Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samenroept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 21 april 2020 | 28 april 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 21 april 2020 | 12 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Departement Omgeving - seveso | 21 april 2020 | 29 mei 2020 | Geen advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 21 april 2020 | 5 mei 2020 | Gunstig |
Onroerend Erfgoed | 21 april 2020 | 14 mei 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos | 21 april 2020 | 25 mei 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 21 april 2020 | 5 mei 2020 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 21 april 2020 | 19 mei 2020 |
stadsbeheer/ stadsreiniging – sorteerstraatjes | 21 april 2020 | 22 april 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 21 april 2020 | 19 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 21 april 2020 | 19 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 21 april 2020 | 19 mei 2020 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 21 april 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 21 april 2020 | 19 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De vergunningsaanvraag behelst de optimalisatie van de rioleringsinfrastructuur in de dorpskern van Lillo, meer specifiek voor de Scheldelaan, Vestingstraat, Tolhuisstraat, Havenmarkt, Kazerneplein, Omwentelingstraat en Stroomstraat, waarbij een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd. Daarbij wordt ook de bestaande wegenis heraangelegd en wordt de bezoekersparking verplaatst. Tegelijk wordt de opportuniteit aangegrepen om de historische fortenomwalling rond de nieuwe bewonersparking te restaureren. De zuidoostelijke hoek van de omwalling wordt in de vestinggracht terug opgebouwd. Tot slot wordt ook de landinwaartse herprofilering van de dijk, die in de toekomst wordt verhoogd, meegenomen in deze vergunningsaanvraag.
De toegangsweg naar Lillo, Scheldelaan, is in de Atlas der buurtwegen gekend als buurtweg nummer 1. Deze buurtweg verbindt de gewestweg Scheldelaan met de dorpskern van Lillo en heeft een publiek karakter. De buurtweg heeft volgens de atlas een breedte van 6 meter en is nog duidelijk zichtbaar op het terrein. Alle buurtwegen in de zin van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen die bestaan op 1 september 2019, worden voor de toepassing van het gemeentewegendecreet geacht een gemeenteweg te zijn.
Zowel het tracé als de breedte van de buurtweg wordt gewijzigd. De aanvraag bevat dan ook een rooilijnplan ‘08870208_ROOILIJN_01-1.1’ om de nieuwe grenzen vast te leggen, een lijst van eigenaars, een akkoord van De Vlaamse Waterweg en een globale raming. De gemeenteweg wordt gewijzigd en gedeeltelijk verplaatst. De twee bochten in de Scheldelaan worden scherper en de verbinding Scheldelaan – Tolhuisstraat verdwijnt. De bestaande bezoekersparking ter hoogte van de Tolhuisstraat wordt opgebroken. In de plaats hiervan wordt wegenis aangelegd om de Scheldelaan te verbinden met de Vestingstraat. De rijweg wordt aangelegd met een breedte van 5,50 meter, in kasseien met open voeg in plaats van de huidige kasseien met gesloten voeg en er wordt een persleiding voor de DWA aangelegd. De rooilijnbreedte wordt 12 meter in de Scheldelaan en 6,60 meter in de Tolhuisstraat.
De Scheldelaan krijgt een nieuw lengteprofiel en een licht gewijzigd tracé als gevolg van het herstel van de vestinggracht. De bestaande vestinggracht wordt uitgebreid en hersteld naar zijn oorspronkelijke toestand. Daarnaast worden de nodige terreinaanlegwerken uitgevoerd om in de toekomst de dijk te verhogen in het kader van het Sigmaplan. De dijk wordt langs landinwaartse zijde zodanig aangepast dat de Vlaamse Waterweg in de toekomst de dijk kan ophogen naar bestaande sigmahoogte zonder dat de dijk landinwaarts opschuift en zonder dat er opnieuw aanpassingen dienen te gebeuren aan de wegenis in Lillo.
Door de inrichting zal de bestaande buurtweg beperkt verplaatst worden. Het feitelijke uitzicht van de buurtweg inclusief zijn openbaar karakter en nut (toegang tot Lillo) blijven behouden. Ook de opbouw van de buurtweg blijft behouden. De kasseien zullen zoveel als mogelijk gerecupereerd worden. Door de keuze voor een rustieke kasseiverharding met open voeg wordt het historisch karakter gerespecteerd en versterkt. Dit materiaal is conform het historisch karakter van de site en betekent een herstel van de eenvormigheid van het straatbeeld. Door een gelijkgrondse aanleg en het gebruik van verzonken boordstenen en een gladde kassei wordt tegelijk tegemoet gekomen aan een betere ergonomie voor de gebruiker. De werken zijn van algemeen belang.
Hoewel het openbare karakter, is het volledige fort in private eigendom. De eigenlijke werken situeren zich allen op privaat terrein. De Vlaamse Waterweg is akkoord dat er geen vergoeding dient betaald te worden voor de wijzigingen aan de buurtweg. Een eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet wordt niet in rekening gebracht.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 21 april 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 5 mei 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 3 juni 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 10 september 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 25 september 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 24 oktober 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 26 oktober 2020 |
Uiterste beslissingsdatum | 2 december 2020 |
Verslag GOA | 24 september 2020 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden: De meldingsdatum van de aanplakking van de gele affiches was 11 mei 2020. Het openbaar onderzoek startte echter reeds op 5 mei 2020. De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
5 mei 2020 | 3 juni 2020 | 0 | 0 | 0 | 1 |
25 september 2020 | 24 oktober 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Er werden bij opmaak van dit besluit geen bezwaren ontvangen die betrekking hebben op de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020041127 |
Gegevens van de aanvrager: | NV AQUAFIN NV met als adres Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: | Scheldelaan, Vestingstraat, Tolhuisstraat, Havenmarkt, Kazerneplein, Omwentelingstraat en Stroomstraat te 2040 Lillo (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 18 sectie F nrs. 5A, 7S, 10B, 18D, 19F, 22C, 23B, 24A, 26A, 27B, 28G, 29E, 31D, 33B, 34, 35, 36G, 36E, 36H, 37, 38A, 41C, 42C, 43F, 44A, 44C, 48C, 49W, 49S, 49M, 49E, 50C, 51A, 52B, 63E2, 63A3, 63H2, 63R2, 63/2 , 63X2, 63T2, 63W2, 63/3 , 63G2, 63K2, 63Z2, 63L2 en 64E |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel en terreinaanlegwerken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
Infrastructuur- en terreinaanlegwerken:
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan:
onder volgende voorwaarden: