Terug
Gepubliceerd op 10/02/2020

2020_CBS_01271 - Autodelen stedelijke vloot - Nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_01271 - Autodelen stedelijke vloot - Nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening - Bekrachtiging 2020_CBS_01271 - Autodelen stedelijke vloot - Nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening - Bekrachtiging

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3 1° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.

Argumentatie

Voorwaarde voor het sluiten van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Cambio - Optimobil Vlaanderen nv en stad Antwerpen is de gunstige evaluatie van de afgelopen overeenkomst van 2018. In het kader van deze samenwerkingsovereenkomst werden er 13 stadsvoertuigen verspreid over vier stadslocaties (Den Bell, districtshuis Deurne, Hessenhuis en Ecohuis) met Cambio gedeeld.

Na afloop van de samenwerkingsovereenkomst diende geëvalueerd te worden op de volgende criteria:

  • bezettingsgraad voertuigen;
  • relatieve groei klantenbestand, bestaande en nieuwe leden;
  • klantentevredenheid Cambio ebruikers;
  • Klantentevredenheid stad Antwerpen.

 Bezettingsgraad:

Bezettingsgraad

bezetting tov target

elektrische voertuigen target 3000 km/jaar

83%

CNG, hybride, benzine voertuigen target 10.000 km/jaar

99%

 

  • Kleinere modellen presteren zeer goed
    • 4 Toyota Yaris reden gemiddeld 961 km/maand met Cambio gebruikers
  • Grotere modellen en bestelwagen presteren goed
    • 1 Seat Leon reed gemiddeld 613 km/maand met Cambio gebruikers
    • 3 VW Caddy’s reden gemiddeld 704 km/maand met Cambio gebruikers
  • Elektrische voertuigen
    • 2 Nissan Leafs reden gemiddeld 349 km/maand met Cambio gebruikers, waarvan 1 voertuig gemiddeld 457 km/maand
    • 3 Nissan Evalia’s reden gemiddeld 115 km/maand met Cambio gebruikers

Het elektrische voertuig 1.RED.126 Nissan Evalia verandert van staanplaats van het Ecohuis naar Den Bell. Omdat er op de staanplaats Den Bell reeds vier elektrische voertuigen (waarvan 2 Nissan Evalia) gedeeld worden, wordt voertuig 1.RED.126 niet opnemen in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst om een overaanbod te vermijden.

Relatieve groei klantenbestand:

aantal leden oktober 2018

4.130

aantal leden oktober 2019

5.045

aantal leden die gebruik maakten van extra deelwagens

572

aantal nieuwe leden die gebruik maakten van extra deelwagens

119

aantal gereden kilometers

111.490 km

gemiddelde ritafstand

55,17 km


Klantentevredenheid Cambio gebruikers:

Klantentevredenheid Cambio gebruikers

zeer tevreden

eerder tevreden

eerder ontevreden

zeer ontevreden

algemeen

40%

49% 11% 0%

netheid binnenkant

11% 68% 16% 5%

netheid buitenkant

11% 65% 22% 2%


Klantentevredenheid stad Antwerpen:

Klantentevredenheid stad Antwerpen

zeer tevreden

eerder tevreden

eerder ontevreden

zeer ontevreden

algemene samenwerking

  X    

behandeling van schademeldingen

  X    

facturatie

  X    


De dienst Stadsbeheer/Voertuigencentrum is zeer tevreden over de technische ondersteuning. Cambio gaat voor de vaste aanspreekpartners van de klantendienst een back up voorzien zodat de dienst Stadsbeheer/Voertuigencentrum bij afwezigheid terecht kan bij Cambio medewerkers die vertrouwd zijn met de overeenkomst tussen Cambio en stad Antwerpen.

De dienst Stadsbeheer/Voertuigencentrum vraagt Cambio om verder te sensibiliseren rond:

  • de netheid na gebruik van de deelvoertuigen;
  • het rechtzetten van parkeerbeugels bij aanvang van de huur om de vaste staanplaats van het deelvoertuig te vrijwaren.

Bijkomend heeft de dienst Stadsbeheer/Voertuigencentrum geïnformeerd over de komende ontwikkelingen en projecten van Cambio met betrekking op innovatie binnen het deeltraject met stad Antwerpen.

Innovatie:

innovatiebeloftes

 

systeem van optimalisatie om wagens toe te kennen

In 2020 zal het optimalisatieproces ook uitgebreid worden naar standplaatswagens. Deze functionaliteit is al aanwezig en wordt reeds gebruikt, maar nog niet in Vlaanderen/Belgie. Daartoe dienen eerst de poolkaarten afgebouwd te worden. Dit staat op de planning voor begin 2020.

optimalisatie gebruik elektrische wagens

Naast de bestaande tools om het batterijniveau van de elektrische wagens te monitoren en reservaties bij te sturen in functie van het reële gebruik werd eveneens de mogelijkheid voorzien om elektrische wagens gedurende bepaalde dagdelen (of tijdsblokken) exclusief toe te wijzen aan een bepaalde gebruiker (in casu: stadswagens worden tijdens de kantooruren exclusief voorbehouden voor de medewerkers van de stad Antwerpen).

optimalisatie bestaande tools

Volgende extra functionaliteiten zijn ondertussen beschikbaar:

  • realtime boeking (boeking “op het moment zelf”);
  • snel verlengen;
  • extra mogelijkheden tot personalisatie (vb. notificatie als reservatie start/stopt binnen ... minuten);
  • openen van de wagen met de smartphone (alleen mogelijk binnen onze samenwerking na afbouw van de poolkaarten).

Op de planning voor 2020: localisatie van de wagen en schademelding via de cambioApp 


Op basis van deze positieve evaluatie is het de intentie om een nieuwe overeenkomst met Cambio voor de duur van één jaar aan te gaan. Na afloop van het Vlaamse Clean Power For Transport programma dient het gebruik van de elektrische voertuigen nader te worden geanalyseerd en conclusies voor een mogelijke verderzetting van de samenwerking te worden getroffen.

De geselecteerde dienstwagens worden ter beschikking gesteld van de uitvoerder op weekdagen, na de diensturen, op feestdagen en in het weekend. 

Analyse van de ritten met voertuigen die tot 19.00 uur vastgezet waren in 2019

  • In 95,31% van de ritten eindigde effectief voor 17.00 uur
  • 2.86% van de ritten eindigde voor 18.00 uur
  • 1.82% van de ritten eindigde tussen 18.00 uur - 19.00 uur

Als gevolg van de resultaten van deze analyse en de positieve evaluatie van de testperiode in 2019 met vier voertuigen gaan we de gebruiksduur van 17.00 uur tot 7.00 uur tijdens werkdagen op acht voertuigen uitbreiden. De voertuigen aan het Hessenhuis en districtshuis Deurne en twee elektrische voertuigen in Den Bell blijven op werkdagen vanaf 19.00 uur tot 7.00 uur voor Cambio gebruikers beschikbaar.

Aanleiding en context

Op 21 december 2018 (jaarnummer 11448) keurde het college na gunstige evaluatie van het proefproject "Autodelen van de stedelijke vloot" de uiteindelijke samenwerkingsovereenkomst goed. De samenwerkingsovereenkomst werd voor de duur van één jaar gesloten met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv, Koningin Maria Hendrikaplein 65b te 9000 Gent, en liep af op 31 december 2019.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het uitvoeren van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst brengt geen extra investeringen met zich mee. De extra kosten met betrekking tot autodelen worden gedekt met de inkomsten van gebruik. Binnen het project worden per voertuig volgende inkomsten voorzien: 

  1. forfaitaire huurvergoeding per maand voor het dekken van de extra kost van verzekering en overhead en het drukken van de investeringskost;
  2. variabele vergoeding per kilometer voor het dekken van de brandstof en slijtagekosten.

De totale ontvangsten van het proefproject worden geraamd op 23.146,24 EUR:

  • Deel vast: 12.096,00 EUR; 
  • Deel variabel: 11.050,24 EUR.

De totale uitgaven voor het proefproject worden geraamd op 23.146,24 EUR:

  • Brandstof: 6.190,20 EUR; 
  • Onderhoud:  4.860,04 EUR;
  • Meerpremie verzekering: 10.541,54 EUR;
  • Overhead:  470,95 EUR;
  • Verkeersbelasting: 1.083,51 EUR.

Uit de postcalculatie van 2019 blijkt dat het door Cambio gebruikers aantal gereden kilometers met 13% gestegen is tegenover 2018.

Eind 2020 zal een postcalculatie deze raming opnieuw controleren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college bekrachtigt de overeenkomst voor kalenderjaar 2020 met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv, Koningin Maria Hendrikaplein 65b te 9000 Gent.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Budget Boekingsadres Bestelbon

De ontvangst voor de forfaitaire vergoeding in 2020 bij stadsbeheer

12.096,00 EUR

Budgetplaats 5374000000
Budgetpositie 702
Functiegebied 2WNS040107A00000
Begrotingsprogramma 2SA050309
Subsidie SUB_NR
Fonds INTERN
Budget periode 2000

n.v.t.

De ontvangst voor de variabele kost per kilometer in 2020

11.050,24 EUR

Budgetplaats 5374000000
Budgetpositie 702
Functiegebied 2WNS040107A00000
Begrotingsprogramma 2SA050309
Subsidie SUB_NR
Fonds INTERN
Budget periode 2000

n.v.t.