Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Schijnpoortweg is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden en bovenlokale projecten.
In de bestaande toestand geldt dubbelrichtingsverkeer in de Schijnpoortweg. Waar de breedte van de rijweg dit toelaat, wordt aan weerszijden van de straat geparkeerd. Dit is niet afgebakend of aangegeven met een apart materiaal. De bestaande riolering is in slechte staat en wordt vernieuwd.
De aansluiting met de gewestweg is momenteel een gevaarlijk punt. Hier komt afslaand verkeer in conflict met fiets- en autoverkeer dat rechtdoor rijdt. De zichtbaarheid tussen verkeer op de brughelling en de ventweg Schijnpoortweg is slecht omdat de bochtstraal klein is. Na uitvoering van de nieuwe Burgemeester Gabriël Theunisbrug zal het fietsverkeer in twee richtingen toegelaten zijn. Hierdoor wordt het conflict nog groter. Bovendien wordt hier meer fietsverkeer verwacht, mede omdat de fiets- en voetpaden op de aanloophelling aanzienlijk verbreden en comfortabeler worden (asfaltverharding).
Ontwerp
Om afslaand verkeer vanop de aanloophelling naar de ventweg Schijnpoortweg conflictvrij met een verkeerslicht te kunnen regelen, is een extra afslagstrook nodig op de aanloophelling. Dit werd mee opgenomen in het ontwerp. Aan de voet van de brughelling wordt een voldoende grote bocht voorzien om de zichtbaarheid voor het vrachtverkeer te vergroten en de veiligheid te verbeteren. Centraal op de rijbaan van de Schijnpoortweg komt een overrijdbaar middeneiland dat het verkeer geleidt en vertragend werkt. Dwars op het middeneiland wordt een oversteek met zebrapad voorzien.
In het ontwerp van de Schijnpoortweg blijft dubbelrichtingsverkeer gelden met een rijbaan van 6,8m in functie van kruisend vrachtverkeer. Aan de zijde van de brug wordt een schrikstrook voorzien van 1m. Aan de zijde van de bedrijven en de parking Sportpaleis wordt een voetpad voorzien dat varieert in breedte, afhankelijk van de beschikbare ruimte. Waar mogelijk komen parkeerstroken van 2,5m breed, dit om het parkeren van bredere voertuigen mogelijk te maken. Ter hoogte van de trap naar de Burgemeester Gabriël Theunisbrug zijn voetpaduitstulpingen om veilig te kunnen oversteken.
Aan de voet van de brughelling en langsheen het jaagpad worden grote groenvakken voorzien met bomen. Ook in de parkeerstrook en op de uitstulpingen komen bomen, waar technisch mogelijk.
Aan de parking Sportpaleis wordt een laag hekwerk geplaatst tussen het voetpad en de parking om de locatie van de inrit duidelijk te maken.
Om fietsers van en naar het jaagpad te laten rijden, wordt de groenstrook langsheen het Albertkanaal onderbroken door een fietshelling.
De schrikstrook aan de zijde van de brug wordt aangelegd in gezaagde kassei. Dit materiaal word voorzien als sokkel rondom de volledige brug, ook aan de andere kant van het Albertkanaal. De andere materialen zijn standaard.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 37 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand. Het gaat hier om de mindervalideplaatsen in functie van evenementen in het Sportpaleis. Deze kunnen opnieuw voorzien worden op de parking zelf.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 11 nieuwe bomen voorzien.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
Samenwerkingsovereenkomst Burgemeester Gabriel Theunisbrug |
goedkeuring college |
7 juli 2017 |
6241 |
Advies stedenbouwkundige vergunning Burgemeester Gabriel Theunisbrug |
goedkeuring college |
25 augustus 2017 |
7291 |
Bestek WBK-BB1060 Burgemeester Gabriel Theunisbrug gunning |
goedkeuring college |
14 december 2018 |
11210 |
Definitief ontwerp |
goedkeuring districtscollege Merksem |
23 januari 2020 |
37 |
In de reeds vergunde plannen voor de Burgemeester Gabriël Theunisbrug wordt een verbreding van de aanloophelling voorzien langsheen de Schijnpoortweg. Hierdoor wordt een gedeelte van de Schijnpoortweg ingenomen. Daarom wenst het college de Schijnpoortweg naast de Burgemeester Gabriël Theunisbrug heraan te leggen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een definitief ontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2LMS010402.
Het college keurt het definitief ontwerp van 6 januari 2020, voor de wegeniswerken in de Schijnpoortweg, district Merksem, goed.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het college keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning, voor de wegeniswerken in de Schijnpoortweg, district Merksem, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/O&U |
opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties |
opdrachtdocumenten opmaken |
|
SW/MOB |
definitief signalisatieplan opmaken |