Terug
Gepubliceerd op 12/10/2020

2020_CBS_08464 - District Antwerpen. Eric Sasselaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08464 - District Antwerpen. Eric Sasselaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_08464 - District Antwerpen. Eric Sasselaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • tussen de Floris Primsstraat en de school wordt de toegang verboden, uitgezonderd voor laden en lossen tussen 10:00 en 15:00 uur. Fietsers en bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen categorie A worden onbeperkt toegelaten (artikel 1). De dienst Stadsreiniging heeft dan nog steeds toegang tot deze locatie. Leerkrachten en ouders kunnen hun voertuigen parkeren in de straat en langs beide bruggen de school bereiken, die op korte loopafstand gelegen is. Leveringen aan de school kunnen tijdens de minst drukke fietsuren plaats hebben, waardoor het conflict met fietsers en brommers tot een minimum beperkt wordt;
  • om onduidelijke situaties te vermijden, wordt de gele onderbroken markering langs de even zijde vervangen door de parkeerverbodsborden E1 (artikel 2).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Eric Sasselaan in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 april 2019 (jaarnummer 3055);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Tentoonstellingswijk"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Camille Huysmanslaan en omgeving" waar de toegang beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton, uitgezonderd het plaatselijk verkeer;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Naar aanleiding van een politionele vraag werd er een plaatsbezoek georganiseerd. Hierbij werd vastgesteld dat de verkeersborden C3 (verboden toegang voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" niet opgenomen waren in het aanvullend verkeersreglement.

Na overleg met het district Antwerpen, stelt de bedrijfsafdeling Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) voor om de verkeersborden C3 te reglementeren, maar het onderbord te vervangen. Fietsers, bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen categorie A worden onbeperkt toegelaten, laden en lossen wordt enkel tussen 10:00 en 15:00 uur toegelaten. Langs de even zijde wordt het geel onderbroken vervangen door de verkeersborden E1 (parkeren verboden).

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 15 juli 2020 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 21 september 2020 (jaarnummer 120) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Eric Sasselaan in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 april 2019 (jaarnummer 3055).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen