Terug
Gepubliceerd op 12/10/2020

2020_CBS_08269 - Omgevingsvergunning - OMV_2020045523. Amerikalei 154. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/10/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_08269 - Omgevingsvergunning - OMV_2020045523. Amerikalei 154. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_08269 - Omgevingsvergunning - OMV_2020045523. Amerikalei 154. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020045523

Gegevens van de aanvrager:

BVBA BVBA VEUGELAERS met als contactadres Bisschop Ruttenstraat 17 te 3640 Kinrooi

Ligging van het project:

Amerikalei 154 te 2000 Antwerpen (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nr. 3697E2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/05/1962: vergunning (18#42890) voor het oprichten van een flatgebouw.

Vergunde toestand

-          meergezinswoning van 8 bouwlagen in gesloten bebouwing met een praktijkruimte op het gelijkvloers.

Huidige toestand

-          meergezinswoning van 8 bouwlagen in gesloten bebouwing met een praktijkruimte op het gelijkvloers.

Gewenste toestand

-          gerenoveerde meergezinswoning van 9 bouwlagen in gesloten bebouwing met een praktijkruimte op het gelijkvloers:

  • er wordt een teruggetrokken daklaag met zowel voor- als achteraan een dakterras toegevoegd als duplexverdieping bij het bovenste appartement;
  • de 7 bestaande appartementen worden intern gerenoveerd;
  • het appartement op de 7de verdieping wordt uitgebreid naar de nieuwe dakverdieping waardoor een 3-slaapkamerappartement ontstaat met een nettovloeroppervlakte van 181m²;
  • de gelijkvloerse praktijkruimte blijft behouden en wordt van een aparte inkom voorzien;

-          vernieuwde voorgevel:

  • de gelijkvloerse voorgevel wordt afgewerkt met geschuurd prefab beton;
  • de bovenliggende voorgevel wordt als gordijngevel iets naar voor getrokken en afgewerkt met brons- en natuurkleur genuanceerd, aluminium buitenschrijnwerk en profielen.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van volume met een daklaag;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

8 mei 2020

19 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 mei 2020

19 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

8 mei 2020

25 juni 2020

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

21 februari 2020

21 februari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend punt:

-          Artikel 2.1.11.2 Terrassen op platte daken: de borstweringen van beide dakterrassen liggen in terugsprong niet binnen een lichtbelemmeringshoek van 45° vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 38 Groendaken: het plat dak van de nieuwe daklaag heeft een oppervlakte van 96m² en wordt niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een gevelwijziging en het voorzien van een teruggetrokken laag waarbij de bijkomende vloeroppervlakte wordt toegevoegd aan het bovenste appartement. Het aantal wooneenheden blijft ongewijzigd en de aanvraag blijft functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Voorgesteld wordt om het gebouw te voorzien van een teruggetrokken daklaag. Gelet op de locatie aan de Leien, waar meerdere woongebouwen met teruggetrokken daklagen aanwezig zijn, is dergelijk ingreep verenigbaar met haar omgeving.

De voorgevel wordt verwijderd waarna een uitkragende gordijngevel geplaatst wordt aan de voorzijde. Na de werken kraagt de gevel uit ten opzichte van de huidige voorgevellijn waardoor deze ingreep principieel ook als een volumewijziging beoordeeld wordt. Deze beperkte uitkraging is ruimtelijk aanvaardbaar.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zijn voorgestelde volume-uitbreidingen aanvaardbaar en leiden niet tot een atypische schaalvergroting voor de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen 

De aanvraag wenst de bestaande voorgevel te vervangen door een uitkragende gordijngevel in aluminium. De nieuwe voorgevel is geconstrueerd uit uitkragende raamkaders die als een raster aan de voorgevel van het gebouw zijn aangebracht. De raamkaders omvatten telkens de volledige verdiepingshoogte van een appartement met boven de raamopeningen, ter hoogte van de vloerplaten, een afgeschuind vlak. De voorgestelde handelingen, werken en wijzigingen aan het gevelbeeld werden ter advies voorgelegd aan de Welstandscommissie. Zij adviseerde om een minerale afwerking van de bovenbouw te onderzoeken in de zin van voorgevormde prefabelementen in vezelversterkt beton waardoor er meer relatie wordt aangegaan met de aanpalende gevels. 

De aanvraag komt hier deels aan tegemoet. De zij- en achterkanten van de raamkaders zijn uitgevoerd in prefab beton, maar de afgeschuinde vlakken zijn nog steeds vormgegeven in geanodiseerd bronzen aluminium. De volledige uitvoering in prefabbeton zou het gewicht van de voorzetgevel te zwaar maken. Vanuit ruimtelijke oogpunt is voorgestelde oplossing aanvaardbaar.

 

De plint is voorzien van afgeschuurd beton en de penanten volgen de bovenliggende gevelopbouw. Ook dit was een vraag vanuit de Welstandscommissie.

 

De aanvraag wijkt echter wel af van artikel.1.11.2 van het RUP Binnenstad. De borstwering van de terrassen bevinden zich immers niet binnen een denkbeeldige hoek van 45°, gemeten vanaf de eigenlijke voor- en achtergevellijn van het gebouw.

Mits aanpassing is het mogelijk om te voldoen aan bovenvermeld artikel. In voorwaarden is daarom opgenomen om de borstwering te beperken binnen een denkbeeldige hoek van 45° gemeten vanaf de voor- en achtergevel. Dit werd verduidelijkt op het plan BA_AMERIKALEI_S_N_01_snede A-A NT_PLAN_IN_ROOD. Het dakterras dient daardoor ook beperkt te worden tot de plaats van de borstwering. Op die manier wordt het terras onttrokken van het zicht en wordt aan de achterzijde eveneens inkijk naar de aangrenzende percelen beperkt.

 

Mits rekening houdend met de gestelde voorwaarde kan de voorgestelde gevel gunstig geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het vergroten van de raamopeningen heeft een positieve invloed op de lichttoetreding van de wooneenheden. Er bestaat de mogelijkheid om de grote gevelopeningen te openen bij goed weer, wat de woonkwaliteit verbetert.

Het nieuwe dakvolume wordt ingezet als uitbreiding van het bestaande bovenste appartement. Op die manier wordt een drieslaapkamerappartement van 181m² gerealiseerd. Het voorzien van dergelijk ruim appartement wordt gewaardeerd.

 

Wel wordt opgemerkt dat het nieuwe plat dak niet als groendak wordt voorzien, wat strijdig is met artikel 38 van de bouwcode. De aanleg van een groendak geldt als voorwaarde van de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuwe plat dak in te richten als groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      de borstweringen op de 8ste verdieping te beperken binnen een denkbeeldige lijn van 45°, gemeten van de eigenlijke voor- en achtergevellijn. De terrasen dienen bijgevolg beperkt te worden tot de nieuwe borstwering. Dit werd aangeduid op plan BA_AMERIKALEI_S_N_01_snede A-A NT_PLAN_IN_ROOD.pdf”;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 


Standpunt college

Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert om de borstweringen op de 8ste verdieping te beperken binnen een denkbeeldige lijn van 45°, gemeten van de eigenlijke voor- en achtergevellijn. De gemeentelijke omgevingsambtenaar baseert zich hiervoor op artikel 1.11.2 van het RUP Binnenstad.

Het college is evenwel van mening dat de strikte toepassing van de voorschriften in dit geval leidt tot een dermate vermindering van de grootte van het terras, wat de kwaliteit van deze buitenruimte in het gedrang brengt. Bovendien gaat het qua inplanting van de constructie slechts om een beperkte afwijking. Op basis van artikel 4.4.1 van de VCRO is het toestaan van een dergelijke beperkte afwijking met betrekking tot de afmetingen en de inplanting van constructies mogelijk.

Buitenruimten zijn zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en maken het wonen in de stad aantrekkelijker. Het college is bijgevolg van mening dat in dit geval een afwijking kan worden toegestaan en het aangevraagde terras volledig vergund kan worden. Om die reden schrapt het college de desbetreffende voorwaarde met betrekking tot de borstweringen. De aanduidingen op plan BA_AMERIKALEI_S_N_01_snede A-A NT_PLAN_IN_ROOD, gekoppeld aan deze voorwaarde, zijn bijgevolg ook niet meer van toepassing.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 april 2020

Volledig en ontvankelijk

8 mei 2020

Start openbaar onderzoek

18 mei 2020

Einde openbaar onderzoek

16 juni 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 oktober 2020

Verslag GOA

29 september 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 mei 2020

16 juni 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuwe plat dak in te richten als groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;

3.     na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten     opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en   veiligheidsnormen voor woningen. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.