Terug
Gepubliceerd op 10/02/2020

2020_CBS_01301 - District Merksem. Schijnpoortweg. Wegeniswerken. SWOU12029 - Mobiliteitsvoorwaarden. Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_01301 - District Merksem. Schijnpoortweg. Wegeniswerken. SWOU12029 - Mobiliteitsvoorwaarden. Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_CBS_01301 - District Merksem. Schijnpoortweg. Wegeniswerken. SWOU12029 - Mobiliteitsvoorwaarden. Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. 
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Schijnpoortweg is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden en bovenlokale projecten.

Argumentatie

In de bestaande toestand geldt dubbelrichtingsverkeer in de Schijnpoortweg. Waar de breedte van de rijweg dit toelaat, wordt aan weerszijden van de straat geparkeerd. Dit is niet afgebakend of aangegeven met een apart materiaal. De bestaande riolering is in slechte staat en wordt vernieuwd.

De aansluiting met de gewestweg is momenteel een gevaarlijk punt. Hier komt afslaand verkeer in conflict met fiets- en autoverkeer dat rechtdoor rijdt. De zichtbaarheid tussen verkeer op de brughelling en de ventweg Schijnpoortweg is slecht omdat de bochtstraal klein is. Na uitvoering van de nieuwe Burgemeester Gabriël Theunisbrug zal het fietsverkeer in twee richtingen toegelaten zijn. Hierdoor wordt het conflict nog groter. Bovendien wordt hier meer fietsverkeer verwacht, mede omdat de fiets- en voetpaden op de aanloophelling aanzienlijk verbreden en comfortabeler worden (asfaltverharding). 

Ontwerp

Om afslaand verkeer vanop de aanloophelling naar de ventweg Schijnpoortweg conflictvrij met een verkeerslicht te kunnen regelen, is een extra afslagstrook nodig op de aanloophelling. Dit werd mee opgenomen in het ontwerp. Aan de voet van de brughelling wordt een voldoende grote bocht voorzien om de zichtbaarheid voor het vrachtverkeer te vergroten en de veiligheid te verbeteren. Centraal op de rijbaan van de Schijnpoortweg komt een overrijdbaar middeneiland dat het verkeer geleidt en vertragend werkt. Dwars op het middeneiland wordt een oversteek met zebrapad voorzien.

In het ontwerp van de Schijnpoortweg blijft dubbelrichtingsverkeer gelden met een rijbaan van 6,8m in functie van kruisend vrachtverkeer. Aan de zijde van de brug wordt een schrikstrook voorzien van 1m. Aan de zijde van de bedrijven en de parking Sportpaleis wordt een voetpad voorzien dat varieert in breedte, afhankelijk van de beschikbare ruimte. Waar mogelijk komen parkeerstroken van 2,5m breed, dit om het parkeren van bredere voertuigen mogelijk te maken. Ter hoogte van de trap naar de Burgemeester Gabriël Theunisbrug zijn voetpaduitstulpingen om veilig te kunnen oversteken.

Aan de voet van de brughelling en langsheen het jaagpad worden grote groenvakken voorzien met bomen. Ook in de parkeerstrook en op de uitstulpingen komen bomen, waar technisch mogelijk.

Aan de parking Sportpaleis wordt een laag hekwerk geplaatst tussen het voetpad en de parking om de locatie van de inrit duidelijk te maken.

Om fietsers van en naar het jaagpad te laten rijden, wordt de groenstrook langsheen het Albertkanaal onderbroken door een fietshelling.

De schrikstrook aan de zijde van de brug wordt aangelegd in gezaagde kassei. Dit materiaal word voorzien als sokkel rondom de volledige brug, ook aan de andere kant van het Albertkanaal. De andere materialen zijn standaard.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • behoud van oversteekmogelijkheden ter hoogte van het kruispunt met de Burgemeester Gabriël Theunisbrug;
  • snelheidsregime: 50 km/u;
  • breedte rijbaan in functie van het vrachtverkeer;
  • voorrangsregeling: de Burgemeester Gabriël Theunisbrug heeft voorrang op dit gedeelte Schijnpoortweg;
  • verkeerssamenstelling: gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer gemengd;
  • parkeerorganisatie: behoud van langsparkeren;
  • rijrichting: dubbelrichting.

Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 37 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand. Het gaat hier om de mindervalideplaatsen in functie van evenementen in het Sportpaleis. Deze kunnen opnieuw voorzien worden op de parking zelf.

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 11 nieuwe bomen voorzien. 

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Samenwerkingsovereenkomst Burgemeester Gabriel Theunisbrug

goedkeuring college

7 juli 2017

6241

Advies stedenbouwkundige vergunning  Burgemeester Gabriel Theunisbrug

goedkeuring college

25 augustus 2017

7291

Bestek WBK-BB1060 Burgemeester Gabriel Theunisbrug gunning

goedkeuring college

14 december 2018

11210

Definitief ontwerp

goedkeuring districtscollege Merksem

23 januari 2020

37

In de reeds vergunde plannen voor de Burgemeester Gabriël Theunisbrug wordt een verbreding van de aanloophelling voorzien langsheen de Schijnpoortweg. Hierdoor wordt een gedeelte van de Schijnpoortweg ingenomen. Daarom wenst het college de Schijnpoortweg naast de Burgemeester Gabriël Theunisbrug heraan te leggen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een definitief ontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2LMS010402.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 13 januari 2020 Gunstig onder voorwaarden
  • Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het DO op voorwaarde dat:
    • de parkeerstroken een gesloten voeg krijgen;
    • het voetpad ter hoogte van de inritten in monoliet beton voorzien worden inclusief wachtbuizen in functie van nutsleidingen;
    • de fietsoversteek van de gewestweg in rode asfalt voorzien wordt met witte markeringen want in voorrang;
    • het zebrapad ter hoogte van het middeneiland aan het einde van de Schijnpoortweg verder van het kruispunt wordt geschoven in het kader van de veiligheid;
    • het overrijdbare middeneiland verkleind wordt rekening houdend met de sleeplijn van de vrachtwagens;
    • het overrijdbaar middeneiland in kasseien wordt uitgevoerd en de zebra hier niet onderbroken wordt;
    • er een groter groenvak wordt voorzien langsheen de rand van de rijweg vanaf de voetgangersoversteek tot waar de schrikstrook van 1m begint;
    • de mindervalideparkeerplaatsen gecompenseerd worden op de parking, op te nemen met het sportpaleis;
    • de fietsenstalling een nieuwe locatie krijgt;
    • er extra bomen worden voorzien op de groenstrook langsheen het Albertkanaal;
    • onderzocht wordt of er voldoende ruimte is om een extra boom te voorzien op het voetpad;
    • zo groot mogelijke bomen worden aangeplant en het bomengranulaat mee op de plannen wordt aangeduid;
    • een goede en comfortabele overgang gegarandeerd wordt tussen jaagpad en rijbaan in functie van fietsverbinding.
  • het plan wordt aangepast aan alle voorwaarden.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - (Her)aanleg van bovenlokale wegen en fietswegen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp van 6 januari 2020, voor de wegeniswerken in de Schijnpoortweg, district Merksem, goed.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Het college keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning, voor de wegeniswerken in de Schijnpoortweg, district Merksem, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/O&U

opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties

opdrachtdocumenten opmaken

SW/MOB            

definitief signalisatieplan opmaken


Bijlagen

  • 20200113_COD_Schijnpoortweg.pdf
  • 20200129_20029_DO_BT_NT_NUTS-BT.pdf
  • 20200129_20029_DO_BT_NT_NUTS-NT.pdf