Terug
Gepubliceerd op 16/10/2020

2020_CBS_08350 - Onderwijs. Pilootproject leerlingenvervoer - Toekenning nominatieve toelagen inclusiecoaching - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08350 - Onderwijs. Pilootproject leerlingenvervoer - Toekenning nominatieve toelagen inclusiecoaching - Goedkeuring 2020_CBS_08350 - Onderwijs. Pilootproject leerlingenvervoer - Toekenning nominatieve toelagen inclusiecoaching - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41,23° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het toekennen van nominatieve subsidies.

Volgens artikel 16,6° van het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn bevat de beleidsnota van het budget de lijst met nominatief toegekende subsidies.

Argumentatie

Het pilootproject leerlingenvervoer wordt uitgewerkt in samenwerking met alle betrokken partners van het netwerk. Opvang is één van de centrale principes die deel uitmaakt van de fundamentele andere visie op leerlingenvervoer. Extra kinderopvang voor deze doelgroep is nodig om alternatieve vervoersmogelijkheden en andere optimalisaties in het leerlingenvervoer mogelijk te maken. Wanneer de ritduur van de kinderen van het collectief leerlingenvervoer verlaagt, zal er voor meer gezinnen nood aan opvang ontstaan. Daarbij is er nood aan opvang (in de buurt van) de school én in de buurt van de woon- of verblijfplaats van de kinderen. De extra opvang die gecreëerd wordt, is voor de kinderen die naar school gaan in één van de scholen van buitengewoon onderwijs in de pilootregio (Antwerpen, Brasschaat, Schilde en Schoten).

Op 2 april 2020 keurde de Antwerpse stuurgroep van het pilootproject het 'meersporenmodel' voor inzet op voor- en naschoolse opvang goed. Het creëren van opvangcapaciteit in Antwerpen, Schilde, Schoten en Brasschaat voor kinderen die naar school gaan in het buitengewoon onderwijs past binnen deze goedkeuring. Enkele organisatoren van buitenschoolse kinderopvang ontvingen hiervoor reeds een toelage om tijdens schooljaar 2020-2021 (extra) toegankelijke voor- en naschoolse opvang te kunnen aanbieden in het kader van het pilootproject leerlingenvervoer. Om deze organisatoren te ondersteunen tot een sterke inclusieve werking, werd een netwerk opgericht van organisaties met expertise in inclusiecoaching en/of handicapspecifieke expertise. De partners van dit netwerk zullen via een nominatieve toelage middelen krijgen om op zeer korte termijn een aanbod van inclusiecoaching en kennisdeling voor te bereiden en uit te voeren. De afsprakennota zal opgemaakt worden na de nominatieve toekenning.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het algemeen reglement op de toelagen van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het algemeen reglement op de toelagen vastlegt, zijn beiden van toepassing.

Aanleiding en context

In het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen bestaat het recht op leerlingenvervoer. Dit recht bestaat voor elke leerling die de dichtstbijzijnde school bezoekt van het onderwijsnet van zijn/haar keuze, van het type/opleidingsvorm waar de leerling een attest voor heeft. Het huidige vervoersysteem heeft echter geen optimaal regelgevend kader. Het systeem zorgt niet voor kwalitatief vervoer van en naar school voor leerlingen die hier nood aan hebben. De huidige organisatie stuit bovendien op heel wat aspecten die vandaag en in de toekomst een impact zullen hebben op de gemiddelde busritduur. De Vlaamse Regering keurde op 17 juli 2015 de bisconceptnota ‘Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs’ goed. Deze nota formuleert een voorstel tot uitwerking van een nieuw concept leerlingenvervoer, gebaseerd op de volgende principes:

  • decentralisering;
  • multimodale organisatie van het leerlingenvervoer;
  • nood van de leerling staat centraal;
  • lokale bepaling van het recht op leerlingenvervoer: wegkomen van het criterium 'afstand';
  • buitenschoolse opvang als pijler;
  • beheersmodel: lokale financiële verantwoordelijkheid, centrale controle.

De Vlaamse regering besliste op 25 januari 2019 om het pilootproject leerlingenvervoer verder te zetten en hier een grootstedelijk pilootgebied (Gent of Antwerpen) aan toe te voegen. Op 26 februari 2019 gaf het Vast Bureau van de Onderwijsraad in Antwerpen positief advies om aan het pilootproject deel te nemen. Op 15 maart 2019 (jaarnummer 2263) gaf het college ook een positief advies omtrent de deelname aan dit pilootproject. Op 20 maart 2019 gaf Antwerpen samen met alle betrokken partners
(onderwijsnetten, scholen en schoolbesturen uit de hele vervoerregio Antwerpen) haar engagement tot deelname aan het pilootproject. Op 2 mei 2019 ontving de stad Antwerpen het nieuws dat Antwerpen geselecteerd werd voor het pilootproject mits de projectregio aangepast zou worden (regio en aantal scholen verkleinen) en dat regio Gent betrokken diende te worden.

In overleg met alle scholen van het buitengewoon onderwijs in vervoersregio Antwerpen en Lokaal Overlegplatform Antwerpen (LOP) werd op 18 juni 2019 door het Vast Bureau van de Onderwijsraad beslist de projectregio in de eerste fase te beperken tot alle scholen van het buitengewoon onderwijs van Antwerpen, Brasschaat, Schoten en Schilde. De andere scholen blijven ook betrokken. In een latere fase kunnen eventueel ook andere regio's toegevoegd worden. Op 23 augustus 2019 aanvaardde de stad Antwerpen, bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs de opdracht om te werken aan de uitvoering van de bisconceptnota 'Leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs'. Het college keurde de overeenkomst van de deelname pilootproject leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs goed op 23 augustus 2019 (jaarnummer 6830). Het pilootproject is officieel van start gegaan op 1 september 2019 in regio Antwerpen.

Op 18 mei 2020 keurde de gemeenteraad aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 goed (jaarnummer 288). 

Algemene financiële opmerkingen

Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Er zijn voldoende middelen voor de uitbetaling van deze toelage voorhanden. Het beschikbare budget op betrokken budgetlijn wordt benut om 38.000,00 EUR nominatief toe te wijzen:

Budgetplaats 5117000000
Budgetpositie 6496800
Functiegebied 2LWS020204A00000
Subsidie SBT11133
Fonds Intern
Begrotingsprogramma 2SA060889
Budgetperiode 2000

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0202 - Welzijn en excelleren in het onderwijs
2LWS020204 - Actief burgerschap
2LWS020204PA5669 - Leerlingenvervoer

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de nominatieve toelage voor Heder vzw ten bedrage van 9.500,00 EUR voor inclusiecoaching in het kader van het pilootproject leerlingenvervoer goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de nominatieve toelage voor OLO vzw ten bedrage van 9.500,00 EUR voor inclusiecoaching in het kader van het pilootproject leerlingenvervoer goed.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de nominatieve toelage voor Katrinahof vzw ten bedrage van 9.500,00 EUR voor inclusiecoaching in het kader van het pilootproject leerlingenvervoer goed.

Artikel 4

De gemeenteraad keurt de nominatieve toelage voor KOCA vzw ten bedrage van 9.500,00 EUR voor inclusiecoaching in het kader van het pilootproject leerlingenvervoer goed.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.