari 2020 |
Einde openbaar onderzoek |
25 februari 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
29 juni 2020 |
Uiterste beslissingsdatum |
29 augustus 2020 |
Verslag GOA |
28 mei 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
27 januari 2020 |
25 februari 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019160934 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA CRES CAPITAL met als adres IJzerlaan 54-56 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Theo Van den Boschstraat ZN te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31 sectie B nr. 407Z2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren wijzigingen aan verharding, wegenis en voetpaden en buffervoorziening |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en aan de nieuwe rooilijn zoals voorgesteld op het bijgevoegd plan 'bijlage 4_rooilijnplan nieuw_nieuw plan afstand wegenis' en dit onder volgende voorwaarde: