Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020042526 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Wizzz met als adres Laar 222 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kapelsesteenweg 501 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 35 sectie F nr. 168P2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een tuinpaviljoen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/06/2019: voorwaardelijke vergunning (2019872) voor het nieuw bouwen van een meergezinswoning na sloop;
- 13/09/2018: weigering (2018379) voor het afbreken van een bestaande woning en het bouwen van een appartementsgebouw;
- 15/02/2018: weigering (20171445) voor het slopen van een eengezinswoning en het bouwen van een meergezinswoning met 8 appartementen en een 10 ondergrondse autostalplaatsen.
Vergunde/vergund geachte & huidige toestand
- meergezinswoning met ingerichte tuinzone met links achteraan een bestaand bijgebouw (opslagruimte) met een bouwdiepte van 14,22 m en een bouwbreedte van 4,75 m, onder zadeldak, met een nok- en kroonlijsthoogte van respectievelijk 7 en 4 m;
- afwerking in witte baksteen, houten schrijnwerk en rode dakpannen.
Gewenste toestand
- meergezinswoning met ingerichte tuinzone met links achteraan een nieuw bijgebouw (ingericht als polyvalente ruimte) met een bouwdiepte van 11,60 m en een bouwbreedte van 6,28 m, onder plat groendak, met een kroonlijsthoogte van 3,70 m;
- afwerking in witte baksteen en donkergrijs/zwart aluminium schrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- afbraak van de bestaande opslagruimte in de tuinzone en nieuw te bouwen tuinpaviljoen;
- ophogen scheidsmuur;
- voorzien van 3 extra infiltratiebekkens.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 6 mei 2020 | 20 mei 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 6 mei 2020 | 4 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 6 mei 2020 | 2 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2: zone voor wonen - woonpark (wo2).
(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):
- Artikel 2.1: Zone voor Wonen – Woonpark (Wo2) – Bestemming: er zijn volgens de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan op deze locatie geen meergezinswoningen toegelaten. De hoofdbebouwing is intussen echter wel als dusdanig vergund maar aangezien de geplande polyvalente ruimte ten dienste van vermelde meergezinswoning wordt voorzien, blijft zij als dusdanig afwijkend. Bovendien maakt de term “polyvalente ruimte” geen ondubbelzinnige vermelding inzake bestemming, zodat geen eenduidigheid bestaat dienaangaande.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid betreffende volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag beoogt een aantal strijdigheden aangaande de geldende voorschriften en voor een deel daarvan kunnen in de eindbeoordeling voorwaarden worden opgenomen om het uiteindelijke project alsnog aan de artikels in kwestie te laten voldoen.
Dit laatste is echter niet het geval wat de bestemming van het aangevraagde gebouwdeel betreft: enerzijds zal de ruimte ten dienste worden gesteld van de vergunde meergezinswoning (hetgeen afwijkend is ten opzichte van de geldende bestemmingsvoorschriften van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan), anderzijds is de benoeming “polyvalente ruimte” onvoldoende eenduidig.
Gelet echter op de afwijking die in het verleden reeds werd bekrachtigd door het college van burgemeester en schepenen aangaande de bestemming van het hoofdgebouw aan de straatzijde, kan bijgevolg alsnog een afwijking worden verleend voor een in omvang beperkt bijgebouw dat ten behoeve zal staan van vermelde meergezinswoning. Er wordt dan ook aan het college geadviseerd betreffende als dusdanig te bekrachtigen.
Bijkomend zal in de voorwaarden worden opgenomen dat de ruimte, heden louter als “polyvalent” benoemd, niet kan gebruikt worden voor bewoning, handel, industrie of logistiek, als discotheek, als extra garage of bergplaats noch voor enige vorm van niet met het wonen verweefbare functie die extra parkeerdruk of geluidsoverlast zal veroorzaken.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het bouwen van een polyvalente ruimte, ten dienste van een meergezinswoning, en gelet op bovenstaande argumentatie, aangaande de complementariteit ervan met de vergunde meergezinswoning, wordt er in deze dan ook geoordeeld dat er sprake is van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De grootte en omvang van het nieuwe bijgebouw, ± 11 x 6 m – met een hoogte van 3,70 m, zijn aangepast aan de ruime context waarin het zal worden opgetrokken: de tuin is meer dan royaal genoeg om dit type van bijgebouw, in deze grootte, te verdragen en er wordt bijkomend meer dan voldoende afstand behouden tussen het hoofdgebouw en de nieuwe constructie.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De te hanteren materialisatie, witte gevelsteen en donker schrijnwerk, is enerzijds aanvaardbaar voor dit type van gebouw en anderzijds visueel aangepast aan de verschijningsvorm van het hoofdgebouw.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1ste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil tussen binnen en buiten, ter hoogte van het nieuw te bouwen lokaal, mag maximaal 2 cm bedragen ter hoogte van alle toegangen tot de ruimte in kwestie;
3. de vermelde polyvalente ruimte mag niet gebruikt worden voor bewoning, handel, industrie of logistiek, als discotheek, als extra garage of bergplaats noch voor enige vorm van niet met het wonen verweefbare functie die extra parkeerdruk of geluidsoverlast met zich zal meebrengen;
4. indien er onvoldoende infiltratievolume en –oppervlakte blijkt voorradig te zijn voor de extra dakoppervlakte, zal er bijkomende capaciteit moeten voorzien worden om het hemelwater op een degelijke manier te laten infiltreren in de ondergrond;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 april 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 6 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | 15 mei 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 13 juni 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 oktober 2020 |
Verslag GOA | 29 september 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
15 mei 2020 | 13 juni 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil tussen binnen en buiten, ter hoogte van het nieuw te bouwen lokaal, mag maximaal 2 cm bedragen ter hoogte van alle toegangen tot de ruimte in kwestie;
3. de vermelde polyvalente ruimte mag niet gebruikt worden voor bewoning, handel, industrie of logistiek, als discotheek, als extra garage of bergplaats noch voor enige vorm van niet met het wonen verweefbare functie die extra parkeerdruk of geluidsoverlast met zich zal meebrengen;
4. indien er onvoldoende infiltratievolume en –oppervlakte blijkt voorradig te zijn voor de extra dakoppervlakte, zal er bijkomende capaciteit moeten voorzien worden om het hemelwater op een degelijke manier te laten infiltreren in de ondergrond;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.