Terug
Gepubliceerd op 30/11/2020

2020_CBS_09749 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Keiligbrug, Stadspark, 2018 Antwerpen - Restauratie. Wijziging van de opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09749 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Keiligbrug, Stadspark, 2018 Antwerpen - Restauratie. Wijziging van de opdracht - Goedkeuring 2020_CBS_09749 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Keiligbrug, Stadspark, 2018 Antwerpen - Restauratie. Wijziging van de opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

1. Wijziging van de opdracht - Aanvullende opdracht
Artikel 38/1 Koninklijk Besluit AUR

VerrekeningMotivatieBedrag in meerBedrag in minTermijnverlenging
VV01: brandvrije krimpfolieDe stelling rond de brug werd in zijn geheel ingepakt door middel van een folie om zo de verspreiding van bouwstof en -afval in het Stadspark te vermijden. Om te voorkomen dat derden de folie in brand kunnen steken, werd er gekozen om een brandwerende folie te plaatsen. 16.979,24 EUR-13.687,88 EUR0 werkdagen
VV02: antigraffiti-coatingDe eindafwerkingslaag van de brug wordt voorzien van een antigraffiti-coating zodat tags en geschriften door derden makkelijk verwijderd kunnen worden. 3.758,78 EUR
0 werkdagen
VV03: draagbalken 6mDe houten draagbalken blijken in realiteit langer te zijn dan voorzien in het bestek. Balken met een langere lengte zijn arbeidsintensiever om af te breken. Nieuwe balken met een lengte van zes meter zijn duurder in aankoop en in verwerking.75.785,78 EUR-72.462,39 EUR2 werkdagen
VV05: afscherming brug voor openingTijdens de afbraak van de stelling tot het moment van oplevering dient de brug ontoegankelijk te zijn voor externen. Daarom dient men een extra afsluiting in hout op de brughoofden te voorzien.1.692,90 EUR
1 werkdag

TOTAAL exclusief 21% btw
98.216,70 EUR-86.150,27 EUR

21% btw
20.625,51 EUR-18.091,56 EUR

TOTAAL inclusief 21 % btw
118.842,21 EUR-104.241,83 EUR

TOTAAL Termijnverlenging


3 werkdagen


Het totaal in meer voor deze aanvullende opdracht bedraagt 98.216,70 EUR + 20.625,51 EUR (21% btw) = 118.842,21 EUR, inclusief 21% btw.
Het totaal in min voor deze aanvullende opdracht bedraagt 86.150,27 EUR + 18.091,56 EUR (21% btw) = -104.241,83 EUR, inclusief 21% btw.
De totale termijnverlenging voor deze aanvullende opdracht bedraagt drie werkdagen.

2. Wijziging van de opdracht - Onvoorzienbare omstandigheden
Artikel 38/2  Koninklijk Besluit AUR

VerrekeningMotivatieBedrag in meerBedrag in minTermijnverlenging
VV04: staalrestauratie

Na het stralen werd schade aan lasnaden en beugels ter hoogte van de brugleuningen zichtbaar. De leuningen dragen bij tot de stabiliteit van de brug waardoor de beschadigingen dienen hersteld te worden.
Na het stralen bleken een aantal trekkers van de brug (hoofdstabiliteit) doorgeroest. Om de stabiliteit van de brug te garanderen wordt iedere trekker losgeschroefd, gecontroleerd en waar nodig hersteld. 

24.184,16 EUR
-7.695,60 EUR
5 werkdagen
VV06: vernieuwen draadafsluitingDe draadafsluiting aan de brughoofden werd door derden beschadigd. Deze dient hersteld te worden. 1.563,00 EUR
1 werkdag

TOTAAL exclusief 21% btw
25.747,16 EUR
-7.695,60 EUR


21% btw
5.406,90 EUR
-1.616,08 EUR


TOTAAL inclusief 21% btw
31.154,06 EUR
-9.311,68 EUR


TOTAAL Termijnverlenging


6 werkdagen


Het totaal in meer voor deze wijziging van de opdracht ten gevolge van onvoorzienbare omstandigheden bedraagt 25.747,16 EUR + 5.406,90 EUR (21% btw) = 31.154,06 EUR, inclusief 21% btw.
Het totaal in min voor deze wijziging van de opdracht ten gevolge van onvoorzienbare omstandigheden bedraagt -7.695,60 EUR + 1.616,08 EUR (21% btw) = -9.311,68 EUR, inclusief 21% btw.
De totale termijnverlenging voor deze wijziging van de opdracht ten gevolge van onvoorzienbare omstandigheden bedraagt zes werkdagen.

3. Samenvatting wijziging van de opdracht

OmschrijvingBedrag in EURTermijnverlenging
Wijziging in meer - aanvullende opdracht98.216,70 EUR3 werkdagen
Wijziging in meer - onvoorzienbare omstandigheden25.747,16 EUR
6 werkdagen
Wijzigingen in min-93.845,87 EUR

waarvan ten gevolge van de aanvullende opdracht
-86.150,27

waarvan ten gevolge van de onvoorzienbare omstandigheden
-7.695,60 EUR

Totale meerkost verrekeningenreeks, exclusief 21% btw
30.117,99 EUR

21% btw
6.324,78 EUR

Totale meerkost verrekeningenreeks, inclusief 21% btw
36.442,77 EUR

Totale termijnverlenging verrekeningenreeks

9 werkdagen

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag. 

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
Bestek GAC_2018_00234 (P08561). Stadspark Antwerpen, Restauratie Keiligbrug - Gunning - Goedkeuringcollege8 november 2019
9127


In zitting van 8 november 2019 (jaarnummer 9127) keurde het college de gunning goed voor de restauratie van de Keiligbrug, op basis van bestek GAC_2018_00234, aan Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186, 2930 Brasschaat, met ondernemingsnummer 0403.829.707, voor een bedrag van 516.117,46 EUR inclusief btw.

Algemene financiële opmerkingen

De verrekeningenreeks leidt tot een meerkost van 30.117,99 EUR + 6.324,78 EUR (21% btw) = 36.442,77 EUR, inclusief 21% btw. 

Deze meerkost kan volledig worden opgevangen binnen de originele vastlegging op bestelbon 4005366517 omdat verschillende posten uit de meetstaat, uitgedrukt in vermoedelijke hoeveelheden, niet voor de voorziene bedragen zullen gevorderd worden. Een detailoverzicht van deze posten zal beschikbaar zijn bij de eindafrekening van de werken. Er dient bijgevolg geen bijkomend krediet te worden vastgelegd.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS04 - Groen
2LMS0401 - Reguliere taken groen en begraafplaatsen
2LMS040101 - Beheer, onderhoud en aanleg parken en publiek groen en water
2LMS040101P08561 - Keiligbrug

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer ten gevolge van de aanvullende opdracht goed voor een bedrag van 98.216,70 EUR + 20.625,51 EUR (21% btw) = 118.842,21 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer ten gevolge van onvoorzienbare omstandigheden goed voor een bedrag van 25.747,16 EUR + 5.406,90 EUR (21% btw) = 31.154,06 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 3

Het college keurt de wijzigingen in min goed voor een bedrag van 93.845,87 EUR + 19.707,63 EUR (21% btw) = -113.553,50 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 4

Het college keurt de termijnverlenging van negen werkdagen goed.

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P08561 - Stadspark Antwerpen. Restauratie Keiligbrug.
Aanrekening meerkost verrekeningenreeks op bestaande vastlegging
Monument Goedleven nv
Pauwelslei 186
2930 Brasschaat
Ondernemingsnummer: BE0403.829.707
IBAN: BE69.0000.1093.9778
36.442,77 EUR, inclusief 21% btw.
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2LMS040101P08561
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA020680
budgetperiode: 2000
4005366517