Terug
Gepubliceerd op 15/06/2020

2020_CBS_04944 - Omgevingsvergunning - OMV_2020000816. Schrijnwerkersstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04944 - Omgevingsvergunning - OMV_2020000816. Schrijnwerkersstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_04944 - Omgevingsvergunning - OMV_2020000816. Schrijnwerkersstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020000816

Gegevens van de aanvrager:

Els De Ridder met als adres LIEVEVROUWESTRAAT 66 te 2520 RANST (BELGIE) en NV LENS met als adres MECHELSESTEENWEG 64 te 2640 MORTSEL (BELGIE)

Ligging van het project:

Schrijnwerkersstraat 11 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3sectie C nr. 1632A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een winkelpand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          29/03/2019: vaststelling als vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID: 4518) ‘Traditioneel breedhuis’;

-          27/03/2019: bouwovertreding (20156088);

-          13/03/1885: vergunning (1885#244) voor veranderingen aan de gevel;

-          02/09/1976: bescherming (ID: 1020) de voorgevel en bedaking is beschermd als monument omwille van het algemeen belang.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          traditioneel breedhuis ingericht als handelshuis;

-          2 bouwlagen en schuin dak met dakkapel;

-          kadastraal gekend als handelshuis met 1 woning (niet bewoond).

 

Huidige toestand

 

-          2 bouwlagen en schuin dak met dakkapel;

-          gelijkvloerse gevelopeningen zijn dichtgetimmerd;

-          leegstaand;

-          historische spiltrap, tussenverdieping en kinderbalken gesloopt.

 

Gewenste toestand

 

-          winkelpand met gelijkvloerse winkelruimte met mezzanine, kitchenette en stockage horende bij de winkel op de verdiepingen;

-          voorgevel afgewerkt met witte bezetting, plint in blauwe hardsteen, rode dakpannen, natuurkleurig houten buitenschrijnwerk op het gelijkvloers en donkerblauw houten buitenschrijnwerk op de verdiepingen.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren van het uitbreken van de historische tussenvloer (kinderbalken) en spiltrap;

-          herinrichting gelijkvloers als winkelruimte met een mezzanine;

-          functiewijziging van de woonfunctie op de verdiepingen naar kitchenette en stockageruimte bij de handelsfunctie;

-          plaatsen van een nieuwe binnentrap;

-          plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk op het gelijkvloers in de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

31 januari 2020

25 februari 2020

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

30 april 2020

14 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

31 januari 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Onroerend Erfgoed

30 april 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

30 januari 2020

20 februari 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

30 januari 2020

14 februari 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

30 januari 2020

4 februari 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

30 april 2020

29 mei 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

30 januari 2020

3 februari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel  2:   zone voor wonen - (wo2).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de nieuwe tussenverdieping en de ruimte eronder op het gelijkvloers hebben een vrije hoogte kleiner dan 2,60 m;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: er wordt geen afgescheiden afvalberging voorzien;

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

 

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag is functioneel inpasbaar. Het betreft de gedeeltelijke restauratie van een beschermd handelshuis in een centraal gelegen winkelstraat in de Wilde Zee. Gezien de commerciële ligging, de geringe afmetingen van het pand en het feit dat een aparte toegang naar de verdiepingen niet mogelijk is zonder afbreuk te doen aan de eigenheid van het pand, is het behoud van de woning hier niet wenselijk. De vrijgekomen ruimte wordt gebruikt voor sanitair, kitchenette en opslag.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Aan het volume van het gebouw wordt niets gewijzigd. Het ingesloten perceel van minder dan 40m² werd volledig dichtgebouwd.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

Aangezien het om een beschermd pand gaat werden de adviezen van het Agentschap Onroerend Erfgoed en van de stedelijke dienst monumentenzorg opgevraagd. Het advies van de dienst monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:

 

“Het pand werd recent zonder vergunning volledig gestript. De kinderbalken, de tussenverdieping, de spiltrap, de steektrap, het schrijnwerk… alles werd eruit gesloopt. Van de 16de-eeuwse structuur blijven enkel de moerbalken over. Er werden nieuwe vloeren gereconstrueerd met kepers. De werken werden stilgelegd en er werd een pv opgemaakt. Deze onaanvaardbare ingrepen zorgen voor een zware uitholling van de erfgoedwaarden van het pand en het historisch patrimonium van onze stad.   

 

Er wordt nieuw schrijnwerk voorzien in de beschermde voorgevel. De indeling van het schrijnwerk refereert aan de gesloopte insteekverdieping. Inpandig zal een nieuwe tussenverdieping gecreëerd worden, niet zoals voordien over de volledige diepte van het pand, maar van aan de achtergevel tot aan de tweede moerbalk. Een insteekverdieping of hangende kamer was historisch gezien steeds verankerd in, of opgehangen aan de moerbalk. Op die manier bestaat er nog een eerlijke relatie tussen de voorgevel en de achterliggende structuur.

De detaillering van het nieuwe houten schrijnwerk in de voorgevel zal omwille van de monumentenstatus van de voorgevel en bedaking door het Agentschap Onroerend erfgoed beoordeeld worden. Bij akkoord leveren zij de toelating voor deze werkzaamheden af.

 

De recent ingebrachte kepers zullen gepleisterd worden. De moerbalken blijven in het zicht. Er wordt een nieuwe spiltrap ingebracht.”

 

Het advies van de dienst monumentenzorg wordt bijgetreden. De aanvraag beoogt de (gedeeltelijke) reconstructie van de historische toestand van het pand en van het straatbeeld.

 

Omdat het om een beschermd pand gaat, dient ook een toelating voor het schrijnwerk in de voorgevel te worden afgeleverd door het Agentschap Onroerend Erfgoed. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient strikt te worden nageleefd.

 

De vrije hoogte onder de mezzanine is plaatselijk slechts 2,13m terwijl de bouwcode (artikel 21) minimum 2,60m oplegt. Het betreft hier echter een zeer beperkte oppervlakte (minder dan 1/3 van de totale vloeroppervlakte van het gelijkvloers). De mezzanine is bovendien een overblijfsel van (en verwijzing naar) de historische tussenverdieping op dit niveau. De opnieuw te reconstrueren horizontale hardstenen verdeling in de ramen van de voorgevel getuigt nog van deze tussenverdieping.

 

Om te voldoen aan artikel 26 van de bouwcode wordt opgelegd een afzonderlijke afvalberging van 4m² te voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De handelsfunctie blijft behouden en de woonfunctie verdwijnt. De vrijgekomen ruimte wordt gebruikt om de handelsfunctie te faciliteren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een toelating voor het schrijnwerk in de voorgevel dient te worden afgeleverd door het Agentschap Onroerend Erfgoed;

3.      een afzonderlijke afvalberging van 4m² moet voorzien worden, conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 januari 2020

Volledig en ontvankelijk

30 januari 2020

Start openbaar onderzoek

7 februari 2020

Einde openbaar onderzoek

7 maart 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 juli 2020

Verslag GOA

4 juni 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 februari 2020

7 maart 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een toelating voor het schrijnwerk in de voorgevel dient te worden afgeleverd door het Agentschap Onroerend Erfgoed;

3.      een afzonderlijke afvalberging van 4m² moet voorzien worden, conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.