Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020024273 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Claver met als contactadres Terlindenhofstraat 36 te 2170 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Terbekehofdreef 58 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 44sectie D nr. 194K |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de gevelopeningen in een bestaand kantoorgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/03/2008: vergunning (3238#690) voor het bouwen van een hal (uitbreiding).
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- kantoorgebouw met aanpalende industriehal (hal F);
- maximale bouwhoogte circa 14,00 m (ten opzichte van vloerpas hal);
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- doorgevoerde interne constructieve werken aan, en herindeling van het kantoorgebouw;
- gewijzigde verticale circulatie (kantoorgebouw);
- gevelafwerking in plaatmateriaal in verschillende grijstinten;
- de regenwaterput werd nog niet voorzien.
Gewenste toestand
- bouwvolume conform vergunde toestand;
- gevelafwerking in plaatmateriaal in verschillende grijstinten;
- voorzien van een regenwaterput conform de vergunning uit 2008.
Inhoud van de aanvraag
- aanpassen van de bestaande, en het maken van nieuwe raamopeningen in de voor- en zijgevel van het kantoorgebouw;
- regulariseren van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
20 april 2020 |
7 mei 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
20 april 2020 |
19 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
2 juni 2020 |
2 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er wordt opgemerkt dat het pand niet voldoet aan de verordening toegankelijkheid. Zo is de vergunde verticale circulatie anders uitgevoerd in de bestaande toestand. Omdat het hier louter gaat over een wijziging van de richting van deze verticale circulatie kan geoordeeld worden dat deze aanpassing niet onder het toepassingsgebied van de verordening valt.
Wel dient het sanitair op het gelijkvloers aangepast te worden aan de verordening indien dit sanitair ook publiektoegankelijk is. Dit zal in voorwaarde worden opgenomen.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen en toevoegen van enkele gevelopeningen. Verder gebeuren er interne wijzigingen. Zo verdwijnt het sanitair en lockerruimte op de tweede verdieping en de refter op de derde verdieping. Voor deze aanpassingen is advies gevraagd aan de stedelijke dienst business en innovatie. De aanpassingen worden gunstig geadviseerd met volgende afweging: ‘het kantoorgebouw maakt deel uit van een grotere industriële en logistieke site gelegen binnen het industrieterrein Terbekehof zoals voorzien in de beleidsnota industrie en logisitiek’.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken hebben enkel betrekking op aanpassingen aan de gevels en een interne herindeling. Het vergunde volume blijft behouden. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De aanpassingswerken worden uitgevoerd om de verblijfskwaliteit in het gebouw te vergroten. Het nieuwe buitenschrijnwerk zal gelijkaardig voorzien worden aan het bestaande buitenschrijnwerk (donkergrijs aluminium). De gevelafwerking wordt voorzien in plaatmateriaal in verschillende grijstinten. Het aanpassen van de gevels is aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Tegenover de laatst vergunde toestand wordt het volledige gebouw voorzien van kantoorruimte. De kleedkamers, het sanitair, de refter en het archief op de tweede en derde verdieping verdwijnen. Omwille van deze reden is er een bijkomend advies gevraagd aan de stedelijke dienst mobiliteit. De parkeerbehoefte voor een kantoor is, volgens artikel 30 van de bouwcode, anders dan die voor een refter of kleedkamer.
Zo dienen er voor de bijkomende oppervlakte kantoren, 4 bijkomende autoparkeerplaatsen voorzien te worden. Voor fietsers dienen er voorzieningen aanwezig te zijn om zich op te frissen na de woon-werkverplaatsing en moeten er 3 fietsparkeerplaatsen aanwezig zijn.
Uit navraag bij de architect wordt echter gemeld dat het een herlocalisatie is van werknemers die reeds werkzaam zijn in de kantoren op het bedrijven terrein. Een bijkomende parkeerbehoefte is dus niet aan de orde.
In functie van gebruiksgenot worden wel de fietsvoorzieningen gevraagd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het sanitair op gelijkvloers te voorzien conform de verordening toegankelijkheid indien dit publiek toegankelijk is;
3. 3 fietsparkeerplaatsen te voorzien;
4. minstens 2 douches te behouden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
31 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
20 april 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 juli 2020 |
Verslag GOA |
4 juni 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het sanitair op gelijkvloers te voorzien conform de verordening toegankelijkheid indien dit publiek toegankelijk is;
3. 3 fietsparkeerplaatsen te voorzien;
4. minstens 2 douches te behouden.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.