Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019148449 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PR Havenbedrijf Antwerpen met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Scheldelaan zn, Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 16 sectie F nr. 225V |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van een pekelsilo en aanleggen van verharding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 3 augustus 2012 besliste het college om de brandweerpost Lillo, met bijbehorend sport- en oefenveld, op te nemen in het vergunningenregister, wegens vermoeden van vergunning;
- Op 2 oktober 2006 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (503.765) voor het aanleggen van een fietspad langs de Scheldelaan.
Inhoud van de aanvraag
- Plaatsen van een pekelsilo;
- Aanleggen van een verharding.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
9 januari 2020 |
27 januari 2020 |
Gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
9 januari 2020 |
|
Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
9 januari 2020 |
20 januari 2020 |
Geen bezwaar |
Air Liquide Industries Belgium |
9 januari 2020 |
14 januari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Ministerie van Landsverdediging |
9 januari 2020 |
10 april 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
BASF (pijpleidingen) |
9 januari 2020 |
|
Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
Petrochemical Pipeline Services B.V. |
9 januari 2020 |
24 januari 2020 |
Ongunstig |
Ethyleen Pijpleiding Maatschappij |
9 januari 2020 |
|
Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
Naar aanleiding van het wijzigingsverzoek werd het advies ingewonnen van de betrokken partijen:
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 3 maart 2020 | 10 maart 2020 | Gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 3 maart 2020 | Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. | |
lokale politie/verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 3 maart 2020 | 16 maart 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Air Liquide Belgium Industries | 3 maart 2020 | 11 maart 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Ministerie van Landsverdediging | 3 maart 2020 | 10 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
BASF (pijpleidingen) | 3 maart 2020 | Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. | |
Petrochemical Pipeline Services | 3 maart 2020 | 12 maart 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Ethyleen Pijpleiding Maatschappij | 3 maart 2020 | Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’.
Het gebied is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van ecologische waarden. Alle handelingen die nodig zijn of nuttig zijn voor de instandhouding, het herstel en de ontwikkeling van de natuur, het ecologisch milieu en van landschapswaarden zijn toegelaten.
De volgende handelingen zijn eveneens toegelaten:
- het herstellen,(her)aanleggen of verplaatsen van wegen, spoorlijnen, leidingen, aardgasinstallaties, pompgemalen en waterzuiveringsstations;
- het aanbrengen van windturbines en windturbineparken, alsook andere installaties voor de productie van (hernieuwbare) energie of energierecuperatie. De mogelijke effecten van de inplanting ten aanzien van efficiënt bodemgebruik, eventuele verstoring van de uitbating(smogelijkheden) en landschappelijke kwaliteiten dienen in een lokalisatienota te worden beschreven en geëvalueerd;
- het verbouwen, uitbreiden of herbouwen van de bestaande brandweerkazerne voor zover de bestemming van het gebied niet in het gedrang wordt gebracht. De uitbreiding van de kazerne is beperkt tot de percelen in gebruik door de brandweer op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet geheel in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Volgens artikel 4.4.7 §2 tweede lid VCRO kan er voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben wel afgeweken worden van de geldende voorschriften. Het toepassingsgebied van artikel 4.4.7.§2 wordt geregeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2, en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening”. De concrete aftoetsing van de aanvraag aan dit Besluit van de Vlaamse Regering komt verder aan bod in het deel “Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening”.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt tevens de Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’ en het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. De aanpalende wegenis Scheldelaan heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
De grens van het afgebakende zeehavengebied bevindt zich net ten zuiden van de aanvraag. Parallel langs deze grens loopt een overdruk met als aanduiding Leidingenstraat.
Buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemmingen Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten), Natuurgebieden en -voor de Schelde- Bestaande waterwegen.
Op circa 400 meter ten noorden van de aanvraag is het GRUP Hoogspanningslijn Lillo-Zandvliet van toepassing. Volgens dit ruimtelijke uitvoeringsplan is de bestemming Gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen van toepassing.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing.
Sectorale regelgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte. Er is voldoende vrije omtrek naast de nieuwe verharding aanwezig waar het hemelwater kan infiltreren. Bijgevolg dient in alle redelijkheid geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijking van de voorschriften
De aanvraag is in strijd met de geldende voorschriften. De pekelsilo ligt in een Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’. Met toepassing van artikel 4.4.7 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het “Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2, en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening” kan in een vergunning voor handelingen van algemeen belang die ruimtelijk een beperkte impact hebben, worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften.
Voor het plaatsen van de pekelsilo wordt beroep gedaan op artikel 3 §1 4° van dat Besluit van de Vlaamse Regering: de handelingen hebben betrekking op de aanhorigheden en kunstwerken bij lijninfrastructuren.
Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen
Aan de noordoostzijde van de brandweerkazerne “Post Lillo”, op circa 3 meter van het gebouw, wordt een stuk terrein verhard in asfalt voor de plaatsing van een pekelsilo. De pekel zal aangewend worden voor het ijsvrij maken van wegen en fietspaden in het havengebied. De silo in plaatstaal wordt op een metalen structuur geplaatst en heeft een inhoud van 30.000 liter. De totale hoogte van de constructie bedraagt zo circa 8 meter. De vrije hoogte bedraagt 3,5 meter zodat vrachtwagens en tractoren onder de silo kunnen rijden om pekel bij te tanken.
Aangezien de pekelsilo wordt voorzien ten behoeve van het vorstvrij houden van de openbare wegen in de haven en de constructie zelf een beperkt bouwvolume en -hoogte heeft is de silo functioneel inpasbaar in de omgeving. Door de nieuwe silo te clusteren nabij en tussen twee bestaande “harde” constructies zijnde de brandweerkazerne in het westen en fietspad in het oosten, wordt het groene openruimtegebied ten zuidoosten van de aanvraag gevrijwaard.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De pekelsilo wordt opgetrokken in de directe omgeving van bestaande gebouwen en constructies. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verkeerspolitie adviseert om voorwaarts in- en voorwaarts uit te rijden bij het gebruik van de pekelsilo. Dit is echter omwille van technische redenen (vulleiding zit achteraan de vrachtwagen) niet mogelijk. Tenzij dat er extra verharding wordt aangelegd. Echter is de ruimte daarvoor te beperkt. Door de verharding, zoals in voorliggende aanvraag, beperkt te houden kan het fietspad voldoende veilig gevrijwaard worden en blijft de impact op de Zone voor permanente ecologische infrastructuur tot een minimum beperkt. Extra verharding en manoeuvreerruimte zou ook met de richtlijnen van de leidingbeheerder (bvb PPS) in strijd komen.
Volgens de aanvrager gebeurt het laden van pekelsilo door tractoren vanop het fietspad, waardoor er geen gevaarlijke situatie gecreëerd wordt op de hoofdbaan. Enkel bij het leveren van pekel, wat circa 5x per winter dient te gebeuren, zal er vanop de rijbaan moeten worden ingereden. De aanvrager geeft aan dat dit zodanig kan worden georganiseerd dat dit buiten de piekmomenten kan gebeuren.
De Scheldelaan is een gewestweg. Het Agentschap Wegen en Verkeer werd als beheerder van de gewestweg om advies gevraagd. Dit advies is gunstig.
Ten zuiden van de werken bevinden zich diverse pijpleidingen waardoor advies gevraagd werd aan de beheerders van deze leidingen. De uitgebrachte adviezen zijn, na het wijzigingsverzoek, voorwaardelijk gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- de uitvoering van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen dient qua inplanting te gebeuren overeenkomstig de gewijzigde plannen, opgeladen op 27 februari 2020 in het Vlaamse omgevingsloket;
- het leveren van de pekel dient tijdens verkeersluwe momenten te gebeuren;
- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van 12 maart 2020 van Petrochemical Pipeline Services;
- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van 14 januari 2020 van Air Liquide;
- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Ministerie van Landsverdediging.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
10 december 2019 |
Volledig en ontvankelijk |
9 januari 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek |
13 januari 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
11 februari 2020 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
3 maart 2020 |
Start tweede openbaar onderzoek |
6 maart 2020 |
Einde tweede openbaar onderzoek |
10 mei 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 augustus 2020 |
Verslag GOA |
4 juni 2020 |
naam GOA |
Bieke Geypens |
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen. Aanleiding van dit verzoek is het ongunstig advies van Petrochemical Pipeline Services (PPS) waaruit blijkt dat de verharding boven hun leiding aangelegd wordt en dat de pekelsilo binnen de beschermde zone (=zone van 15 meter aan weerszijde van de leiding) van de leiding komt.
De aanvrager heeft daarop beslist om de pekelsilo meer naar het noorden te draaien waardoor de verharding tevens naar het noorden opschuift. Hierdoor komt de verharding niet meer boven de leiding van PPS te liggen.
Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
13 januari 2020 |
11 februari 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 maart 2020 |
23 maart 2020* |
0 |
0 |
0 |
0 |
29 april 2020* |
10 mei 2020* |
0 |
0 |
0 |
0 |
* De Vlaamse regering heeft op 24 maart 2020 via het noodbesluit omgevingsvergunningen beslist om de openbare onderzoeken voor omgevingsvergunningen op te schorten tot en met 24 april 2020.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
- de uitvoering van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen dient qua inplanting te gebeuren overeenkomstig de gewijzigde plannen, opgeladen op 27 februari 2020 in het Vlaamse omgevingsloket;
- het leveren van de pekel dient tijdens verkeersluwe momenten te gebeuren;
- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van 12 maart 2020 van Petrochemical Pipeline Services;
- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van 14 januari 2020 van Air Liquide;
- er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Ministerie van Landsverdediging.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.