Terug
Gepubliceerd op 15/06/2020

2020_CBS_05227 - Compensatiefonds coronavirus - Communicatiecampagnes corona - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05227 - Compensatiefonds coronavirus - Communicatiecampagnes corona - Goedkeuring 2020_CBS_05227 - Compensatiefonds coronavirus - Communicatiecampagnes corona - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Sinds de aanvang van de gezondheidscrisis eind maart 2020 ontwikkelden zich dringende nieuwe communicatienoden. De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft daarom op verschillende sporen communicatiecampagnes opgezet:

  • informerend / in de rol als 'stad van vertaler':
    • onder de noemer 'samen tegen corona' vertaalt de stad Antwerpen boodschappen naar onze doelgroepen op een toegankelijke manier, rekening houdend met het diverse profiel;
    • we brengen federale en Vlaamse boodschappen naar doelgroepen die niet door de overkoepelende media en/of kanalen bereikt worden;
  • motiverend / in de rol van 'stad als meerwaardebieder';
  • de stad Antwerpen heeft de rol om boodschappen te communiceren die resulteren in een betere leef-, beleef-, leer- en werkstad, ook binnen deze context;
  • hiermee wordt er een alternatief geboden voor geannuleerde en uitgestelde stedelijke campagnes.

De geplande communicatiecampagnes hebben als doel de federale en Vlaamse Corona-maatregelen bij de bevolking bekend te maken, de heropleving van het sociaal leven, de heropleving van de lokale economie en het toerisme in de stad Antwerpen. De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft de verschillende communicatieacties en campagnes in detail (per fase) uitgewerkt en zal voor de volledige realisatie hiervan (creatie, productie en media) 890.000,00 EUR nodig hebben in 2020.

De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft zelf in eigen kredieten geschoven: er is budget vrijgekomen omdat enkele geplande campagnes geannuleerd werden en er wordt ook bespaard op andere campagnes. Dit bracht een beschikbaar budget samen van 690.000,00 EUR dat kan ingezet worden voor corona-gerelateerde campagnes. Maar de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing raamt dus een tekort van 201.894,56 EUR.
Dit is een onvoorziene meerkost als rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen en komt daarom in aanmerking voor het compensatiefonds.

Aanleiding en context

Het college keurde op 20 maart 2020 (jaarnummer 2774) de oprichting van een compensatiefonds voor maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus goed. Dat compensatiefonds zal aangewend kunnen worden voor volgende doeleinden:

  • steunmaatregelen voor de economische impact op getroffen sectoren en ter sociale bescherming van getroffen groepen;
  • het opvangen van gederfde inkomsten voor de stad Antwerpen;
  • het opvangen van meerkosten voor de stad Antwerpen.

Onderliggende vraag kadert in punt 3: het opvangen van meerkosten voor de stad Antwerpen.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing heeft zelf in eigen kredieten geschoven: er is budget vrijgekomen omdat enkele geplande campagnes geannuleerd werden en er wordt ook bespaard op andere campagnes. Dit bracht een beschikbaar budget samen van 690.000,00 EUR op 2SBS060105A00000/5317600000/613, dat kan ingezet worden voor coronagerelateerde campagnes. Maar de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing raamt dus een tekort van 201.894,56 EUR. Dit is een onvoorziene meerkost als rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen en komt daarom in aanmerking voor het compensatiefonds. In bijlage van dit besluit lijst de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing de uitgaven en bestelbons op die reeds gemaakt zijn in het kader van communicatie over corona en voor deze uitgaven vraagt de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing dan ook compensatie uit het compensatiefonds.

Middelen die niet worden aangewend voor het vooropgestelde doel, vloeien nadien terug naar het compensatiefonds

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om 201.894,56 EUR voor communicatiecampagnes in kader van de coronamaatregelen te compenseren binnen het compensatiefonds voor maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Uitgaven en bestelbons coronacommunicatie_20200609.xlsx