Terug
Gepubliceerd op 15/06/2020

2020_CBS_04961 - Omgevingsvergunning - OMV_2020045127. Edegemsesteenweg 329. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04961 - Omgevingsvergunning - OMV_2020045127. Edegemsesteenweg 329. District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_04961 - Omgevingsvergunning - OMV_2020045127. Edegemsesteenweg 329. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020045127

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mikis Goos met als adres Buizegemlei 46 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Edegemsesteenweg 329 te 2610 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 42sectie C nr. 118W6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/06/1987: vergunning (222#6938) voor een veranda;

-          06/10/1970: vergunning (222#2589) voor het bouwen van een woning. 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • halfopen bebouwing bestaande uit 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • zadeldak op basis van 9m, bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak tot 12m;
  • veranda van 1 bouwlaag onder schuin dak tegen rechterzijde (8,4m x 3,5m);
  • totale bouwbreedte is 10,6m;

-          gevelafwerking:

  • parement in rode gevelsteen met buitenschrijnwerk in aluminium;
  • plint in breuksteen;

-          inrichting:

  • perceelsbreedte 30m (oorspronkelijk 3 percelen samengevoegd);
  • voortuin 5m zonder extra verhardingen. 

Huidige toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume: conform vergund;

-          intern: constructieve wijzigingen (gevelopeningen) tussen woning en veranda; 

-          gevelafwerking: toevoeging van dakramen aan voor-en achtergevel;

-          inrichting:

  • perceel 13,62m breed, aansluitend perceel 16,25m breed (ingericht als tuin);
  • verharding circa 3-6m breed naar veranda en houten carport op naburig perceel. 

Gewenste toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • behoud bestaand volume, sloop veranda;
  • nieuw volume van 1 bouwlaag onder plat dak aan rechterzijde (8,85m x 3,83m); 
  • interne constructieve werken;

-          gevelafwerking:

  • parement in rode steen blijft behouden;
  • nieuw volume in rode gevelsteen;
  • nieuwe plint in blauwe steen;
  • nieuw buitenschrijnwerk in zwartkleurig aluminium;
  • dakramen aan voor-en achterzijde;

-          inrichting: conform bestaand.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning;

-          slopen van de bestaande veranda;

-          bouwen van een nieuw volume tegen de woning;

-          wijzigen van de voorgevel (buitenschrijnwerk);

-          aanleggen van verhardingen.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met landelijk karakter. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. De woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 27 Open ruimte:

Het toegangspad naar de voordeur is 1,64m breed voorzien.

Er is meer verharding in de voortuin aanwezig dan de strikt noodzakelijke in functie van een carport welke daarenboven geen onderdeel uitmaakt van het voorwerp van de aanvraag.

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

De verharde zone in de voortuin ondersteunt het begroende karakter van deze zone (woongebied met landelijk karakter) niet. De aanvraag bevat geen kwalitatief uitgewerkt voorstel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In de voortuin wordt ter hoogte van het nieuwe volume een verharding voorzien naar de houten carport op dit aanpalende perceel. Op 21/06/2019 is er een voorwaardelijk gunstig stedenbouwkundig attest afgeleverd voor het perceel aan de rechterzijde waarbij de carport zal worden afgebroken.

 

Volgens artikel 30 van de bouwcode bestaat er de mogelijkheid om een verharde stallingsplaats in de voortuin te voorzien. In de Edegemsesteenweg is het kenmerkend dat er wagens op het eigen perceel worden geparkeerd zonder dat er een garage aanwezig is.

Bovendien is de verharding niet voorzien voor een verblijfsruimte waardoor de woning nog steeds voldoet aan artikel 12 van de bouwcode. Hierdoor is het niet storend om hier een autostalplaats in te richten in open lucht op voorwaarde dat de verharding tot een minimum én met waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal wordt voorzien, zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen.

Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan dan een afwijking worden toegestaan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien een uitbreiding van de woning aan de rechterzijde. De oppervlakte van de in 1987 vergunde veranda wordt gebruikt om een volwaardige aanbouw te voorzien. Binnen het volume worden beperkte aanpassingen doorgevoerd in functie van een beter intern ruimtegebruik. Ook het contact met de tuin wordt vergroot door in de achtergevel zowel in het hoofdgebouw als in de aanbouw ramen tot op vloerniveau te voorzien. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuwe volume wordt voorzien van een rode gevelsteen, zo wordt deze afgestemd op de bestaande woning. Het buitenschrijnwerk wordt voor de volledige woning voorzien in zwart aluminium. Voorgestelde werken zijn aanvaardbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de breedte van het  toegangspad naar de voordeur te voorzien conform artikel 27 van de bouwcode;

2.      de voortuin maximaal te ontharden en van groen te voorzien met uitzondering van de verharding (met waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal, zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen) die nodig is voor het stallen van één wagen conform de afmetingen vermeld in de toelichting van artikel 30 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

4.      de voorgestelde wijzigingen aan de verharding aan de rechterzijde van het perceel ten opzichte van de laatst verleende vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 april 2020

Volledig en ontvankelijk

21 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 juli 2020

Verslag GOA

5 juni 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de breedte van het  toegangspad naar de voordeur te voorzien conform artikel 27 van de bouwcode;

2.      de voortuin maximaal te ontharden en van groen te voorzien met uitzondering van de verharding (met waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal, zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen) die nodig is voor het stallen van één wagen conform de afmetingen vermeld in de toelichting van artikel 30 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

4.      de voorgestelde wijzigingen aan de verharding aan de rechterzijde van het perceel ten opzichte van de laatst verleende vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.