Terug
Gepubliceerd op 12/10/2020

2020_CBS_08466 - District Antwerpen. Karel Oomsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08466 - District Antwerpen. Karel Oomsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_08466 - District Antwerpen. Karel Oomsstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • ter hoogte van de supermarkt, werd het voetpad verbreed, met daarop een permanente laad- en loszone. Hierdoor versmalde de rijweg (artikel 5);
  • inrichten van twee voorbehouden autodeelplaatsen in de Karel Oomsstraat ter hoogte van het nummer 44 (artikel 7).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van twee autodeelplaatsen uitvoerbaar zijn.
    • De stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd;
    • De autodeelsector en technologische mogelijkheden zijn in constante evolutie. Binnen het autodelen zien we een sterke digitalisering opkomen die gebruik maakt van smartphones.  Hierdoor kunnen wagens free floating geplaatst worden in de stad waarbij een applicatie de locatie kenbaar maakt.
    • Daarnaast is de parkeerdruk in het stadcentrum hoog en trachten we maximaal flexibel gebruik van parkeerplaatsen te behouden. Het voorbehouden voor een deelwagenaanbieder geeft veel leegstand wanneer de wagen gebruikt wordt.  Om dit te vermijden voorzien we enkel nog voorbehouden plaatsen voor particuliere autodeelgroepen.  Voor de bestaande aanbieder die destijds opgestart is met vaste standplaatsen, kunnen we de reeds voorziene standplaatsen behouden. De groei van de vloot dient te gebeuren met free floating, net zoals de andere deelaanbieders. Enkel binnen de ring zijn er nog enkele blinde vlekken waar er geen vaste deelwagen aangeboden wordt. Hier kan nog een uitbreiding met vaste plaatsen komen. Dit is er 1 van;
  • een verdrijvingsvlak werd voorzien langs de even zijde, tegenover de supermarkt (artikel 10);
  • een laad- en loszone wordt gemarkeerd op het voetpad (artikel 15).

De parkeerbalans: er verdwenen twee parkeerplaatsen en drie parkeerplaatsen van maandag tot en met zaterdag van 14.00 tot 6.00 uur en op zondag van 12.00 tot 8.00 uur.

Door het voetpad te verbreden, kon de laad- en loszone achter het fietspad worden ingericht, wat veiliger is. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  •  Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  •  Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd. 
  •  

Aanleiding en context

De Karel Oomsstraat in het district Antwerpen:  

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 30 september 2016 (jaarnummer 8500);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "omgeving Karel Oomsstraat";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 
  • is opgenomen in de proefopstelling 'locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties' zoals goedgekeurd door het college kop 29 mei 2020 (jaarnummer 4695).

Het college keurde op 8 mei 2020 (jaarnummer 4129) de 'start uitschakelprocedure K635' goed. De voorgestelde maatregelen werden als een proefopstelling ingevoerd, gemonitord en worden na enkele maanden geëvalueerd. De aanpassingen aan het kruispunt Karel Oomsstraat-Doornelei-Korte Lozanastraat zullen in een latere fase gereglementeerd worden in een aangepast aanvullend verkeersreglement. Bovendien voorziet het district Antwerpen tegen het einde van deze legislatuur een volledige heraanleg van de Karel Oomsstraat, inclusief voornoemd kruispunt.
Nadat er een supermarkt zich vestigde op nummer 47b werd er gezocht om de verkeerssituatie ter plaatse veiliger te maken. Een nieuw ontwerpplan werd opgesteld en uitgevoerd met een permanente laad- en loszone op het voetpad.
Cambio autodelen stelde de vraag om twee bijkomende autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 29 juli 2020 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 21 september 2020 (jaarnummer 113) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Karel Oomsstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in door het college van 30 september 2016 (jaarnummer 8500).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen