Terug
Gepubliceerd op 15/06/2020

2020_CBS_04970 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020045951. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04970 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020045951. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_04970 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020045951. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020045951

Gegevens van de aanvrager:

NV Evonik Antwerpen met als contactadres Tijsmanstunnel-West zn te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Frans Tijsmanstunnel 1 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 18 sectie F nrs. 114R en 114N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Bouwen van nieuwe burelen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-        Op 4 december 1996 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1996/DROV/AN5/96/B/1105) voor het bouwen van ME-werkplaats met bureelruimte en opslagruimte (gebouw E566).

-        Op 3 april 1997 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/1996/DROV/AN5/96/B/1357) voor het oprichten van een energie-terugwinning en van een rookgasbehandeling op het productiegebouw ME.

-        Op 3 september 2002 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HV/2002/B/0171) voor productie-installaties ME IV.

-        Op 8 juni 2012 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20122881) voor ME1 – regularisatie: plaatsing van een fundament voor 6 CO2-tanks.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft:

-        het verwijderen van bureelcontainers;

-        het verwijderen en heraanleggen van verharding;

-        het bouwen van kantoren.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. In het gebouw worden kantoren, sanitair en kleedruimtes, vergaderzalen, berging, een technische ruimte en een keuken met refter ondergebracht ter ondersteuning van het bestaand bedrijf. De nieuwe kantoren lijken noodzakelijk voor de ondersteuning van de industriële bedrijfsactiviteiten en dient gezien te worden als een inherent onderdeel van de industriële activiteit en als nevenfunctie van een groter industrieel geheel. Bovendien zal het nieuwe kantoorgebouw plaats bieden aan werknemers van het bedrijf die nu verspreid gelokaliseerd zijn op de industriële site. De werken kaderen in het efficiënter maken van de organisatie, niet voor het uitbreiden van het (kantoor)personeel.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Insteekdok 1 – Gebied voor waterweginfrastructuur.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008). Volgens dit GRUP bevindt er zich een overdruk op circa 400 meter ten zuiden van de aanvraag met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat op het nieuwe gebouw valt, wordt opgevangen in een hemelwaterput met een inhoud van 10.000 liter en hergebruikt voor het sanitair. Tevens wordt er een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager vraagt een afwijking op het aspect infiltratie. Volgens een nota bij de aanvraag is infiltratie niet toepasbaar wegens het behoud van de veiligheid in geval van latere hijswerkzaamheden en biedt infiltreren weinig meerwaarde vermits er weinig invloed is op grondwaterkwaliteit en grondwaterreserves (bron: “Onderzoek over de toepassing van het hemelwaterbesluit in het Antwerps havengebied op de rechteroever, in het bijzonder de mogelijke rol van infiltratie in het tegengaan van de verzilting van

het grondwater, IMDC 2012”). De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op het bestaand rioleringssysteem dat het water verder afvoert naar het Kanaaldok. De gevraagde afwijking kan gunstig worden geadviseerd.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De ruimtes die in aanmerking komen als publiek toegankelijke delen zijn twee vergaderzalen, het sanitair en de circulatieruimtes hier naartoe. De aanvrager stelt in de verantwoordingsnota dat er vergaderzalen voor derden voorzien zijn in de gebouwen aan de ingang van de site en dat de voorliggende kantoorunits dus niet publiek toegankelijk zijn. De gewestelijke verordening toegankelijkheid is bijgevolg niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Vrij centraal gelegen op een industrieel terrein wordt op een reeds ontwikkeld blokveld nieuwe kantoren geplaatst. Hiervoor dienen eerst de vijf bestaande containerunits die ingericht zijn als burelen en sociale ruimtes weggenomen te worden en wordt de bestaande verharding (rode schiste) uitgebroken. Deze verharding heeft een oppervlakte van circa 470 m².

Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden; uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop; ongebruikte rioleringen en leidingen moeten uit de ondergrond verwijderd worden; het is verboden aan te vullen met afval.

 

De kantoren worden voorzien op circa 6,5 meter ten zuidoosten van gebouw E566 en circa 10,4 meter ten zuiden van gebouw E599. Het gebouw wordt gefundeerd op een nieuwe betonplaat en betreft het gelijkvloers en twee verdiepingen die enkel bereikbaar zijn via twee externe trappen. Het gebouw heeft een totale grondoppervlakte van circa 245 m² en een maximale hoogte van circa 11 meter. Het gebouw wordt ingericht met kantoren, vergaderzalen, sanitair en kleedruimtes, een technische ruimte, berging en een keuken met refter voor personeel. De ruimtes hebben een vrije hoogte van 3 meter.

Het verwijderen van bestaande bureelcontainers en het bouwen van een nieuw duurzamer kantoorgebouw is functioneel inpasbaar.

 

Rondom het gebouw wordt verharding in betonklinkers voorzien met een totale oppervlakte van circa 105 m². Aangezien deze verharding in functie staat van de toegang tot het nieuwe gebouw is deze functioneel inpasbaar. Niet functionele verharding wordt verwijderd (zie bestaande toestand, 470m²).

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen daar de werknemers die in de nieuwe kantoren gehuisvest zullen worden, verhuizen binnen de site. De bestaande parking is gelegen aan de inkom van de site, langs de Tijsmanstunnel West. De bouwheer kan op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg staat.

Opgemerkt wordt dat in de verantwoordingsnota wordt aangegeven dat er bij de nieuwe kantoorunits wel een fietsenstalling wordt voorzien met 20 fietsparkeerplaatsen, maar dat deze fietsenstalling niet aangevraagd of ingetekend werd op de plannen.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken staan in functie van de bedrijfsactiviteiten en worden uitgevoerd op een grootschalig industrieterrein waardoor de ruimtelijke impact eerder beperkt is. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel – vormelijke elementen

Het gebouw wordt opgebouwd uit een modulair systeem waarvan de gevels afgewerkt worden met geprofileerde stalen gevelbeplating in een grijze kleur. Dit gevelmateriaal is neutraal en dus aanvaardbaar in deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies. Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-        Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden; uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop; ongebruikte rioleringen en leidingen moeten uit de ondergrond verwijderd worden; het is verboden aan te vullen met afval.

 

Aandachtspunt: Er wordt opgemerkt dat in de verantwoordingsnota wordt aangegeven dat er bij de nieuwe kantoorunits een fietsenstalling wordt voorzien met 20 fietsparkeerplaatsen, maar dat deze fietsenstalling niet aangevraagd of ingetekend werd op de plannen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

27 april 2020

Start openbaar onderzoek

7 mei 2020

Einde openbaar onderzoek

5 juni 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

16 juni 2020

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 mei 2020

5 juni 2020

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-        Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden; uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop; ongebruikte rioleringen en leidingen moeten uit de ondergrond verwijderd worden; het is verboden aan te vullen met afval.

 

Aandachtspunt: Er wordt opgemerkt dat in de verantwoordingsnota wordt aangegeven dat er bij de nieuwe kantoorunits een fietsenstalling wordt voorzien met 20 fietsparkeerplaatsen, maar dat deze fietsenstalling niet aangevraagd of ingetekend werd op de plannen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst  Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.