Sinds de aanvang van de gezondheidscrisis eind maart 2020 ontwikkelden zich dringende nieuwe communicatienoden. De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft daarom op verschillende sporen communicatiecampagnes opgezet:
De geplande communicatiecampagnes hebben als doel de federale en Vlaamse Corona-maatregelen bij de bevolking bekend te maken, de heropleving van het sociaal leven, de heropleving van de lokale economie en het toerisme in de stad Antwerpen. De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft de verschillende communicatieacties en campagnes in detail (per fase) uitgewerkt en zal voor de volledige realisatie hiervan (creatie, productie en media) 890.000,00 EUR nodig hebben in 2020.
De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft zelf in eigen kredieten geschoven: er is budget vrijgekomen omdat enkele geplande campagnes geannuleerd werden en er wordt ook bespaard op andere campagnes. Dit bracht een beschikbaar budget samen van 690.000,00 EUR dat kan ingezet worden voor corona-gerelateerde campagnes. Maar de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing raamt dus een tekort van 201.894,56 EUR.
Dit is een onvoorziene meerkost als rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen en komt daarom in aanmerking voor het compensatiefonds.
Het college keurde op 20 maart 2020 (jaarnummer 2774) de oprichting van een compensatiefonds voor maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus goed. Dat compensatiefonds zal aangewend kunnen worden voor volgende doeleinden:
Onderliggende vraag kadert in punt 3: het opvangen van meerkosten voor de stad Antwerpen.
De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft zelf in eigen kredieten geschoven: er is budget vrijgekomen omdat enkele geplande campagnes geannuleerd werden en er wordt ook bespaard op andere campagnes. Dit bracht een beschikbaar budget samen van 690.000,00 EUR op 2SBS060105A00000/5317600000/613, dat kan ingezet worden voor coronagerelateerde campagnes. Maar de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing raamt dus een tekort van 201.894,56 EUR. Dit is een onvoorziene meerkost als rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen en komt daarom in aanmerking voor het compensatiefonds. In bijlage van dit besluit lijst de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing de uitgaven en bestelbons op die reeds gemaakt zijn in het kader van communicatie over corona en voor deze uitgaven vraagt de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing dan ook compensatie uit het compensatiefonds.
Middelen die niet worden aangewend voor het vooropgestelde doel, vloeien nadien terug naar het compensatiefonds
Het college beslist om 201.894,56 EUR voor communicatiecampagnes in kader van de coronamaatregelen te compenseren binnen het compensatiefonds voor maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.